jans

Alla inlägg den 18 mars 2019

Av Jan Sandström - 18 mars 2019 11:26

Glömde ju men det har varit så dåligt med matinéfilmer sista veckorna.

Men idag blir det

De glada åren

5.8 IMDb1946, Drama, Sverige, 90min - SVT1, Idag 13:55

En familjehistoria från 1920-talets Stockholm där handlingen kretsar kring Hilda Granström, som sedan tiotalet drivit ett damskrädderi. Hennes man Richard är cellist i hovkapellet och deras tre döttrar hjälper till i Hildas rörelse. Till familjen hör också Rickards 80-åriga mor som en gång varit dansös.
Av Jan Sandström - 18 mars 2019 06:55

Måndag den 18/3


Igår var det söndag och Inger jobbade.

Jag steg upp tidigt då kroppen värkte men det brukar hjälpa att röra på sig så där lagom mycket.

Efter tidig frukost gick jag alltså ut och startade snöslungan då traktorn skrapat vägen 2 gånger men det var mest slask i plogkanten. Stora och små klumpar av mer vatten än snö tror jag.

Då det var söndag och ganska tidigt drog jag ned gasen och körde sakta men det var ett problem att utkastet ville sätta igen.


Sedan kollade jag Internet och märkte att jag hade en kupong hos Clas Ohlson som skulle förfalla snart så det blev en tur dit där jag köpte en hemlighet. Jag vet att personen läser bloggen och jag kan ju inte avslöja här vad jag köpte.   

Ringde upp Peter som inte svarade så då blev det Anna och jag sa att dem inte behövde åka hem med stugnyckeln utan kunde åka direkt hem till sig.

Jag skulle och åkta förbi Biltema där jag köpte ut en batterilåda som ska vara till husvagnen, nya batteriet som följde med solcellspanelen är större och ryms inte i lådan som sitter där och så har jag ändå funderat på två batterier.


Jag fick vänta några minuter på parkeringen innan de kom och Emil verkade nöjd efter två dagar i stugan med en massa snölekar och pizza i Vindeln där de även åkte bob vid Forsen, han åkte på gångvägen ned mot kvarnen då det var folktomt där.

Jag gjorde som Oscar Wilde (1854-1900) sa "Enda sättet att övervinna en frestelse är att falla för den".

Hemma blev det sedan kaffe och semla, den jag köpte på Biltema.

    Jag måste ju tänka på blodsockret.


Jag har tagit piller några dagar mot kolesterolet och liksom förra gången jag skulle ta dem fick jag huvudvärk och mådde illa, det har jag gjort nu också så från idag skiter jag i dessa piller, det är ett värde som var någon tiondel för högt enligt läkaren och hade jag inte haft min diabetesdiagnos skulle jag inte ha fått den medicinen.

Man ska akta sig för att hamna i klorna på en läkare.


Så jag såg film, delvis, en film på Netflix. PATTON, Pansargeneralen.

slumrade nog till lite i soffan där jag satt och Gunnar låg antingen i mitt knä eller bredvid mig.

Inger kom hem och vi åt senare middag och igår såg vi tredje avsnittet av Vita Vidder, den norska serien om plogbilsförare och snöröjare.

Eller som det står på NRK

Brøyt i vei

Norsk dokumentarserie om brøytebilkjørernes hverdag i Norge.

Där borta kan de det här med att ploga snö och man kan faktiskt se från NRK också även om det inte finns Svensk text.

Men vem behöver det.


Efter det gick Inger till sitt och jag satte på 

Eyes Wide Shut från 1999

Men det var bara en massa porr i den och dessutom över  3 timmar då den var inspelad från nån reklamkanal.

Fast jag kortade ned den rejält genom att hoppa framåt, ett tryck på fjärren hoppar 10 sekunder och ett tryck nu och då gör verkan så efter knappt 2 timmar var jag klar.

Det fanns mycket dötid i filmen och så hade jag huvudvärk och mådde lite illa av vad jag tror pillerna.


Gick i alla fall isäng och ingen ljudbok lockade utan jag somnade nog ganska fort och har sovit i stort sett hela natten eller från midnatt till 6 då jag steg upp straxt efter att Inger cyklat iväg till jobbet.

Hur det nu gick att cykla när det snöat och det snöar/regnar lite om vartannat.


Veckans testvärden blev bra med 5,8 mmol och vikten 78,2 kg.

 

Frukost nästan intagen och sedan blir det ut och skotta snö igen.

Det har väl kommit nån decimeter men det är säkert blötsnö som är tung.

Så förutom snöskottning blir det nog ingenting mer gjort idag.

 

Just nu har jag +0,7° och mulet utanför fönstret och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-18 07:30:11

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 987,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 17,7 mm
Året: 47,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
06:16
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
23:19
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
17:35
Lufttryck - Max:
987,3 hPa
Klockan:
07:25
Lufttryck - Max:
994,2 hPa
Klockan:
09:30
Lufttryck - Min:
984,9 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
985,2 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:02
Sol upp: 05:48
Sol ned: 17:48
Skymning: 18:35
Dagsljus: 13:33 tim:min
Dag längd: 12:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:17
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här hemma

     


Svårt att se när man inte har kontraster i bilden, jag kanske ska göra en bräda med markeringar så jag ser hur mycket snö det är i stugan

 


men plogen verkar ha kört där, fast det kommer mer snö och vi ska snart dit vi tre, jag Inger och Gunnar.

 


Nu är det bara att klä på sig och gå ut i eländet, fast det är ganska kul att köra snöslungan.

 








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards