jans

Alla inlägg under februari 2019

Av Jan Sandström - 3 februari 2019 09:13

Söndag den 3/2


Igår var en lugn dag, här inne. Ute blåste det kallt så det blev bara ut och göra det jag måste, fylla fröautomaterna.

Eljest blev det inne i värmen med dator, TV, ljudboken och Gunnar (katten).


Två av mina barnbarn fyllde år så det blev att gratta dem via nätet då de bor i Jönköping och dit är det ganska exakt 100 mil att köra.

Det gör jag inte för en bit tårta, inte vintertid i alla fall. Sommartid går det då jag kan ta hojen fast då blir det nog lite mer än en tårtbit.


Jag var ändå ut och startade Eriks bil och den startade fint, gick fint tills jag fick oljetrycksvarning men Erik sa senare att det är ett givarfel och så kan det mycket väl vara.

Den ville inte gå igång igen efter att jag stängt motorn så mitt förslag är att sälja den som reservdelsbil för det finns en hel del utbytta delar och annat som är användbart för någon, eller om någon vill ge sig på att laga den för det är nog inte omöjligt.


Erik lånade min bil för att åka till skidbacken och då skjutsade han Inger tillbaks till jobbet då hon varit hemma på timmar.

Senare på kvällen satte jag mig och såg film, det blev 

The Equalizer (2014)

från Netflix.

Jag tror jag sett den tidigare för jag kommer ihåg vissa scener men inte hela handlingen så den kan i så fall inte ha gjort så stort avtryck i mig då. Eller så är det något som påminner från någon anna film.

Efter den kom Inger hem och jag började på en som jag har sett tidigare, också den från Netflix.

Serenity (2005)

Där har jag också glömt stora delar men kom ihåg mycket mer, Erik kom hem med bilen, Inger gick isäng så jag släckte innan filmen var slut och gick även jag isäng och fortsatte med ljudboken en stund.


Gunnar låg och sov mellan oss och han snarkar nästan lika högt som Inger.

Hon är otrolig som kan snarka när hon ligger på mage.   


Men jag hade svårt att somna, värk och orolig i tankarna eller det gick runt i huvudet.

Har ändå sovit skapligt men med massor av drömmar.

Egentligen borde jag ha tagit några värktabletter men försöker undvika till det sista. Jag har nog stoppat i mig tillräckligt för att ha impregnerat kroppen med sådant.

Och så spelar det ju ingen roll då jag ändå inte behöver upp och jobba, fast idag måste jag nog det ändå.


Jag och Gunnar låg kvar till åtta, eller han ligger fortfarande och sover ½10.

Frukost avklarad liksom tidiningen på vk.se där jag kommenterat några artkiklar.

Man måste visa att man finns och lever     


Idag blir det snöskottning, traktorn har kört på gatan så vi har en liten plogkant, motorvärmaren istoppad sedan tidigare för jag måste backa ut bilen så att jag kommer ut med snöslungan.

Det är nackdelen med att ha Eriks bil stående där och att Erik körde upp min så långt. Ställer man den lite längre bak och närmare Eriks bil kan jag komma ut med slungan.


Det har inte snöat mycket utan mest drevat, i stugan har det inte bivit någonting.

Ingen promenad ute idag utan jag funderar på att åka över till Maria J och dra en nätverkssladd OM hon nu är hemma idag.


Just nu -11,9° och det blåser ordentligt så snön yr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-03 09:30:10

Temperatur: -12,0 °C
Lufttryck: 1015,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 6,7 m/s från NNE,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -21,2 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 23 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 12,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
12:08
Temp - Min:
-12,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Min:
-16,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
09:16
Lufttryck - Min:
1018,8 hPa
Klockan:
22:10


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:12
Sol ned: 15:34
Skymning: 16:30
Dagsljus: 09:13 tim:min
Dag längd: 07:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:17
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute

       






Av Jan Sandström - 2 februari 2019 18:18

Äter du rök? En video med Tomas och Anders den 17/9 1988 då Tomas fyllde 6 år och Anders var 4.


Men finns det ingen videoregigerare längre, jag trodde jag installerat den gamla Movie Maker som fanns i Windows men tydligen inte, den här ska man betala för att använda och något annat progra som hanterade en mpg-fil hittade jag inte.


 

Det går inte en dag utan att jag ångrar uppdateringen från Win 7 till Windows 10, Bara elände och jävla elände.


Av Jan Sandström - 2 februari 2019 17:24

Erik kom förbi och hämtade bilen och tipsade om en husvagn, eller vad man nu ska kalla den här skapelsen.

Den skulle då passa fint efter hans kommande bil Suzuki Jimny.
Sök på "UEV-390 camper" så får du se ekönheten ifall inte min länk fungerar.

Av Jan Sandström - 2 februari 2019 11:14

Gick ut och den startade utan problem, moton spann jämt, lungt och fint.

Den svarade bra på gasen men då gick tomgången ned och sedan började den svaja i varvtal.

Tills den gick väldigt ojämt och så tändes oljetryckslampan.


Då stängde jag av och kollade oljan men det var som det skulle på stickan.

Tog bort tändhattarna och där fanns lite olja så något läckage är det i toppen.

Provstartade och den gick igång men väldigt låg tomgång, typ som en fiskebåt och så oljevarning än en gång.

Därefter startade den inte igen men oljetryckslampan slocknade aldrig under startförsöken.


Så något vitalt fel är det på motorn eller externa enheter.


Jag har pratat med Erik och det lutar åt en försäljning som reservdelsbil om ingen ger sig på att felsöka och laga den.

Av Jan Sandström - 2 februari 2019 09:22

Lördag den 2/2


Idag är det födelsedag, Ingers lillasyster fyller år idag.

Så grattis Birgitta.


Men igår hade jag provtagning på vårdcentralen så jag tog en tidig promenad dit och hem igen.

 


Jovisst ja, det höll jag inte på att glömma.


"Småtrollen" i Jönköping fyller ju ett år idag


Det är våra barnbarn Harry och Alex som har Tomas och Sara som föräldrar.

 

Så GRATTIS till första året så hugger vi i med nästa år.


Snart kan ni komma och hjälpa farfar med mina datorproblem.


Men igår efter att ha varit på vårdcentralen blev det frukost hemma, bloggande och Inger cyklade till jobbet.

Jag klädde på mig och gick till biblioteket för att lämna och hämta böcker.

 

På hemvägen gick jag in på Hartvigsgården eller Hartan som den kallas och där Erik jobbar.

Jag såg hans cykel parkerad där utanför så då var han där men jag fick hjälp av en tjej med att hitta igen han.

De har ju byggt om där inne igen, på 60-talet var det en TV-verkstad där och sedan har det nog varit både ett och annat i huset.

När jag gick i skolan var det elever placerade där, främst killar som inte skötte sig som vi andra.

Nu är det bl.a fritidsgård och det är där Erik jobbar.

Det är alltså det stora trähuset som ligger bredvid Coop Grisbacka. Sök på Hartvigsgården Umeå så får du se bilder och mer.


Hemma blev det inte mycket gjort, jo jag rippade boken jag hämtade och så gosade jag med Gunnar.

Gick ut och provstartade Eriks bil och det startade.

Har batteriladdaren inkopplad så nu har jag motorvärmaren i och ska ut och testa men nu ska den få bli riktigt varmkörd.

Vi måste få testa den riktigt. Bilen är ju avställd nu så jag får ju inte ut och köra på vägarna så då får jag bryta mot tomgångförbudet. Jag tror det är det här i stan men inte säker på om det bara är i centrum.


Senare på kvällen blev det TV men fastnade inte för något speciellt utan hoppade mest runt till jag fastnade på en fin film.

Jenny's Wedding

5.5 IMDb, 2015, Romantisk komedi, USA, 94min - TV3, Igår 21:00, repris

Jenny har levt ett öppet homosexuellt liv - förutom med hennes närmaste familj. När hon slutligen bestämmer sig för att bilda familj och gifta sig med den kvinnan de bara trodde var hennes rumskamrat, förändras hennes trygga liv för evigt.
 
Klart sevärd för oss sentimentala människor, men komedi?
Det fanns några roliga scener men inte skulle jag kalla den komedi.
 
Sedan blev det sängen och en ny ljudbok.
Nu är det andra boken i serien.
 
 
Släckte och har sovit riktigt gott efter värkbehandling, jo jag vaknade på småtimmarna av värk i händer och knän men kunde somna om.
 
I morse kom Gunnar vid 7-tiden och kröp ned under täcket så där låg vi och gosade nästan till åtta.
 
Upp och duscha, frukost och gav fåglarna där ute mat, stoppade in Eriks motorvärmare och sitter här.
 
Det ska komma snö och mycket snö i helgen sägs det.
 
Men det har ju varit fel tidigare, det kan ju bli mycket mer snö så jag ska ut och testa Eriks bil.
I eftermiddag ska han komma och låna min bil till sent i kväll.
Eljest inte så stora planer, Inger kommer hem på timmar efter lunch så då blir det väl nått gofika.
Nån promenad tror jag inte det blir idag, inte utomhus i alla fall.
 
Det blir sakta varmare där ute och det säger även prognosen ovan och jag har värk idag, kan vara vädret som påverkar för det har varit så tidigare för mig.
Just nu -11,3° och det blåste lite kallt då jag var ut.
 
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-02 10:00:10
Temperatur: -11,4 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från NNE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -19,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 27 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 12,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
-10,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-16,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-16,2 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,3 hPa
Klockan:
20:48
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
05:24
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
00:00

Dagens sol och måntider. 
Gryning: 07:20
Sol upp: 08:15
Sol ned: 15:31
Skymning: 16:27
Dagsljus: 09:07 tim:min
Dag längd: 07:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:41
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:22

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 

och så har tjejerna (duvorna) kommit för att städa tomten.

 


Men de blev avbytta av killarna, kajorna.

 

Duvorna flyttade sig under de hängande automaterna så det brukar inte vara mycket kvar sedan dem varit här.

På kvällen när fåglarna sover får jag slänga ut lite frön ifall haren kommer på besök men inte i kväll för det kommer bara att snöa över.


Så här ser de andra bilderna ut. Det blåser ser man på vimpeln men jag borde fixa knutarna som blivit på den.

   


I stugan är det också vinter.

   

Nu ska jag klä på mig och ta mig an Eriks bil, OM den nu vill starta idag vill säga.


 


Av Jan Sandström - 1 februari 2019 16:52

Såg att vi haft ohyra på besök i stugan. Kul.

OK de fina snökanterna är inte så fina längre men kul när barn leker i snön.

   

Förmodligen grannens barn som varit och lekt och det får de mer än gärna göra. Det är roligt med barn runt benen fast nu fanns ju inte mina ben där utan här hemma.

Bilspåren gjode jag när jag körde upp bilen häromdagen och höll på att backa i diket med släpen då jag skulle hem.


Av Jan Sandström - 1 februari 2019 09:49

Fredag den 1/2


Då har en månad gått och jag har varit ute och vandrat på morgonen. Allt på diabetessköterskans order.

 

Jag fick gå till vårdcentralen för att lämna prover och som vanligt på fastande mage.

Men av erfarenhet har jag med mig en ostmacka jag kan äta innan jag går hem, men kaffet blev här hemma.


Jag hade tänkt gå till biblioteket idag men vet inte om det blir bilen istället.


Men igår åkte jag till stugan och skottade efter att ha lämnat av Inger på Umedalen där hon bjöd en gammal vän på mat.

Det var lätt kallsnö i stugan så det gick enkelt att skotta, sedan fixade jag lite annat när jag nu var dit.

Kom hem och lastade av slungan men var tvungen att flytta bensin från en dunk till en annan, den jag har för att tanka slungan.

Den har ett bättre munstycke som stänger sig själv vid full tank.


Av någon anledning hade jag läckage på stora dunken och tappslangen så när jag kom in luktade jag bensin.

Jag hade blött ned handskarna och täckkjolen var blöt, även skorna var tankade men de är av gummi utanpå så de torkade.

När jag senare skulle hämta Inger märkte jag missödet och fick lägga ut kläderna, även jackan slängde jag ut men den visade sig senare felfri.

Nu har vi slängt in kjolen och annat i tvättmaskinen.


Senare på kvällen såg vi 2 avsnitt på en ny serie på TV4Play, Dirigenten.

Men jag vet inte om den är något jag klassar så högt.


Det blev kväll och ljudboken, sedan sov jag gott tills jag vaknade en timme senare, utvilad och trodde det var morgon.

Kissade i burken jag skulle lämna och sov sedan till 7. Bytte ut kissprovet till ett färskare när jag nu kom ihåg det och gick sedan iväg.


Jag har inte beslutat om jag går upp till bibllioteket idag, snön skulle ju inte komma förrän imorgon men det hade börjat snöa när jag gick hem och det kändes kallt.

Eljest blir det väl en skön dag här hemma och inne med TV, ljudbok och kaffe. Kanske en höneblund på soffan.

Inger ska iväg och jobba så hon är borta i eftermiddag och kväll.


Just nu har jag -12,5° utanför fönstret och lätt snöfall.

Väderstationen (som du för övrigt hittar här och får aktuell uppdatering) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-02-01 10:15:09

Temperatur: -12,8 °C
Lufttryck: 1021,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -17,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 12,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-9,5 °C
Klockan:
17:23
Temp - Min:
-13,1 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
-21,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,5 hPa
Klockan:
00:09


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:22
Sol upp: 08:18
Sol ned: 15:28
Skymning: 16:24
Dagsljus: 09:02 tim:min
Dag längd: 07:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:47
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 11:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Du hittar även den och en massa annat på vår webbsida.

Men bilderna får du nöja dig med att se här för kamerorna är inte utdelade.

     

Såvida du inte är en bra hacker.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards