jans

Direktlänk till inlägg 13 mars 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 13 mars 2019 09:07

Onsdag den 13/3


Igår var en produktiv dag och jag steg upp tidigt.


Först åkte jag, eller det gjorde jag inte, först duschade jag och så blev det frukost och bloggen här.

Sedan åkte jag iväg till Fritids Metropolen där jag kikade runt lite innan jag hämtade mina lampor jag beställt.

  Som jag berättat ska jag ha en på var sida av gasolkofferten på husvagnen och riktade bakåt och nedåt kopplade till backljuset på bilen men att jag även kan tända manuellt inifrån vagnen vid behov.

Kanske vid en punktering eller bara om man behöver ut en mörk natt ute på en skogsväg.


Hem och kaffe innan jag tog en promenad upp till biblioteket där jag lämnade två böcker och hämtade två.

 


I hörlurarna har jag nu en ny bok och det är

 

Men den var lite svår att komma in i, handlingen alltså.


Solen sken och det var härligt så jag och Gunnar satt ute på altanen, jag satt men han låg mest och sov i solvärmen.

 


Men det är nog ett tag till innan det här är borta och efter förra värmeperioden så har det blivit stenhårt.

 


Men från taket droppade eller rann det och det började glida så sakta.

 


Lite mer värme så åker det ned fast det är väl bara att glömma då man ser prognosen.

 


Än är det för tidigt att ställa undan snöslungan.


 


Efter att ha suttit ute var det bara att ta bilen igen och hämta Inger på Haga (men just när jag skulle åka kom posten och jag fick brevet med batterierna till en dammsugare jag fick i fjol på vår resa till Jönköping) och sedan till Ersboda där vi hämtade Emil på förskolan.

Jag åkte till NetOnNet där jag köpte termometer till stugan innan jag åkte hem till Peter o Annas lägenhet där två keliga katter tog emot mig.

Efter en stund ringde Inger och ville bli insläppt och så kom hon och Emil, han väldigt rosig om kinderna för som vanligt gick de inte hem som vanligt folk utan tog vägen över snöhögarna.

Inger har liksom inte förstått att hon är över 60 och farmor.   

Jag hade te och kaffe färdigt och gjorde smörgåsar till oss, Emil fick chokladmjölk från kylen.


Efter fikat intog jag soffan men blev bestulen, någon tog mina tår, men jag fick tillbaks dem senare.

Inger fixade middag och vi hann börja äta innan Anna kom hem från det hon gjort nere på stan.


Först runt sju kom vi oss hem och då satte sig Inger i köket och jag tänkte se film, men hittade bara en planetfilm från Holland, tror jag.

Men jag hittar inte igen den och kommer inte ihåg vad den hette, den handlade då om hur man löst energiproblemet på jorden genom att skapa eller ta energi från ett spegeluniversum. Tja sedan kan ju din fantasi föreställa dig att allt gick som planerat och felfritt.      HAHA    

Jag hoppade en hel del med fjärren och 5 sekunder i taget, tror kanske jag somnat en stund också.


Sedan blev det sängen och en skön stund för mig själv innan jag somnade, faktiskt utan värk så ingen värkbehandling.


Det fick jag senare ångra då jag hade grymt ont när jag vaknade vid 6-tiden och Inger var uppe, kunde knappt gå till toan med mina knän och händerna värkte. Ändå hade jag varit upp vid 2 utan att känna något.

Händerna värker fortfarande men knäna är bättre men så slängde jag i mig Alvedon då jag var upp och smorde mig.


Jag sitter i alla fall här och skriver med ömma fingrar och idag hade jag ju tänkt ge mig på dammsugaren och batteribytet men jag tror det får vara så länge.

Kan det vara det annalkande snövädret som påverkar mig, jag brukar ju känna av sådant ett dygn innan.


Jo Anna sa att dem ville låna stugan i helgen och visst får de göra det så jag har redan ökat värmen men värmepumpen orkar inte värma fullt ut så jag ska starta en värmefläkt närmare helgen då jag slår på varmvattnet.

Det är praktiskt med fjärrstyrningen, då det fungerar.

Skulle bara ha en fjärrstyrd snöslunga där så jag kan sitta här hemma och köra den.

Nä det är faktiskt inga fantasier utan finns redan.

Men än är nog steget långt innan jag kan sitta här hemma och köra slungan över nätet.


Idag tror jag det blir en lugn dag om jag får bestämma.

Men det brukar oftast inträffa något jag inte har kontroll över men ljudboken jag hämtade ska rippas, det är 10 skivor, den andra var en pappersbok Inger lånat.

Inte heller är det någon matinéfilm idag så jag får väl sätta på nått inspelat eller ta Netflix.


Just nu har jag -4,9° utanför fönstret, det är mulet och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-13 10:00:10

Temperatur: -4,7 °C
Lufttryck: 1002,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från E,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
09:51
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
-17,0 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-16,8 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
00:40
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
10:15
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:19
Sol upp: 06:06
Sol ned: 17:33
Skymning: 18:20
Dagsljus: 13:01 tim:min
Dag längd: 11:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:10
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

       



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards