jans

Direktlänk till inlägg 25 mars 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 25 mars 2019 08:55

 

Måndag den 25/3


Ja så var det vardag igen efter en vecka i stugan där det hände en hel del och mycket ingenting.

Största händelserna var nog när lodjuret kom utanför fönstret och tittade in på mig, en häftig händelse som jag nästan inte förstår att det hänt och hade jag inte haft foton på tassavtrycken och spåren skulle jag inte tro att det hänt.

 

Jag har ökat kontrasten lite i bilderna så att man ser spåren bättre.

     

Men tyvärr var känsligheten på kameran över gäststugan för lågt ställd så den startade inte för den lilla katten. En konsekvens av allt för många felaktiga avkänningar jag blivit less på att få larm på i mobilen.

Så fort det blåste lite rörde sig trädgrenarna och då startade kameran eller om det snöade.

Jag hade ändå inte kunnat visa någon video då jag inte kan spara sådana utan endast se själv men en skärmdump med foto skulle jag kunnat lägga upp.

Att spara video har jag suttit många timmar med i stugan men det går bara inte och igår satt Erik här och provade men han bara skällde på mig att jag köpt något så dumt som D-Links kameror. Kanske har han rätt.


I övrigt skottade jag snö och skottade snö men slutade med att hacka och få bort is och så grusade jag på isen som var kvar innan vi åkte hem igår.

Det blev lite skillnad på snön under veckan vi var där så några bilder visar läget.

     

Till idag.

       


Vi kom hem och jag packade ut bilen, parkerade snöslungan och släpvagnen innan gästerna kom.

Men jag hann även göra i ordning mitt projekt till släpvagnen där jag gjorde i ordning skruvar att fästa uppkörningsramperna på baklämen.

 

Nu ska jag bara gå över och köpa två bakelitkulor att sätta längst ut på skruvfästena.

 

Det är småkul att pyssla med sånt här men att bygga gäststugan är lite för stort för mig att hålla i huvudet.



Först Emil med föräldrar och farmor Inger hann vara ute o snön med Emil

 

medan mor och far, Peter o Anna satt och såg hockey på TV, varsin match och dessutom mobilerna igång men ljudet kunde de inte separera.

 


Sedan kom de andra barnen för vi skulle äta våfflor och det åt vi.

Jag och Emil åt massor, jag åt på tok för mycket för min hälsa.

Erik förbarmade sig över min dator en stund och hittade något program jag kan ha till kamerorna men då jag senare tittade på det tror jag att jag redan testat det men inte använt då det inte funkade som jag önskar.

Problemet var att kamerorna kopplas ned efter ett par minuter och så får man starta igång allt igen men jag kanske gjort fel, som köpt D-Link.


När alla åkt hem kom Gunnar in, han hade varit ute hela eftermiddan och halva kvällen men fint väder och inte kallt så han klarade sig nog fint och det var mycket han måste ta igen här hemma efter sin vecka i stugan.


Jag får nöja mig med att se tillfälligt och ta bilder och filmer direkt för det fungerar. Det är ju bara det som sparats på minneskortet som jag inte kan ladda ned, att se det går fint.


Jag såg veckans och säsongens sista avsnitt på Star Trek innan Inger kom och vi såg ett par avsnitt av Sommaren med släkten.


Jag gick isäng en stund med ljudboken innan jag släckte och senare kom Inger men då sov jag nog redan.

Har sovit skapligt inatt, bara varit uppe en gång.


Upp i morse vid ½8 och dagens/veckans värden blev sisådär men bra efter det jag stoppat i mig igår till middan.

6,8 mmol och vikten 79,2 kg

 

Idag måste jag förbi biblioteket men tror inte att det blir en promenad för jag har skapligt ont i höger knä och att gå en halvmil känns inte lockande, däremot blir det nog en kortare sväng här på Västerslätt.

 

I övrigt blir det nog ute en hel del om solskenet fortsätter.

Matinéfilmen får jag se hur det blir med, det beror på väder och hälsan, det är 

Livet går vidare

5.1 IMDb, 1941, Drama, Sverige, 84min - SVT1, Idag 13:50

Den frånskilde ingenjören Mikael Bourg (Edvin Adolphson) har tjänstgjort i sjutton år i den franska armén i Afrika. Han drabbas av malaria och återvänder hem. Mötet med sonen Ludvig blir en mycket stor besvikelse. Bourg förälskar sig i den unga Ebba (Aino Taube), men trots sin karriär och framgångar får han inget arbete och han bestämmer sig för att återvända till Afrika.

 

Eljest så spelar jag in den men är ljudet dåligt ser jag den inte inspelad.

Där har jag också ett problem, jag kan texta inspelat material men jag har inte lyckats mixa så att texten hamnar i bilden så antingen bild eller svart med text och ljud. Men det är ett mindre problem jag inte lägger ned jobb på att lösa.

 

Nu kommer jägaren hem efter att ha varit ute.

 

 

I övrigt så skiner solen men det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-25 09:45:11

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 1004,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 60,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:18
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
13:49
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
05:29
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
00:13


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:36
Sol upp: 05:24
Sol ned: 18:08
Skymning: 18:56
Dagsljus: 14:20 tim:min
Dag längd: 12:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här ute

       

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards