jans

Alla inlägg den 11 mars 2019

Av Jan Sandström - 11 mars 2019 08:48

Måndag den 11/3


Idag blev det uppmätt 6,0 mmol och vikten 78,3 kg.

Ett halvkilo mer än igår men så har jag inte skitit ännu.


Igår åkte jag fram och åter till Anders i Stöcksjö för att leta efter en brytbult till hans snöslunga.

Men jag hittade inte den och jag vet ändå hur den ser ut.

Kanske använde jag upp dem jag köpt tidigare då Anders jobbade på Sylarna och jag skötte skottningen.


Åkte hem igen men fick stå en stund innan jag kunde köra ut på E4.


 

Det var en skapligt lång kö efter militärfordonen, läste förresten i dagens tidning om en olycka i Skellefteå och det verkade som om det var dessa eller om det fanns fler ute på väg norrut.

https://www.vk.se/2709274/lastbilsolycka-i-skelleftea-2


Väl hemma blev det mer sökning om var man kan köpa dessa brytbultar billigast för 50:- eller mer för en bult är mycket då de ändå mest ser ut som en vanlig 5 mm bult med lite konstig skalle.

Dessutom verkar de ha kommit med en ny modell som ännu mer ser ut som en vanlig bult och en bricka till. Och lika dyr är den.


Jag försökte löda spelkontrollen men gav upp tidigt, jag ser för dåligt och var då just då för skallerhänt för att löda det minimala.

 

Dessutom råkade jag komma åt plastbiten vid vänstra klämman så den smälte. Lödtennet flöt dessutom ut över flera kontaktpoler och då det är plast vågade jag inte värma för mycket.


Jag får börja inse att det här finmekaniska tillhör det förgågna för mig.

Sja ska hålla på med släpvagnen och svetsen istället.


Vi låg en stund på soffan, jag, Inger och Gunnar.

Jag steg upp medan de andra två låg kvar länge, men så är Inger förkyld och inte i form.


Senare blev det i alla fall middag och medan vi såg 2 avsnitt av Omöjlig ingenjörskonst på SVTPlay.

Därefter blev det film på Netflix och 

Har du hört ryktet om Morgans?

eller Did You Hear About the Morgans? (original title)

Den gick samtidigt på TV men då med reklam och fast vi startade en dryg halvtimme efter TV var vi klar innan dem.

En hyfsad film men jag retar mig på att de gör folk så naiva och dumma, men det är kanske så dem är där borta på andra sidan.


Vi gick isäng och jag har sovit hyfsat men drömt mycket.

Bara varit upp ett par tre gånger och smort två gånger med Voltaren.


Idag ska Maria komma och låna bilen för att handla, eljest vet jag inte om jag har några planer på någonting.

Kanske ger mig på lödningen igen, jag har ju en förmåga att ändå inte ge upp utan då jag vilat en stund kan jag återuppta ett arbete.


Det är då fint väder då man sitter inne och ser ut men det blåser.

Just nu -6,1° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-11 09:15:10

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 993,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -11,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
05:23
Temp - Min:
-7,7 °C
Klockan:
02:28
Lufttryck - Max:
993,6 hPa
Klockan:
09:05
Lufttryck - Max:
990,0 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
989,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,3 hPa
Klockan:
01:50


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:26
Sol upp: 06:13
Sol ned: 17:27
Skymning: 18:14
Dagsljus: 12:48 tim:min
Dag längd: 11:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:46
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma

     


och gäststugebygget som jag börjar se fram emot att få sätta händerna i.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards