jans

Alla inlägg den 25 februari 2019

Av Jan Sandström - 25 februari 2019 09:20

Måndag den 25/2


Igår mådde Mirabell bättre, men är ändå långt ifrån pigg och frisk.

Men hon drack lite själv och kissade på lådan, mer vart det inte.


Emil med föräldrar kom förbi och då sprang både Gunnar och Mirabell ned och gömde/lade sig i ett sovrum där de fick sova i lugn och ro.

Vi andra gick ut och skulle grilla men fick inte upp eld, det blåste och veden var nog inte riktigt torr fast den låg inne i förrådet.

Emil och farmor är lika stora barn.

       


Högst upp på snöhögen skulle de.


 

Sedan blev det korv inne som stektes på spisen, någon grilleld blev det inte.


Erik kom förbi och senare Maria som lämnade tillbaks min bil efter att ha varit i skidbacken med små elever.

Alla åkte iväg och vi blev ensamma en stund innan Anders kom från Hemavan där han varit över helgen och lärt större barn åka slalom.

 

Mirabell fick mer mat och dryck men idag ska Anders prata med veterinären igen om vad som ska göras för det är inte hållbart att vi ska hålla på att mer eller mindre tvångsmata henne, nått vitalt fel är det eller så är det som tidigare "bara" ett tandproblem.

Kanske är det så att hon är gammal och tycker att det får vara nog med det här livet.


Det blev kväll och vi såg en film, det blev "Medan du sov", While You Were Sleeping (original title).

Sedan fick Mirabell kvällsmat och lite omvårdnad innan hon lade sig här i kontoret.

Men under natten gick hon ned till sovrummet och lade sig på en fåtölj där hon sov hela natten.


Jag har sovit halvdåligt eller halvbra, jag har sovit mellan gångerna jag varit upp och antingen släppt ut Gunnar och eller bara tittat till Mirabell.


Upp i morse och kollade till kisse som sov, frukost och sedan fick vi i Mirabell 20 g mat och vatten.

Sedan pälsvård där hon mådde gott och låg här.

 


Men så fick hon ligga i mitt knä som hon brukar göra.

 

Pälsen är fortfarande lite blöt sedan Inger tvättat upp henne efter matningen.

Ananas är inte gott säger hon.

 


Anders har pratat med veterinären och ska få komma dit med henne men jag hörde inte när.

Hon får väl vara kvar här hos oss då jag är hemma och kan titta till henne oftare fast hon ligger mest och sover.


Jag borde ta en promenad idag men lusten infinner sig inte riktigt (jag mår så dåligt när djuren är sjuka), vi har böcker att hämta och lämna på biblioteket så dit borde jag kunna gå men då är det broddar på.

Vägarna är blanka av is, här ute har jag varit och strött ut en halv hink med grus.


Inger jobbar kväll och jag har halvdeles lovat komma över till väninnan Maria och fixa en nätverkssladd men dit tar jag i så fall bilen.


Vädret är det inget fel på med sol och varmt, just nu +5,6° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-24 10:15:10

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 5,9 m/s från NW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
16:45
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
07:40
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
03:35
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
12:35
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:04
Sol ned: 16:42
Skymning: 17:30
Dagsljus: 11:14 tim:min
Dag längd: 09:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Himlen ser ut så här och det blåser.

   


Men nu börjar gräsmattan komma fram i gångarna.


 


I stugan ser det ut så här och snötäcket har sjunkit ihop rejält.

 


Bilinfarten börjar tina fram.

 


Och vägen ser hal ut men den blir nog lerig ganska fort när gruset kommer fram.

 

Det är måndag och veckans värden blev

 

6,4 mmol och vikten 78,7 kg

 

 

Matinéfilm blir det också


Vi som går scenvägen

1938, Drama, Dramakomedi, Sverige, 90min - SVT1, Idag 15:10


Speditören Tage gör slut med sin fästmö Dora eftersom han förälskat sig i Maud. Hon är en föräldralös flicka som är med i baletten på en av Stockholms teatrar. Maud är ambitiös och vill ta sånglektioner men vet inte hur hon ska få pengar till detta. Efter diverse förvecklingar måste Tage gå till sjöss för att klara en viktig transport men han ger pengar till två av sina vänner och ber dem att bekosta Mauds sånglektioner.

 





 








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards