jans

Alla inlägg under februari 2019

Av Jan Sandström - 17 februari 2019 09:10

Söndag den 17/2


Igår fick jag skotta eller snygga till här ute då snön sakta gled ned från altantaket och det åkte in en del klumpar på golvet.

 

Men nu är taket tomt.

Vädret var fint och jag tog en promenad upp till ICA Kvantum där jag köpte ett par småsaker, det blåse ganska mycket från väster så motvind dit men hem var det skönare.

 


I lurarna har jag en ny bok då den andra tog slut på väg hem.

 


Väl hemma blev det kaffe och en kort stund på soffan med Gunnar på magen.


Erik kom och hämtade sin skidutrustning för att åka till backen där han är skidlärare.

Inger kom hem och vi åt en god laxtallrik till middag och ett par avsnitt av Solsidan.

Sedan blev det glass till efterrätt och så film.

Crazy, Stupid, Love. från 2011

En underhållande komedi.


Det blev dags för sängen och ljudboken, senare hade jag svårt att koppla av och somna men till slut gick det.


Upp och duscha sedan frukost. När jag bäddade sängarna hade jag inte vikit in täcket i fotändan och Gunnar som satt i fönstret missbedömde och hoppade ned pådet som stack ut. Så han fick en ordentlig smäll när det inte tog emot utan han for på sidan i golvet.

Jag tror ändå han klarade sig bra, nu är han ute och kollar läget.

 

Gunnar går på gången till vänster.


Idag ska jag försöka ta mig ut på en promenad igen nen tror inte det blir så långt, mitt högerknä vill inte hänga med riktigt och nu känns det degigt.

Kanske läge att jag tar itu med den här luftrenaren jag tänkt rengöra så länge.

Kanske kaffe ute på altanen i eftermiddag.


Idag lär det bli takdropp då solen skiner och jag har just nu -0,9° här i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-17 09:30:10

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
01:14
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
11:52
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
07:43
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
07:35
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
10:21


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:28
Sol ned: 16:20
Skymning: 17:10
Dagsljus: 10:32 tim:min
Dag längd: 08:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:41
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, en bild har du redan sett här ovanför, den med Gunnar.

   


Det är sådana här dagar man längtar till stugan.


     


Av Jan Sandström - 16 februari 2019 13:31

Lördag den 16/2


Lite sent men nu har de fått igång Internet igen.


Igår blev en dag här hemma förutom en liten promenad runt Rödäng.

 


Sedan blev det bara vara här hemma tills Erik kom förbi och lånade bilen.

Sent kom Inger hem då hon cyklat förbi ICA och handlat lite till köket.


Middag och TV där vi såg Solsidan och sedan sista avsnittet på Dirigenten.


Gick isäng men fönstret förblev stängt fast det var varmt ute men det blåste rakt in i sovrummet så...


Jag har ändå sovit gott inatt fast på småtimmarna fick mobilen fnatt och plingade många gånger så jag stängde av ljudet.


Steg upp åtta och fick förklaringen till mobillivet, alla kameror var offline och vi hade begränsat Internet så då blev det bara ett begränsat inlägg här.

Gick ut och snyggade till snön, det hade rasat lite från altantaket och in på altanen.

 


Spred ut lite grus och påtade på innan jag tog på broddarna och gick iväg upp till ICA Kvantum.

Nånstans ska jag ju gå och lättare då jag har ett mål.

 

Samma väg tillbaks hem och det blev en bit, Keso, C-vitaminbrus och tandkräm hade jag i ryggsäcken.


Nu blir det snart kaffe och så tror jag det blir en stund med Gunnar på soffan.


Det är skapligt varmt ute och vägarna har blivit moddiga så det var faktiskt lite lösare då jag gick hem än till ICA.

Just nu +5,6° här ute och det blåser en del.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-16 13:45:10

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
11:52
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
10:46
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
07:35
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
23:38
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
14:58
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
10:21
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:41
Sol upp: 07:31
Sol ned: 16:16
Skymning: 17:07
Dagsljus: 10:26 tim:min
Dag längd: 08:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:26
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut men solen har tittat fram en aning och det var mer snö att skrapa bort då jag kom hem, rasat från taket.

        





Av Jan Sandström - 16 februari 2019 08:54

Lördag morgon och Internet strular.
Det verkar som att jag inte kommer utanför Riksnets nät så det här är på mobilen.
Så jag återkommer senare.
Nu ut och ta bort lite snö som rasande ned från taket igår kväll.

Av Jan Sandström - 15 februari 2019 09:35

Fredag den 15/2

 


+3,3°  , bara,

 

men det är då på rätt sida om nollan.  


Igår blev en dag här hemma, gjorde inget speciellt men fick igång mina webbsidor med hjälp av Riksnet support.

Fast det var ju dem som ställt till det hela.

Jag var även ut i bilen och gjorde i ordning så jag kan ha två kupévärmare, en sitter ju monterad på högersidan av mittkonsollen och blåser bakåt men den är inte mycket att hurra över. Tinar inte ens upp framrutan då det är -1° ute.

Så nu kan jag ha en annan bak och blåsa frammåt så att det kommer luft till framrutan och runt lite överallt.

Tacka vet jag de gamla stora värmarna som stod på golvet och jag har faktiskt kvar en sådan som jag använder i garaget.


Eriks bil startade jag och den startade snällt och gick skapligt fint men lite svajig tomgång, till slut stannade den och sedan var det kört att få igån motorn igen.


Jag mådde inte bra igår, hade värk och allmänt dålig så det blev en stund på soffan men utan Gunnar.


Varmt var det också ute och det regnade lite. Temp - Max: +8,1 °C Klockan: 18:19 igår.

Vid midnatt var det +7,1°


Jag såg film på kvällen och det blev en western. 

Pat Garrett och Billy the Kid från 1973

Jag hade filmen inspelad då den gick som matinéfilm någon gång.


Inger kom hem och sa att det var blött ute och Gunnar hade sprungit ut och in under kvällen.

När vi gick isäng ställde jag upp fönstret men det blåste en hel del så det var skönt med filten ovanpå täcket.

Där sov jag gott hela natten men låg kvar till åtta innan jag steg upp.


I eftermiddag ska Erik komma och låna bilen och ha den till imorgon kväll.

Jag får se om det blir någon promenad och i så fall blir det biblioteket där vi har en bok att hämta.

Men jag är lite osäker på väglaget, det blir väl dubbar på i så fall om det blir promenad.

Jag är inte helt kurant idag heller utan har ONT lite överallt i kroppen.

Men det är väl blåsten och vädret som triggar igång.

Igår vägde jag ju mycket men i morse hade ett kilo försvunnit igen och det är vätska jag lägger på mig då jag får/har värk.


Men det är soligt och fint, just nu och +3,5°

Väderstationen visar och nu fungerar webbsidan igen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-15 10:00:10

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
18:19
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
09:10
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
01:27
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
02:03
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
01:31
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
17:46


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:34
Sol ned: 16:13
Skymning: 17:04
Dagsljus: 10:20 tim:min
Dag längd: 08:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:36
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 04:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Solen skiner på tempgivaren uppe på skorstenen.

Så här ser himlen ut

 


och på marken

   


Även fint i stugan där det nu är +4,2° utomhus-

     





Av Jan Sandström - 14 februari 2019 09:26

Torsdag den 14/2


Igår blev en tidig morgon då jag först hämtade Erik vid hans jobb på Grisbacka, sedan upp till Ersboda och Westbergs Bil där han skrev på papper för att köpa en ny bil.

Det är en Suzuki Jimny och i den härliga gröna färgen så jag lär se när det är Erik som kommer körande, inte som Anders vita VW eller Peters silverfärgade KIA.

Det fick fort att skriva och jag fick en mugg kaffe,0 så tillbaks med Erik och hem igen.


Här hemma blev det kaffe och så lastade jag snöslungan för att åka till stugan igen då de plogat vägen.

Det visade sig att de breddat plogkanterna så jag hade en hel del snö och grus i plogkanten.

Men slungan gick fint och fort hade jag fått bort snön och kunde åka hem igen.


Måste folk ha så jävla bråttom. Och värst är faktiskt yrkesförarna i lastbilar och taxi.


 


Här var det en bil från UT som inte kunde ligga bakom mig efter Hissjö och även bilen framför skulle han förbi.
Men han var väl kaffesugen sådär straxt före tvåfikat.


Här hemma snyggade jag till då släpvagnen var framme men innan jag åkte hem från stugan närkte jag att ena fästögglan lossnat så jag körde in slungan i garaget, igen.

Sedan var det dags för matinéfilmen, en gammal pangpangfilm med Marlon Brandy. Inte den bästa men sevärd.

Efter filmen gick jag ut i garaget och fixade till fästögglan och nu hoppas jag det dröjer innan jag behöver skruva mer i den.


Det blev paj till middag och så såg vi några avsnitt på Solsidan.

Sedan slog jag över och såg "Ett päron till farsa". Orkade inte göra så mycket annat.


Kollade datorn men min webbsida var inte nåbar så vädret är gammalt och jag kan inte ändra något på den.

Fick just ett mejl från Riksnet som säger att det ska fungera, men inte när jag nu testade fast jag får kanske ge det lite tid.


Såja, lite mejlväxling med en trevlig Frida så löste vi problemet.

Nu fungerar min vädersida igen.

  

Sent kom vi isäng och jag hade värk, ordentligt ont i fingrar, tår och knän. Ute var det varmgrader och regn.

Men somnade ändå och har sovit skapligt förutom klockan, ja vad tror du att den var? Jo 3:14 naturligtvis och då var det Gunnar som kom och trängde sig ned mellan mina ben.


Vaknade och steg upp först vid åtta, ONT i fingrar, tår och knän även nu.

Vågen stannade på 79,5 kg idag, mer än normalt så antingen lägger jag på mig och får ont eller så får jag ont när jag lägger på mig och det är nog mest vätska, vädret spelar nog en roll i det hela.


Idag kanske jag ändå tar en promenad men det beror på hur mycket det ska regna. Eller så blir det en latardag.

Egentligen har jag ingen lust till någonting idag. Jo jag har ju den där luftrenaren jag ska sanera.

Inger jobbar eftermiddag och kväll idag och de varnar för halt väglag där ute.


Just nu har jag +1,3° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-14 10:15:10

Temperatur: 2,1 °C
Lufttryck: 1006,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 12,3 mm
Månaden: 12,6 mm
Året: 25,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
09:30
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
19:07
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
01:27
Temp - Min:
-10,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
02:03
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
997,2 hPa
Klockan:
07:44


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:38
Sol ned: 16:10
Skymning: 17:01
Dagsljus: 10:14 tim:min
Dag längd: 08:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:06
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 03:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Prognosen ser blöt ut

 


Så här ser himmel och trädgår ut.

       




Av Jan Sandström - 13 februari 2019 09:30

Onsdag den 13/2


Igår skrev jag om i gårdagens inlägg 

Andra planer idag. (fast läs igår)

Men kort blev det en promenad och så handla del till snöslungan som jag senare mekade med.


Det blev senare Solsidan och även Mandelmanns Gård tillsammans med Inger.

Senare såg jag 

Wrath of the Titans från 2012

En sån där film man kikar på medan man gör annat på mobilen.

Innan jag gick isäng kollade jag datorn och såg att de fått igång min hemsida så jag ropade hej innan jag kollat resten.

Det visar sig att det är gamla uppgifter från 2019-02-06 11:30:09 så väderuppgifterna är gamla och låsta.

Jag kommer inte åt sidan med ftp och väderdatorn kan alltså inte uppdatera.


När jag gick isäng hade jag ordentligt ont i händerna så det blev Alvedon och Voltaren innan det blev en stund på ljudboken.

 

Jag hade lite svårt att somna för värken och inte blev det bättre av att Gunnar hade vårkänslor, fast han ska vara kastrerad.

Han skulle ut titt som tätt och tur att han tar sig in själv så där har jag halverat väckningarna.

Men snart blir det öppet fönster.


Vid 7-tiden steg jag upp och straxt efteråt fick jag mess från Erik att jag skulle hämta han på Hartan.

Vi åkte till Ersboda och var där lite efter åtta och Erik skrev på papper för bilköp.

Nu kommer han att gå omkring i flera månader som barn gör dagarna före jul.   

Tillbaks med Erik till hans jobb och så hem, där höll Inger på att stiga upp.


Idag kanske jag kan montera utsugsfläkten fast å andra sidan, varför då, den behövs inte förrän senare i sommar då luften är fuktigare.

Nu har jag inga problem med fukt i duschen och allt fukt behövs här i huset. Fast jag kör luftfuktaren har jag bara 28% idag.

Jag behöver bara öppna toadörren så försvinner allt fukt därifrån.

Men luftrenaren ska jag försöka rengöra.

Inger vill ut och gå lite senare idag så mina planer lär inte gå i lås idag.


Matinéfilmen idag är

Revansch, One-Eyed Jacks (original title)

7.2 IMDb, 1961, Västern, USA, 141min - SVT1, Idag 14:20

Rio är en fruktad laglös man som nyligen släppts ut efter ett långt fängelsestraff. Det blir början på en skoningslös duell under Mexikos brännande sol, mellan två hänsysnlösa revolvermän.


Skotta snö behöver jag också göra innan det blir slask av allt för det ska bli varmgrader idag och imorgon och helgen.

Väderprognossidan från YR fungerar för den hämtar uppgifter externt.


Det är soligt och fint där ute, -4,0°

Ingen info från väderstationen men så här ser det ut.

     


Frågan är om jag ändå inte måste upp till stugan och ta bort kanten INNAN den fryser ihop.

Det verkar ha kommit mer snö där än här i stan. Det är nån grad kallare där också.

 

Men nu blir det i alla fall kaffe innan jag gör något mer.


 




Av Jan Sandström - 12 februari 2019 23:42

Nu är mina webbsidor upp igen.

 

http://sandstrom.vasterslatt.se/

 

och den mindre kända

 

http://janecd.vasterslatt.se/




Av Jan Sandström - 12 februari 2019 18:12

Det blev lite annat gjort än vad jag först tänkt.


Först gick jag till apoteket vid Dragonens HC där jag hämtade ut medicin, det brukar man göra på apotek men å andra sidan finns så mycket annat där nu för tiden.

Det var så fint väder att jag gick en sväng istället för direkt hem.

 

Det blev ned mot stan och knorren över mot I20 och sedan hem.

I lurarna är det nu en ny bok och

 


Kom hem och åt lite mat innan jag tog bilen upp till Skog & Trädgård, det är där jag köpt våra trädgårdsmaskiner och snöslungan då.

Jag köpte friktionshjulet till min slunga efter att ha frågat om priset som väl matchar priserna på nätet.

Det kostar ändå 495:- och drivremmar hade jag redan hemma.


Då brorsan Jerry var här och vi svetsade hans slunga blev han avundsjuk på mina ramper och det finns sådana där.

 


Men inte betalade jag så där mycket för dem, tror det var under tusenlappen för två och det var väl den minsta, men priset är kanske för ett par.

 


Så hem och börja meka, drivremmarna gick ganska enkelt att byta även om det var lite knöligt att få ihop de två delarna igen, motor och slungdelen.

Sedan ställa den på högkant och ta bort botten men det var ett   jobb att få bort ett kullager. Var tvungen att få bort det från axeln för att kunna få loss friktonshjulet och trä dit det nya, att sedan skruva ihop resten gick lätt.

Tankade, får ju tömma tanken då jag ställer den på framdelen för eljest rinner bränslet ut.


Klar drog jag ut den och startade för att se att allt fungerade och det gjorde det, den gick bara fint och drog bra på växlarna.

Inte heller tappade den kraft i utkastet så det var nog drivremmen som slirade.

Nu återstår bara att se hur den fungerar i skarpt läge och det blir väl snart, jo lite ska komma imorgon men nu börjar det bli lite varmare enligt yr.no


Jag har försökt hitta en väg att få vädersidan lokalt men får inte fram några värden men den här bilden kan jag få fram.

 

Det blir nog inte så mycket att jag behöver köra slungan.


Nu hoppas jag bara på att det blir mat snart, Inger ska tydligen baka bröd. Jag som ska få hem 6 påsar tunnbröd som Anders köpt av en person som åker runt och säljer i Stöcksjö.

Mer kommer imorgon, nu ska jag förbereda och se vad vi ska se på TV.

Mandelmanns Gård är på TV4 klockan 20:00 men vi kanske inte sett alla tidigare avsnitt.


Godkväll från mig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards