jans

Direktlänk till inlägg 10 mars 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 10 mars 2019 09:09

Söndag den 10/3


Igår åkte jag tidigt iväg till stugan för att skotta.

På väg dit höll det på att gå galet när en person i Hissjö på en fyrhjuling körde ut i vägen framvör mig.


Men det gick bra trotts allt.


Det gick bra att skotta av då snön var kall och lagom lös men tidigare töväder gjorde så att det var lössnö ända ned till marken så det var lite marigt att köra av på nya infarten där det for stenar genom slungan.

Då fick jag en idé jag ska försöka göra, nått tillbehör som gör så att det är enkelt och går fort att ändra höjden på släpskorna för då kan man ställa in höjden på slungan med ett enkelt handgrepp.


När jag var klar fick jag mess från Erik som undrade om jag var hemma då han ville laga handkontrollen till ett VR-spel.

Straxt efterår hörde väninnan Maria av sig och ville ha med mig ut och handla.

Gissa vad jag valde     

Jag hade tänkt mäta på gäststugan men gav tidigt upp det då snön låg djup där och så blåste det.

Det blev hem igen och in i duschen. Slängde i mig en tallrik gröt för Maria ville inte äta men fika kunde vi göra.

Vi åkte till PMU där vi fikade efter att snabbt ha gått och kollat lite och sedan skjutsade jag hem henne igen innan jag åkte hem där Erik satt och väntade.


Senare blev det middag och ett par avsnitt på Sommaren med släkten innan det blev film som jag spelat in.

Vi såg

Once Upon a Time in Venice med Bruce Willis och John Goodman m.fl

Sedan blev det sängen och jag somnade men som vanligt vaknade jag med värk på småtimmarna, fast värken hade jag i händer och knän.


Vaknade vid 6 och trodde att jag inte skulle somna om men det gjorde jag.

Upp vid åtta och fint väder ute även om det blåser.


Idag ska jag höra med Anders och snöslungan hans, jag glömde ju att jag skulle kika förbi Skog & Trädgård för brytpinnar men ska se om jag inte hittar hans pinne om han inte hittat den, för det ska finnas en i hans förråd.

Eljest får jag väl kaffe OM han nu är hemma, han har ju en förmåga att jobba jämt då han inte är i skidbacken, fast där jobbar han ju också.

Se om jag kan laga Eriks VR-kontroll, det är ett fint marigt lödarbete närmast liknande atomklyvning som gäller.


Det har blivit dåligt med promenader men min ursäkt är att jag skottat snö, man ska ta vara på de små ursäkterna.


Solen skiner ibland men det finns moln på himlen och det blåser.

Just nu -6,0° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-10 09:30:10

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 983,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,8 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
13:29
Temp - Min:
-7,7 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
983,4 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
981,3 hPa
Klockan:
14:26
Lufttryck - Min:
979,3 hPa
Klockan:
01:50
Lufttryck - Min:
978,4 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:30
Sol upp: 06:16
Sol ned: 17:24
Skymning: 18:11
Dagsljus: 12:41 tim:min
Dag längd: 11:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:39
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 21:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

     


Och i stugan ser det skapligt ut även om det kommit lite mer snö. Men inget jag åker upp för att köra bort.

   








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards