jans

Alla inlägg den 6 februari 2019

Av Jan Sandström - 6 februari 2019 09:19

Onsdag den 6/2


Igår blev en tidig morgon och efter en snabb frukost gick jag ut i kylan och körde in till stan igen.

Svängde in till BYGGmax där jag köpte en snöraka (spade) att ha i stugan.

Hemma körde jag bort plogkanten och på släpvagnsplatsen, parkerade släpen och fyllde på fröautomaterna.

Duschade och mer kaffe när jag skrev gårdagens inlägg..


Vid 12 kom brorsan med sin snöslunga där ett fäste gått av så vi/jag svetsade fast det.

Jag var lite orolig för att det skulle ha varit besvärligt men det tog bara en halvtimme fats egentligen skulle jag ha velat skruva isär lite mer och gjort det snyggare. Nu var det nästan på känn jag gjorde det.


Jag fick lite tid över innan jag gick iväg till vårdcentralen där jag skulle träffa diabetessköterskan.

Fick vänta en stund innan hon hade tid och med sig hade hon en praktikant.

Det såg bra ut för mig även i år och som ifjol klagade hon på nått kolesterol som låg någon tiondel högt så jag ska kanske få prova på nått nytt piller.

Hba1c låg på 41, samma som ifjol och blodtrycket 128/71

Gick en liten omväg hem

 


Nu fick jag lite tid över så jag städade i garaget innan Erik kom och lånade bilen, han ställde då in cyckeln där.

Egentligen skulle han ha varit ute i skidbacken med ett gäng ungdomar/barn men de ställde in det då tempen kröp under -20 grader.

Istället skulle han vara vid några ungdomsgårdar.

De blev lite prat så jag värmde matlådan och kokade en panna broccoli.


Letade reda på en film på Netflix och slumpen gav mig Wonder Woman, en kvinnlig stålmannen ungefär.


Erik skulle komma vid 21 så det skulle passa fint men han kom först vid närmare 22 och då hjälpte han mig dra in snöslungan i garaget så den får tina upp ordentligt i veckan, nu ska det ju inte komma så mycket mer snö.


Det gick fint att köra och lite trafik.


Gick isäng och Gunnar sprang ut och in för det var kallt ute och jag lyssnade en stund på ljudboken..

Sedan sov vi gott inatt.


Klockradion väckte ½8 men jag låg kvar till 8, Inger och Gunnar låg kvar ett tag till.

Mysigt att få tända en brasa i kaminen och så blev det frukost.


Idag blir det lite pyssel ute och så funderar jag på att ta tag i och byta ut min Telldus, det som jävlades för mig när jag bytte i stan.

Men nu ska jag i så fall förbereda mig och ta skärmdumpar på alla inställningar så att jag lite lättare kan återskapa om/då det   


En promenad efter byvägen kan det också bli.


Det är lite kallt idag, termometrarna, några av dem visar

 


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-06 10:15:09

Temperatur: -13,5 °C
Lufttryck: 1013,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 21 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 12,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-13,4 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
-12,3 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
-23,7 °C
Klockan:
05:14
Temp - Min:
-23,9 °C
Klockan:
21:53
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
16:13
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
05:32
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
23:22


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:09
Sol upp: 08:03
Sol ned: 15:44
Skymning: 16:38
Dagsljus: 09:29 tim:min
Dag längd: 07:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:02
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 17:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut


och trädgården fast nu är allt bara vitt, vitt, vitt.

 


Här skiner solen av och till.

       








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards