jans

Direktlänk till inlägg 30 mars 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 mars 2019 08:51

Lördag den 30/3


Idag fyller Anna 30 år så GRATTIS tjejen.


Anna är ju vårt barnbarn Emils mamma och Peters sambo så nu vet alla det.

Senare idag ska jag och några av våra barn åka upp till henne för att fika och ha trevligt.


Men igår då, jo då skulle jag iväg för att köpa en ytterdörr och byta gasoltuber, men då jag tittade ut så regnade det ordentligt så jag gick tillbaks hit in i kontoret.

Tur var väl det för just då landade

 

den här fågeln som inte verkade bli skrämd av att jag fotade den.

       


Efter en stund slutade regnet och jag kopplade på släpvagnen och åkte iväg, först Byggmax där jag bytte den stora tuben

 sedan upp till K-Rauta där jag köpte ytterdörren som ska vara till gäststugan

  Men dörren lastad på släpen 

 ned till OKQ8 där jag tankade och bytte lilla tuben.

Men vilken prisskillnad det är om jag bara räknar kilopriset på gasen men en gastug är en gastub och behöver säkert samma översyn.


Hem och lasta av dörren och så pratade jag en stund med kompisen Krister som stannat och lämnade igen en CD han lånat eller om barnen lånat den för 30 år sedan eller så.

 

Det är ju en tid sedan jag slutade sälja rengörningsmedel på min firma.


Försökte sitta ute med kaffet men det blåste för mycket västvind så det blev inne och soffan med ljudboken istället.

Satt med datorn och beställde nytt batteri till min MP3-spelare och en intressant bok jag funderat länge på.

Det är Jörgen Gustafssons bok 

, han som är medium och känd från TV-programmet Andra sidan.


Kikade även på nya MC-hjälmar men avvaktar, tror inte batterierna är så dåliga i de vi har men de har blivit lite till åren så egentligen borde jag bytas ut dem.

Men nya kostar så rackarns mycket och det skulle säkert kosta 15000:- eller mer med intercom.

Så kollade jag Biltema och där får jag hjälmar med intercom för 3000:-



Inger kom hem och senare blev det middag och TV. Vita vidder som handlar om plpgbilsförare i Norge och sedan Omöjlig ingenjörskonst.

Sedan såg jag en film på Netflix, Fast and furius 8

Fast bra vet jag inte om jag kan säga om den filmen.


Gick sent isäng men inatt fick jag en orolig natt, svårt att somna och tankar som gick runt i huvudet.

Värk och upp och kissa några gånger, Gunnar störde inte då vi kunde ha öppet fönster.


Steg ändå upp efter 7 och frukost avklarad liksom tidningskollandet på nätet.

Det är inte samma sak att läsa tidningen på datorn. Men man behöver inte veta allt, fast det gör jag ju redan.


Ska pyssla med lite innan det blir upp till Peter och Anna senare i eftermiddag.


Solen skiner men det blåser, +5,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-30 09:15:10

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1000,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 7,8 m/s från WNW,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
09:31
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
23:34
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
08:20
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
19:30
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
05:47
Lufttryck - Min:
994,7 hPa
Klockan:
09:25


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:18
Sol upp: 05:06
Sol ned: 18:23
Skymning: 19:12
Dagsljus: 14:54 tim:min
Dag längd: 13:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:57
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 10:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute

 


Snön ger sakta vika och jag kanske skulle ta och montera batteriet i hojen idag.

   


I stugan blir det också minder snö och mer barmark.

     











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards