jans

Alla inlägg under februari 2019

Av Jan Sandström - 21 februari 2019 08:23

Torsdag den 21/2


Igår var en fin dag men det blåste kallt och aningen mycket här.

Jag klädde ändå på mig och gick ut fast jag hade ont i mitt knä.

 

Men de har slarvat med skottningen i korsningen Timptejvägen-Vallmovägen, vid "Den för..." på kartan så jag fick gå runt en bit och efter vägen.


Datorstrul men jag fick nästan igång mitt GPS-program, jag vet inte om det är nya regler och att man nu måste ha sin GPS inkopplad i datorn för att få den riktiga kartan, tidigare gällde det bara vid installationen.

Sedan fick jag igång min kamera över gäststugan.


Anders hörde av sig och hade varit förbi doktorn med Mirabell, det är nog bara så att hon är gammal och kan ha blivit glömsk.

Nu ska hon få mat under kontroll och en specialmat. Men det är nog tyvärr inte så lång tid kvar för henne.

Hon är ju redan över medelåldern för sin ras, Helig Birma, de har ju en livslängd på 9-13 år men det finns uppgifter på på nätet på 15 år. Hon är ju 13,5 ungefär, Jag kommer inte ihåg men Anders har koll.

I morgon fredag ska hon komma hit till mig över helgen och då ska Maria komma och bistå mig i matningen av henne samtidigt som hon ska låna bilen och vara i skidbacken.

Gunnar är ju snart 13 år och vi har beräknat han vara född i maj-juni, ingen som vet då han kom till oss i stugan där mamman var ute i skogen med sina ungar. Han ville bo hos oss och kom för att stanna.

Nu ligger han i rumsfönstret men inatt låg han nog mest hela tiden hos mig i sängen.

 


Igår kväll såg vi några avsnitt på Solsidan och sedan blev det 

Omöjliga järnvägar på Kunskapskanalen.

innan klockan blev 21 och jag slog över till en film. 

Stand Up Guys på kanal 9

Det blev sängen och Gunnar låg ovanpå överkastet på min säng så jag fick ligga varmt nedanför midjan men efter nån timme med ljudboken somnade jag.

Senare gick Gunnar upp och lade sig mellan oss och jag kunde vikan undan överkastet

Jag har sovit ganska gott inatt trotts katt och värk.


Det har varit kallt inatt men kallare i stugan.

 


-26,3 som kallast mätt på Vattenfalls termometer men jag fick kallare på NEXA-mätare.

 


Det syns på den gröna linjen att värmepumpen inte orkar hålla värmen inne då det blir kallt ute, då startar elradiatorerna som reserv.

 

Jag kollade mer om värmepumparna igår och jag är osäker på vilken modell och typ vi ska sätta in.

Det blir nog på Noliamässan i höst som vi bestämmer och köper OM det nu inte dyker upp något i sommar.

Först ska vi ju få dit ytterpanelen med isolering på stugan.

 


Idag blir som andra dagar, ingenting gjort men en promenad börjag klara av och dricka nån liter kaffe. Jag borde dra ned lite på kaffedrickandet.

5-6 muggar som rymmer 2,3 dl blir en del men jag behöver det för att kunna sova.


Det är då vint väder men kallt, just nu ändå bara -16,8°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-21 09:00:10

Temperatur: -13,2 °C
Lufttryck: 1023,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -13,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
01:15
Temp - Min:
-19,5 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
-11,7 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,3 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:25
Sol upp: 07:14
Sol ned: 16:32
Skymning: 17:21
Dagsljus: 10:56 tim:min
Dag längd: 09:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Vi hade inte lika kallt inatt men nu ser det så fint ut, genom kameran.

   


Jag har ryssbesök här ute, den ryska nötkråkan är här och plockar jordnötter som småfåglarna spiller ut och bra att han håller rent runtomkring.

   







Av Jan Sandström - 20 februari 2019 11:43

Har suttit och läst eller ögnat igenom dagens tidning på vk.se där jag fastnade på en artikel om däck.

 

Intressant då jag under många år själv körde folkabussar som familjebilar men märkte inget med däcken, fast jag köpte ju riktiga däck till bilarna.

Men min fundering då, jo om nu däcken är så dåliga och avsedda för

 

yrkesfordon är det väl inte underligt att så många sådana är

 

inblandade i olyckor eller åkt av vägen på egen hand.

 

Hur är det då med däck till lastbilar och bussar,

 

är de främst konstruerade att hålla länge eller bra väggrepp???

Av Jan Sandström - 20 februari 2019 08:58

Onsdag den 20/2


Igår en ganska vanlig dag, ingenting hände alltså.

Tänkte ta en promenad till biblioteket men i korsningen med Blomstervägen 200 m hemifrån vände jag åt vänster för jag kände att mitt högerknä inte skulle hålla hela vägen dit och hem.

Men jag linkade i alla fall på i en km.

 


Innan jag gick var traktorer här och skrapade vägen

     


 

Men det var duktiga killar, eller ganska duktiga för under promenaden såg jag att han missat att ta bort från Thereses infart, där låg hala kanten kvar men jag var snäll mot mig själv och tittade åt andra hållet när jag gick förbi.

Det var ändå för mycket is för att köra med slungan, hos mig tog jag bort alla isklumpar som låg kvar så att jag inte kör in dem i slungan om/när det kommer mer snö.


Gunnar följde med in när jag gick in och så blev det lunch och kaffe, ingen matinéfilm då fotboll är traligt och ointressant.

Så vid ½3 tog jag bilen upp till Grubbebiblioteket och hämtade boken som skulle hämtas. Outsidern av Stephen King.


Jag har haft lite problem med mitt GPS-program Garmin BaceCamp som tappat kartan. Den kan vara bra att ha i ett kartprogram.

Men under mina försök att återinstallera den har jag rensat all information, jo jag kör bakupp men inte   gick det att återskapa från dem, programmet tragglar på och så vill det starta om, lika tomt som tidigare.


Fick i alla fall mejlsvar från värmepumpsmontören och jag vet inte, drygt 24000:- för pump och montering låter mycket och jag ska ju ha två st. Men då är det en fin pump.


Erik kom och lånade bilen då han skulle till kvällsjobbet i Bräntbergsbacken där han är skidlärare åt 12-åringar.

Inger kom hem och jag hade förberett middan då vi skulle få gäster, jag hade tagit upp laxbitarna från frysen så de var tinade och låg i kylen.

Gästerna från Vännäsby kom, det var Harry o Margareta och vi åt en god middag med massor av prat från tjejerna.

Erik kom och senare åkte alla hem.

Jag gjorde ett nytt försök med mitt GPS-program men blev så irriterad att jag stängde av allt och gick isäng.

Hade värk och tog piller samt smorde mig ordentligt.


Trotts allt har jag sovit skapligt inatt fast jag var så irriterad och hade ont när jag gick isäng.


Upp i vanlig tid och idag är det fint väder, då man tittar ut genom fönstret från sängen för blå himmel och solen skiner, men det blåser så det är nog inte lika varmt och skönt som det ser ut.

Har fortfarande eller jag har mer ont i mitt knä idag än igår så någon promenad blir det inte.

Jo jag ska ut och plocka ihop plastkrukor som blåser omkring här ute.


Har just frågat om Anders behöver assistans med Mirabell, han tyckte att jag skulle ta hand om hans skolarbete idag men för mig är det rena Grekisk-turkisk-kinesisk-finska. jag förstå alltså ingenting av det han läser.

Hon ska alltså till doktorn då hon har problem med att äta eller vad det nu är.

Men tonfisk tycker hon om och åt igår.


 

Jag får ta dagen som den kommer. Det blir nog en hel del datorpyssel.

Matinéfilm är det också i eftermiddag.

Ingenting är heligt

7.3 IMDb, 1937, Komedi, USA, 75min - SVT1, Idag 15:20

En reporter drar nytta av en dödligt sjuk kvinnas kamp för att sälja fler lösnummer och uppmärksamheten gör henne till en mindre celebritet i New York. Snart visar det sig dock att det inte är säkert vem som utnyttjat vem.

Men jag får se hur det blir, tar dagen som den kommer. Jag är bara på så dåligt humör eller det svänger fram och åter.

Ibland vill jag ta tag i problemen och nästa stund vill jag bara ge upp allt och lägga mig med ljudboken, fast då kommer väl den också att strula och lägga av.

Man ska inte ha teknik och datorer och och och.


Solen skiner då och jag har -6,9°

Väderstationen visar, om den nu fungerar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-20 09:45:10

Temperatur: -5,1 °C
Lufttryck: 1001,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från N,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: -11,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
01:15
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
13:11
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
07:35
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
06:46
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
983,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
983,3 hPa
Klockan:
22:54


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:28
Sol upp: 07:18
Sol ned: 16:29
Skymning: 17:19
Dagsljus: 10:51 tim:min
Dag längd: 09:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:48
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 07:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Det gjorde den.


Så här ser det ut här ute

 


Jag hade lite problem att få kontakt med den här kameran men till slut gick det.

   


I stugan är det också soligt men kameran mot gäststugan ligger nere just nu, ska prova att starta om den några gånger så kanske jag får kontakt.

   

Av Jan Sandström - 19 februari 2019 16:27

Hon har ju gått ned i vikt av någon anledning så nu provade Anders med det hon älskar över allt annat, Tonfisk.

Tre hela tonfiskar fick hon och de gick åt på en gång.


Nä skämt åsido som slaktaren sa så fick hon lite att smaska på och ljudet 45 sekunder in i videon.

Ja vad är det som egentligen låter? Tandproblem eller 3 tumsspik i maten.

Gott verkade det då vara men det blir ändå ett besök hos doktorn. Men tandproblem har hon ju haft tidigare och är man 14 år så kan det komma krämpor.

Av Jan Sandström - 19 februari 2019 08:49

Tisdag den 19/2


Igår var ännu en varm dag men inte solig utan helgrå.

Inger var ledig från jobbet men pysslade på här hemma.

Jag höll på med mitt och det blev även en kortare promenad runt kvarteret.

 

Det var lite svårt att gå efter Industrivägen, den vid 1 km-markeringen för vägen var isfri med bar asfalt och jag fick leta isvläckar på sidan att gå på men där var även en hel del vatten.

Jo jag hade ju kunnat ta av mig dubbarna men det iddes jag inte göra. Dessutom var det en del trafik efter vägen.


Det har tinat senaste dagarna och det ser man på två bilder från stugan.

    

Tids nog är det nog barmark igen.


Jag satt och kollade luftvärmepumpar och mejlade Mizubishi om ett par st. Fick även mejl från en firma som monterar och fick svar på ett par frågot.


Maria kom förbi, lånade bilen och handlade samt beställde kattmat som jag ska beställa från ZooPlus vid tillfälle och helst om det är mer vi ska ha.

Anders ringde och var orolig över sin Mirabell som har gått ned i vikt ganska mycket, hon är ju 13 år och när jag inatt funderat så kan hon ju ha fått diabetes. Det är något vi får kolla upp vad det kan vara med henne.


Vi åt middag och det blev TV, ett par avsnitt av Solsidan och efter det blev det film på TV8, de sände om min idol

The Theory of Everything

Det är alltså filmen om Stephen Hawking som jag beundrar. Tyvärr dog han för snart ett år sedan, den 14/3 2018


Därefter kväll och sängen men efter ljudboken men sedan jag stängt den hade jag småsvårt att somna då jag tänkte på Mirabell.

Det var då jag kom att tänka på diabetes då hon inte ville äta men drack.

Somnade till slut och fick sova.


Upp i morse och nu håller de som bäst på att skrapa vägen här ute.

     


 

Dem verkar göra ett bra arbete fast jag behöver nog ut och snygga till lite när jag skrivit klart.

 


Jag funderar på om jag ska kunna gå till biblioteket idag för att byta böcker. Men mitt högerknä är inte helt OK.

Men går jag sakta och med broddarna så kan det fungera.

Det verkar ändå vara skapligt fint väder, några kallgrader och vindstilla och nu verkar det nästan som att solen kan skina en aning.

Just nu -3,9° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-19 09:45:09

Temperatur: -3,8 °C
Lufttryck: 988,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från WSW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
14:57
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
06:46
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,8 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
23:18


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:21
Sol ned: 16:26
Skymning: 17:16
Dagsljus: 10:44 tim:min
Dag längd: 09:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:03
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 07:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det blir matinéfilm även idag och det är det

Fimpen

5.6 IMDb, 1974, Drama, Sverige, 90min - SVT1, Idag 15:00

Sexårige Johan, kallad Fimpen, älskar fotboll. En dag blir han upptäckt när han lirar boll hemma på bakgården och det dröjer inte länge förrän han spelar i Allsvenskan för Hammarby. Fimpen gör succé direkt och blir snart inkallad att spela i det svenska landslaget. Fimpen blir en idol för många och alla sliter och drar i honom, men framgången har ett pris för en liten kille som ännu inte lärt sig läsa eller skriva.
 
Fotboll är inte min grej så den filmen hoppar jag nog över.

Så här ser det ut utan traktorer på bilderna.

   

   





Av Jan Sandström - 18 februari 2019 10:02

Det är ju måndag och då blir det film, oftast i alla fall när det inte är nån sport som promt ska visas först.


Idag är det 

Puss & kram

4.2 IMDb1967, Drama, Dramakomedi, Sverige, 94min - SVT1, Idag 15:05

Kärleksbekymmer och klasskillnader i 60-talets Stockholm. John, författare utan böcker med bohemisk läggning, blir utkastad av sin flickvän, hos vilken han haft en ombonad fristad.
 
Av Jan Sandström - 18 februari 2019 09:36

Måndag den 18/2


Igår var en härlig dag med sol och takdropp, jag tog en liten promenad rund Västerslätt

 

och sedan satt jag och Gunnar ute i solen, han sov på mjukaste platsen och jag fick

 

sitta på värmedynan, men det gick bra det också.

 

Jag fick ju kaffe men sedan kom några molnslöjor och ett träd ivägen så jag gick in men Gunnar sov gott där ute.


Inne i värmen blev det datorpyssel och så rengjorde jag luftrenaren jag tänkt ta hans om hela veckan.


Kaffe och sedan lax till middag, då blev det TV och en ny serie på Netflix som heter 

The Umbrella Academy

En underhållande serie som är likt många andra serier. Det blev då den hela kvällen men paus för kaffe och släppa ut Gunnar då han blev less på att ligga i mitt knä.


Inger kom hem och så blev det sängen. 

Jag har fått sova skapligt inatt och upp vid åtta.

Måndag och blodsockertest och

 

den här veckan fick jag

 

6,5 mmol och vikten 78,2 kg


Mess från Maria som ville låna bilen idag för att storhandla, hon ska väl hämta kattsand som ligger här.

Men klart hon får låna bilen, vem vet. Kanske följer jag med ut och handla beroende på vart de ska.


Vi har inte lika fint väder idag, mulet och sydliga vindar.

Men +0,9° utanför fönstret och jag har jäkligt ont i höger hand.


Väderstationen visar i alla fall väder och inte min hands status.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-18 09:45:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1003,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
14:49
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
19:43
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
19:17
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:24
Sol ned: 16:23
Skymning: 17:13
Dagsljus: 10:38 tim:min
Dag längd: 08:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:18
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 07:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute.

     


I stugan rasade snön ifrån gäststugans tak igår.

   


Av Jan Sandström - 17 februari 2019 12:52

Efter en promenad blir det kaffe och mus, fast en sådan får han ta själv.
Men gissa vem som sitter var.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards