jans

Alla inlägg den 20 mars 2019

Av Jan Sandström - 20 mars 2019 14:47

...ni som är i Spanien.

Av Jan Sandström - 20 mars 2019 09:54

Onsdag den 20/3


Igår ände det grejer här, jag såg en stor lokatt på 3 m avstånd när hon tittade rakt på mig innan hon sakta lufsade iväg.

Det kändes skönt att ha ett treglasfönster mellan oss.


Men först tog jag en fin promenad i härlig vårsol och lilla kameran följde med som du nu kan se.

                 

Men det mulnade på allt eftersom jag gick hemmåt men det blev drygt 2 km.

Här hemma skottade jag sedan lite snö, rensatde uteplatsen utsikten dn ovanför carporten.


Sedan satte jag mig här inne med datorn, Inger var ute på promenad då jag såg något som rörde sig där ute i ögonvrån och trodde det var Inger som kom hem.

När jag tittade ut står ett lodjur och tittar in på mig över snökanten.

Lyckligtvis låg Gunnar och sov här inne hos mig men jag blev så överraskad att jag inte handlade direkt.

När jag völ efter 10 sekunder fått upp kameran hade lodjuret gått iväg sidågången mot gäststugebygget så fotot jag hann ta visade bara snö.


Där ute till höger om snögubben stod det.

 


Spåren visar at det kom här från skogen till vänster om "grishuset" och upp på min skottade gång som går runt stugan.



Det kom i den vänstra gången från baksidan, vände sig om och tittade på mig innen det gick iväg den hägra gången mot gäststugan.

 


Några tydliga avtryck fick jag foton på.

   


Jag trodde först att det kanske krypit in under stugan men sedan såg vi spåren upp i snön till vänster om entredörren tillbaks in i min skog och bort någonstans. 

 


Och Inger som trodde hon hade något att berätta att hon mött en varg 200 meter härifrån.

Den kom efter vägen och mötte Inger innan den snabbt hoppade över plogkanten och försvann.

Hon tog några bilder på tassatrycken men de ser ju ut som en hunds och så missade hon att ha något att jämföra storleken mot.

Men det är andra gången hon möter en varg här i området.

Nä någon hund var det inte säger hon efter att ha läst på om vargens kännetecken och i har varg här omkring.


Gunnar ville liksom inte gå ut igår kväll och inatt har han legat inne hela tiden.

Går han ut sitter han bara på altanen och vädrar i luften och jag är lite orolig när han är ute.

Tur vi har kattlåda inne som han varit på två gånger fast utan att det blivit något resultat.


Vi såg sedan TV på kvällen och Sommaren med släkten.

Det blev en relativt tidig kväll och jag har sovit gott inatt även om jag delat sängen med Inger och Gunnar


Upp i morse och som vanligt här gick jag runt och kollade omgivningarna om det var något sjur där ute, som vanligt ingenting mer än en jäkla massa snö och nu har det börjat snöa igen.

Men det ska klarna upp enligt prognoserna.


Nu pratar Inger med Tomas i min mobil och Gunnar ligger här mellan oss och sover gott.


Ute är det ungefär -3 grader occh snö, svag sydlig vind så jag ska nog ut och skotta av de få cm som ramlat ned.

Bra motion och det blir med spaden tror jag.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-20 10:30:11

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1003,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från SW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 53,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
10:24
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
16:30
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
01:15
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,0 hPa
Klockan:
20:28
Lufttryck - Min:
1003,1 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Min:
1002,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:54
Sol upp: 05:41
Sol ned: 17:53
Skymning: 18:41
Dagsljus: 13:47 tim:min
Dag längd: 12:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:46
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 06:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där hemma

   


och här i paradiset.

 


Fast ett snöigt och eländigt paradis.

 


PS

Inger har totalt slut med te, någon har druckit upp det så jag funderar på om vi ska åka ned till Tavelsjö och handla, då kanske vi kan fika på Prästgården samtidigt.

Men jag grämer mig att jag inte fick lokatten på bild, nu har jag justerat om mina kameror så att de har större känslighet för rörelser.


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards