jans

Direktlänk till inlägg 28 mars 2019

Rubrik saknas

Av Jan Sandström - 28 mars 2019 08:44

Torsdag den 28/3


Igår var det dags för månadens räkningar och det gick ihop även den här gången. Tror jag för jag hoppas jag inte glömt någon räkning.

Men då kommer en påminnelse så det är ingen större händelse, det mesta går ändå automatiskt idag.


Godkände även årets deklarationer och det tog säker 5 minuter.

Tänk förr i tiden när man skulle kolla alla uppgifter och skriva in dem, räkna och se vad som blev bäst för oss.

Nu skriver jag bara under och skickar in då vi inte har några märkvärdigheter att ta hänsyn till.

Pengar till restskatten fanns också och där gick jag 8000:- plus, alltså jag hade satt undan hela förra året så det blev över efter restskatten på 4000:-


Jag tog itu med stekpannan jag började med för en tid sedan och fick bort gammalt fastbränt fett men jag skulle ha haft en större bläster.

Först tog jag ett stämjärn och hyvlade av det grövsta, sedan blästra (med tryckluft och sand) och en roterande borste på borrmaskinen.

Provade även att bränna med gasol men den tog slut i flaskan så jag vet inte om det hade fungerat.

Nu har Inger matolja i pannan så den får fettas in, fast det fungerar inte så då järn inte drar åt sig mer fett än vad som ryms i de små porerna i gjutjärnet.

Men jag tror inte jag orkar med de andra stekpannorna för det var ett jävla jobb.

Jag skulle ha behövt ett blästerskåp för jag var ganska skitig i ansiktet och kläderna åkte till tvätten.


Någon matinéfilm såg jag inte igår.


Anders ringde och ville att jag skulle komma på kaffe men det skulle ha blivit lite för stressigt så jag får ta det någon annan dag.

Vi skulle ju ha middagsgäster så en snabb dusch innan Harrys kom.


Vi eller dem åt en kycklinggryta, jag tog bara lite för Inger är som vanligt lite för ivrig med kryddorna.

Ris och sallad fanns ju och så ett glas vitt vin för mig.

En massa prat om ditt och datt innan de åkte hem och jag återgick till datorn en stund innan jag gick isäng och en stund med ljudboken.


Somnade men har varit upp några gånger för värk, 03:14 ville Gunnar ut och jag undrar vad det är med hans inre klocka eller ska jag prova att byta telefonnummer.

Sista gången tog jag i alla fall ett par stora Alvedon och sedan fick jag sova till 7.

Vi låg kvar en stund innan det blev morgon och frukost.

Jag sitter här och har ögnat igenom tidningen.


Det här med tidsomställningen, är det sånt problem med den. Inte för mig och idag sköter de flesta klockor det själv och datorerna sköter allt annat.

Men ska varje land nu få välja tycker jag att Norge som är med i Nato ska välja östkusttiden i USA, Finland kan välja Moskvatid och Sverige mitt mellan.   


Idag har jag tänkt åka iväg med två sommardäck för att lägga på nya innan det blir sommar.

Förhoppningsvis hinna (idas) med en promenad och så hacka i snön. Kaffe ute på altanen OM det nu inte blåser.

Kanske skaffa två fästöglor som ska sitta framtill på snöslungan, när jag som tidigare sätter ett spännband över slungdelen har jag märk att kanten är vass så med tiden blir det skador på bandet, jag satte ju öglor bakom hjulen så där har jag fästen.

Eller så tar jag och svetsar fast någonting att häkta krokarna i.

Men det är ju en dag imorgon också och är det inte så spelar allt ingen roll.


Värmen har kommit, men inte för att stanna. Det är ju ändå bara slutet på mars så än kan det komma en massa snö och kyla.

Just nu har jag i alla fall +4,7° och vimpeln fladdrar så det blåser en del.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-28 09:15:09

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 60,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
01:21
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
22:28
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
09:05
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
08:14


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:25
Sol upp: 05:13
Sol ned: 18:17
Skymning: 19:05
Dagsljus: 14:40 tim:min
Dag längd: 13:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:40
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 08:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


(Erik messade just så det blir nog ut med han och handla samt fota någonstans.)

och så här ser det ut här hemma.

       






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards