jans

Alla inlägg under mars 2019

Av Jan Sandström - 8 mars 2019 15:00

Ibland funderar jag på OM kvinnor vill äga mer än de gör.
Många är säkert nöjda med det de har och Inger tjatar hela tiden på att jag borde göra mig av med en massa.
Städa garaget kallar hon det med finare ord.
 
Likaså tjatas det om att män ska vara hemma mer med barnen och kvinnorna jobba mer.
Men vill människorna verkligen det, dela totalt 50/50 på allt.
 
Men det är faktiskt skillnad på kvinnor och män och tur är väl det. Eller kanske inte.
Är det rätt väg att lagstifta jämlikhet inom allt?
 
Att det inte ska skilja på lön vilket kön arbetaren har är självklart men inte hos arbetsgivarna och det är rent vansinnigt.
Naturligtvis aka man ha lika lön för lika arbete men att lagstifta att män ska vara hemma med barnen lika mycket är helt fel tycker jag.
Det ligger hos personen själv vad man vill göra och sedan ska det inte vara något hinder att mannen är hemma mer eller kvinnan för den delen.
 
Det är ju genetiska skillnader på män och kvinnor och vi har olika intressen.

Fast det här lär jag få skit för att tycka från vissa personer och det är väl OK, man får tycka vad man vill.

Av Jan Sandström - 8 mars 2019 08:04

Fredag den 8/3


Eländig dag och kvinnodagen.

Ja det är inte därför den är eländig utan det har snöat och snöar nu för fullt.

Det ska snöa hela dagen och nu har det säkert kommit en dm eller mer.


Igår lade jag ut Eriks bil på Facebook och det kom många intresserade förfrågningar.

En kille kom nästan direkt men bjöd ett skambud på 500:- så han fick åka hem igen.

Nu har vi en lista på ett antal personer men då vi är ärliga och justa betar vi av den i turordning.

Men det tar tid att först få svar och sedan ska de kanske komma och kan oftast inte göra det direkt på studs.


Men är du riktigt intresserad och står här med 1200:- i handen kan det bli din trotts kön. Alltså inte ditt sexuella utan kön.   

Bilförsäljningen tog hela dagen och på eftermiddan fick jag åka upp till Erik för att hämta bilpapper så att den gick att sälja då en person Sorin skulle komma förbi och köpa den.

Men inte fan dök han upp och slutade plötsligt svara på mina meddelanden och förfrågningar till han.


Maria hade tidigare tittat förbi för en pratstund och senare kom Inger hem och så kom Erik för att vad han trodde sälja bilen.


Det hade börjat snöa så han fick låna min bil hem så att han snabbare skulle kunna köra hit om köparen dök upp.


Vi åt middag och såg några avsnitt på den nya serien vi ser, Sommaren med släkten

Efter den såg jag en inspelad film om föräldrar och barn och Internet, Men, Women & Children heter den och var väl sisådär.

 

Gick isäng och somnade senare, vaknade vid 3-tiden av värk och fick ligga ett tag innan jag somnade om.

upp ½8 och morgonsysslor med frukost, tidningsläsningen får vänta.

Ska bli klar med det här inlägget och sedan ut och skotta snö.

 

Förhoppningsvis blir vi av med bilen idag och i eftermiddag ska Postnord komma med ett stort paket från Sector Alarm till mig.

Ett batteri och paketet väger 0,1 kg, skulle de inte kunna stoppa ned det i brevlådan?

Det andra stora tunga vägrar de köra ut utan påstår fortfarande att de varit förbi och har en GPS-logg att de varit förbi då jag stod där ute och jobbade, men jag var väl både blind, döv och död just då.

Jag skulle vilja se den där loggfilen. Det kan ju ha varit en omärkt personbil som bara körde förbi eller så har de varit på fel adress.

Hit var det då ingen från posten.

 

Just nu snöar det och tempen utanför fönstret ligger på -1,5°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-08 09:00:11

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 978,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 30,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
17:22
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
-19,6 °C
Klockan:
05:49
Lufttryck - Max:
985,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,1 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
985,4 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:36
Sol upp: 06:23
Sol ned: 17:18
Skymning: 18:05
Dagsljus: 12:29 tim:min
Dag längd: 10:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:29
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 19:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så ska jag ladda ned och upp bilderna.

     

 

Jag tror vi fått mer snö här än i stugan.

 

Nu blir det ut och få lite motion, men det blir nog snöslungan idag.

 

 

 

 

 


Av Jan Sandström - 7 mars 2019 10:49

Tänk vad enkelt det blivit idag.
Förr satt jag och gick igenom siffror, räknade och skrev i en kalkyl till datorn jag köpte innan man med bävan skrev under och skickade in.

Idag kommer den i datorn, jag kollar och så klickar man på skicka in och knappar in koden så är det klart.

Tar kanske 5 minuter och i år gick det skapligt.


① Inkomster - Tjänst Ange belopp i hela kronor
1.1Lön, förmåner, sjukpenning m.m 134 832
1.2Kostnadsersättningar 

1.3Allmän pension och tjänstepension m.m 29 042

Inkomst av tjänst + 163874 Ränteinkomster, utdeln. m.m + 9
Fastställd förvärvsinkomst = 163800 Avdrag för ränteutgifter - 14806
Grundavdrag - 32900 Underskott av kapital = 14797
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 130900

 

Tänk nästan 131000 fick jag, riktigt bra. och skatteuträkningen

Summa = 44395
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter - 41952
Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta) = 2443

 

Men Ingers har jag inte fått ännu, hon är ju kapitalist och tjänat massor ifjol så frågan är hur mycket minus hon går.

Tänk att en gång i tiden fick man oftast tillbaks pengar då vi har huslån och billån men så fick vi ränta på sparade pengar, som vi inte hade mycket av.

Av Jan Sandström - 7 mars 2019 09:15

Torsdag den 7/3


Igår gjorde jag inte så mycket men tog bilen till Batterilagret där jag bytte en kontaktsats och köpte ut takfäste och lim till solcellspanelen. Men ska det verkligen hålla med det där limmet och plastbitarna.

Våren närmar sig för på väg upp mot Ersboda efter gamla E4 nu väg 503 mötte jag


 


Här hemma blev det kaffe och datorpyssel där jag tog itu med att sortera foton och bilder i datorn.

När jag var nästan klar med det jag tänkt göra så POFF.

ALLA bilder jag höll på med försvann direkt på en gång. 4,11 GB från min NAS.

Antingen något fel i program eller i mig. Troligen det senare men jag "tror" jag fick tillbaks allt igen.

Det jag höll på med var foton på gäststugebygget och lite annat jag plockat ut från andra ställen jag fört över till.


Inger kom hem och jag lagade middag, microvärmde fisk med spenat och så vitkålsallad.

Det åt vi till Solsidan på TV och vi såg färdigt hela serien, tror jag. Kollade och vi har sett alla 5 säsongerna men om det görs några fler vet jag inte nu.

Det finns ju annat att se på TV.


Erik messade om att låna bilen och jag fortsatte kämpa mot Postnord.

Det blev sängen och ljudboken en stund och inatt har jag sovit gott efter en ordentlig dos Alvedon och Voltaren.


Frukost avklarad liksom tidningsläsningen och en intressant artikel 


Allt fler vill byta juridiskt kön

HÄLSA. Allt fler känner sig födda i fel kropp och vill byta juridiskt kön. Förra året ansökte 450 personer till Socialstyrelsen – en mer än sjufaldig ökning sedan 2012.
– Det finns en ökad förståelse för att kön är komplext, säger Sandra Ehne på RFSL.

Men jag hittar den bara i e-tidningen eller i dagens papperstidning Västerbottens Kuriren.


Idag ska det bli skitväder, snö och det ska snöa till lördag, så jag håller mig nog inne eller tar bilen och jag ska ut.

Har funderat på fika med väninnan men inte pratat med henne ännu.

Eljest blir det väl kaffe här hemma.


Det var kallt inatt och i morse men nu är det bara -9,4° här ute så snön är i antågande och kommer snart. 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-07 09:45:10

Temperatur: -10,0 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från WNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
14:31
Temp - Min:
-19,6 °C
Klockan:
05:49
Temp - Min:
-21,9 °C
Klockan:
02:48
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
996,1 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
15:10


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:40
Sol upp: 06:27
Sol ned: 17:15
Skymning: 18:02
Dagsljus: 12:22 tim:min
Dag längd: 10:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:25
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 17:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och resten.

       

Av Jan Sandström - 6 mars 2019 12:00

Tog bilen och åkte till Batterilagret där jag lämnade kontakter och fick/köpte fäste till solcellerna.

Men på väg dit mötte jag


 

Kanske dags att sätta in batteriet i hojen fast det blir lite kallt då det vid mötet var -6°

Av Jan Sandström - 6 mars 2019 08:41

Onsdag den 6/5


Dagen efter semmeldagen. Igår satt jag här och mejlade Postnord och andra ställen om deras inkompetens att leverera paket.

 

Från posten får jag bara ett kort svar att jag ska ringa 0771-22xxxx för att boka utkörning.

De kan alltså inte ta en sådan enkel sak via mejl och jag känner bara ilska vid tanken på att ringa dem.

Känner att jag inte skulle kunna hålla mig lugn så jag avstår så länge att ringa.


Sedan tog vi bilen och åkte till Vigrens där vi fick semla och jag träffade Presley.

 

En riktigt gosig kisse som här låg i Harrys knä.


Vi åkte hem och senare blev det mat och några avsnitt av Solsidan innan det blev tredje och sista avsnittet på James May bygger bil eller Bygga bil med James May som det heter.


Under dagen hade jag suttit och försökt sortera foton i datorn, det blir så jobbigt när man halkat efter i det och man tar ju ganska många med digitalkamerorna.

Mobilfoton är värst för dem finns överallt och sorteras och återskapas av sig själv om man tagit bort några.

Fast jag inte aktiverat någon molnlagring och synkning. Det vete fan hur det fungerar.


Till slug blev det sängdags och en kort stund med ljudboken, MEN.

Det började snurra i mitt huvud och händerna värkte så någon sömn blev det inte utan jag fortsatte med ljudboken en eller ett par timmar till.

Somnade nog till slut för det blev morgon och kallt ute var det.


Frukost och idag får jag se hur det blir, kanske en promenad till biblioteket för något paket lär ju inte komma av sig själv.

Jag bör ta mig upp till Batterilagret och hämta monteringssatsen till solcellerna jag köpte till husvagnen innan dem glömmer bort mig eller säljer slut på allt.


Kallt ute men nu har det stigit till -11,8° i skuggan och det stiger stadigt i solskenet fast det verkar blåsa enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-06 09:00:10

Temperatur: -8,0 °C
Lufttryck: 1000,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,0 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
-2,7 °C
Klockan:
14:25
Temp - Min:
-21,9 °C
Klockan:
02:48
Temp - Min:
-20,6 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1001,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1002,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Min:
987,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:43
Sol upp: 06:30
Sol ned: 17:12
Skymning: 17:59
Dagsljus: 12:16 tim:min
Dag längd: 10:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:19
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 16:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut via webbkamerorna.

         







Av Jan Sandström - 5 mars 2019 08:43

Tisdag den 5/3


Semmeldagen idag och då kanske jag får någon semla.

Igår blev det väl bara en 5-6-7 st,   

 

Men med Ingers storlek på dem blev det väl ungefär en halv köpesemla, fast så rackarna mycket godare. Men Biltemas semlor är riktigt goda och ordentligt med fyllning då de gröpt ur dem, inte bara en bit mandelmassa och spraygrädde på en kapad bulle.


Jag kollade nätet efter lampor till släpvagnen och kollade in Svedol som passande nog hade extrapris på LED.

Så det fick bli en promenad över dit och köpa lite. Det är ju inte så långt dit för mig.

     


Igår hade vi alla barnen här hemma i omgångar, först Peter med Anna och Emil, sedan kom Maria och Erik.

Det grillades korv ute i trädgården och sedan semlor inne och Emil är ett semmeltroll.

Han pulade direkt in en liten hel semla i munnen och det blev väl 3 semlor för han.


Jag hade ju hämtat förstärkardelen till subwoofern men jag fick liksom inte igång den men med Eriks hjälp fick vi lite liv i den.

Fast den låter eländigt, Antingen har högtalarelementet gått sönder eller så är det förstärkaren som är körd för det skorrar bara.

Jag vet inte om jag ska lägga ned mer arbete på den eller göra ett katthus av lådan.


Barnen åkte hem och jag beställde batterier på nätet, senare åt vi middag till kunskapskanalen och naturfilm.

Anders kom då förbi och det blev en semla till för mig, Anders fick två.


Efter en massa prat åkte han hem till sitt och vi såg några avsnitt av Solsidan innan det blev sängen och en kort stund med ljudboken.


Jag har sovit men vaknat några gånger av värk, känner mig ändå skapligt utsövd och skulle det knipa kan jag ju ta en höneblund under dagen.

Om jag får det för Inger.

Hon pratar om att vi ska åka till Vännäsby för att äta semlor, och det kan jag ju inte säga nej till även om det är en fin matinéfilm idag.

Tre söner gick till flyget

1945, Drama, Sverige, 108min - SVT1, Idag 14:20

Om provflygare vid en svensk industri (SAAB); närmare bestämt om tre flygintresserade bröder, bröderna Hallman, som alla var eller blev flygare.
Det är fina flygbilder i filmen.
 
I dagens tidning skriver de om vätgasbilar och det är något som jag tror på, laddbara batteribilar tror jag är som kassettbanden en kort historia och vad kommer vi att få för sopberg av batterier i framtiden.
Vad händer när råvaran till batterier börjar ta slut.
Nä då tror jag mer på det här.
oavsett vad många andra förståsigpåare säger om vätgasdrift.

Och nu är det en vecka sedan vår älskade lilla Mirabell fick somna in och bli fri sina besvär.

       


Idag är det fint väder med solsken och kallt, just nu -10,9° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-05 09:00:10

Temperatur: -8,8 °C
Lufttryck: 994,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från N,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,7 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
-2,7 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
06:45
Temp - Min:
-15,6 °C
Klockan:
22:13
Lufttryck - Max:
994,2 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
992,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
987,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,3 hPa
Klockan:
18:34


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:34
Sol ned: 17:09
Skymning: 17:56
Dagsljus: 12:10 tim:min
Dag längd: 10:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:12
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 15:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himmel och jord ut

     


och i stugan är det fint och fina skuggor.

     






Av Jan Sandström - 4 mars 2019 13:52

Jag vet inte vilka jag får men kan ju gissa.

   

Det blev en liten promenad i alla fall och till Svedol där jag köpte back och dimljus till släpvagnen.

Kollade på nätet och skulle skriva upp vad jag skulle köpa då jag såg att priset var nedsatt ganska ordentligt.

Från 209:- ned till 109:- och när jag var där fanns det bara två kvar så dem köpte jag

 

+ 2 andra lampor jag ska sätta i gasolkoferten på husvagnen, även dem till bra pris.

 


Nu ska jag göra kaffe och sedan klura ut hur jag ska göra en strömbrytare som automatiskt tänder och släcker.

Det lutar åt en microswitch någonstans på sidan av luckan.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards