jans

Alla inlägg den 31 mars 2019

Av Jan Sandström - 31 mars 2019 18:53

Jag har varit ute hos Anders och vi har börjat förbereda ett dörrbyte på ett förråd/verkstad som han har.


Det är inte i bästa skicket men duger säkert några år till.

 


Fast gamla dörren, den till vänster med sopsäck över det trasiga glaset gick lätt att lyfta bort, men skruvarna lossnade ut virket och hela gångjärnet satt kvar i karmen.

 


Bort med reglar och bräder samt en massa skit och damm så nu har vi en öppning som bör passa den nya dörren som ska dit.

   


Det är den här som han får ta då jag köpt en ny vit och fin dörr hit till gäststugan, som dessutom har rätt hängning med gångjärnen till vänster. Den här blir "rätt väg" på Anders lilla hus.


 

Efter jobbet åkte vi in till Avion där vi åt en snabb middag med kinamat, men då jag skulle till IKEA för att kolla på kylskåpet jag ska ha till stugan skulle de just stänga så jag åkte hem och Anders till sitt.


En rolig sak som han just ringde om var att han kollat om ett par fina katter som skulle säljas på nätet och när de började nätprata om var dem bodde så var de grannar tvärs över vägen   

Världen ÄR liten.


Nu ska jag göra kaffe och så blir det soffan med någon film, fast jag lär väl somna gissar jag.


Av Jan Sandström - 31 mars 2019 13:36

Nu har vi rivit och ska försöka få till en dörröppningen.

Men mycket skit i väggen och lite annat roligt.

Av Jan Sandström - 31 mars 2019 09:39

Söndag den 31/3


Igår fyllde Anna 30 och idag fyller svågern P-G pensionär

 

fast jag tror inte han tänker gå i pension.

 

Men GRATTIS Per-Gunnar, jag ska försöka komma förbi i eftermiddag.

 

Hur som helst är vi bjudna på mat idag men Inger jobbar och jag vet inte hur jag har det i eftermiddag men ska väl försöka komma mig till Tavelsjö.


Jag satt en stund med datorn och beställde nya fönster till gäststugan, det blev tre st och mer om det kommer senare när dem kommer hit hem eller när vi monterar i bygget.


Igår då, jo jag planerade att göra mig i ordning och skulle prata med Maria och Erik om att åka upp till Ersboda för fika och sedan hämta Inger för mat hos Anna.

Man inte blev det så inte utan dem skulle komma hit till oss efter att ha varit ute och bowlat.

Så det blev mycket enklare så jag klädde på mig och monterade batteriet i hojen.

Den startade direkt och jag körde en sväng till korsningen och tillbaks, sedan spolade jag av vinterns damm och lät den torka i solen

 

bara att plocka av här hemma i köket och så kom Emil med föräldrar.

Peter gjorde något som skulle vara tårta, han köper färdiga chokladtårtor som han spetsar med Daim, grädde mellan två st och grädde och nonstop uppe på.

Det blir kalorier och stabbigt men smarrigt gott.


Emil var på strålande humör och efter att de andra barnen kommit fikade vi.

 

Anna ser sur ut men jag tror hon tuggade på tårtan :-)

 


Emil lekte och till slut kom även Inger hem, då hade vi beställt pizzor som Peter åkte och hämtade.

Efter att ha ätit gott blev det paketöppning och det var en ivrig kille som fick klippa snören och riva upp papper.

 


Det gäller att hålla tungan rätt utanför munnen likt farmors mor. Men hon stack inte ut den så långt utan mest så kinden putade ut   

   

Jo hon fick en ny stavmixer av mig och Mumingrejor av Inger, glas, bok och sydda kuddvar.

Tyvärr fick jag senare reda på att ett glas hade spruckit och troligen i leveransen hit hem.

Inger får kolla om hon kan reklamera eller komplettera med ett helt glas.


Gästerna hade åkt hem och jag satte mig och såg veckans avsnitt av Star Trek, sedan en film medan Inger stöp isäng redan vid 9.

Jag såg inte klart filmen utan släckte och gick runt i huset för att ställa fram klockorna en timme innan jag också lade mig.

Inatt har jag faktiskt sovit även om Gunnar väckt mig några gånger för att komma ut, tur att han då går in genom sin lucka.


Upp vid åtta och jag glömde faktiskt väga mig i morse, nu har jag ju redan ätit sista halvan på min pizza så då får vågen vila idag.

Inger börjar jobba vid 12 och jobbar kväll, jag ska höra med Anders om att jobba hos han med ett förråd och dörrbyte, han ska ju få ta dörren jag nu har i gäststugan.

Jag har även funderat på att alternativt åka till stugan med nya dörren och lite annat och sedan äta hos P-G. Men planer brukar ju spricka för mig så jag tar en sak i sänder så får jag se vad det blir och vad jag hinner med.


Ser att jag har besök av ryssen och bra att någon äter upp jordnötterna som småfåglarna sprättar ut.

 


Solen skiner men det blåser. Just nu +1,8° så det är nog inte så varmt där ute fast snön tinar mer och mer.       


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-31 10:15:10

Temperatur: 2,0 °C
Lufttryck: 999,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 7,2 m/s från WNW,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
10:10
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
15:30
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
01:54
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
10:34
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
21:50


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:14
Sol upp: 06:03
Sol ned: 19:26
Skymning: 20:15
Dagsljus: 15:01 tim:min
Dag längd: 13:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:14
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


WNW-vind innebär att det kanske kan vara skönt ute vid förrådet.

Kanske kan det bli kaffe där men  9,2 m/s i byarna är en hel del.

Det är ganska skönt här inne också.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards