jans

Alla inlägg under mars 2019

Av Jan Sandström - 4 mars 2019 09:09

Måndag den 4/3


Den här veckan blev det 6,3 mmol och vikten 77,8 kg.

 

Men så har jag varit dålig på att ta mina promenader, skyller på att det är besvärligt att gå när vägarna ser ut som de gör med ömsom asfalt och ömsom ojämn is.


Men igår kom Erik tillbaks med bilen som han haft och så kom Maria förbi. Jag trodde båda skulle följa med upp till Peter och Emil där vi skulle äta semlor och fika men dem hade inte tid sa de.

Så jag fick ensam hämta Inger på Haga och så åkte vi till Biltema där jag köpte några saker och 4 semlor.


Anna äter inte semlor utan vill ha en bulle med nutella i och grädde på.

Nått sådant har de inte på Biltema. Det blir det här hemma idag.

Emil var som han är, busig, snäll, ledsen och en Emil.


Jag körde tillbaks Inger till jobbet och så fick jag ett infall att åka ut till kompisen Ulf och se om han var hemma.

Han hade kikat på förstärkaren till en Subwoofer, och han var hemma med 4 sådana här småsaker.

   


Den sköldpaddsfärgade var bara för söt.

 

Nästan 2 timmar prat blev det men kaffe hade jag druckit så jag var nöjd så det blev inget fika den här gången.


Åkte hem och skruvade ihop subwoofen, kopplade in den i rummet men fick ändå inget liv i den.

Jag har dessutom förlagt fjärren eller om den ligger kvar hos den som sist hade högtalaren, kommer inte ihåg om det var Erik eller Anders. Det är ju eller var Anders som rådde om den.


Peter o Anna har bytt skrivare så jag tog med den gamla hit hem, ska se om det är något att ha och i så fall funderar jag på att ta den till stugan fast det får jag inte för Inger. Så då blir det nog att ge bort den på Facebook.


Väl hemma blev det sedan inte så mycket gjort. Hade fått värk och senare blev det nån film, vad det nu var jag såg.

Jo Budapest hette filmen. 


Inger kom inte hem men till slut ringde hon och sa att hon fastnat på jobbet, pratade men någon var det visst men till slut kom hon hem.


Jag gick isäng efter ett par Alvedon och så smorde jag Voltaren, släckte efter en stund med ljudboken. Vaknade och frös så det blev en tjock filt på mig. Har haft konstiga drömmar men har nog ändå sovit.


Upp 7, väga och testa blodsocker, sedan duscha och frukost.

Inger har gått över till ICA för att köpa mjölk då hon ska baka semmelbullar då det blir semlor här idag, Emil ska komma förbi och vi får se hur många av de andra barnen som dyker upp.

Då kanske jag får hjälp med subwoofern, det kan vara nån inställning i förstärkaren men jag ska testa själv också.


Någon promenad lär det väl inte bli idag heller, tidvis snöar det stora lapphandskar och då är det förrädiskt att gå ute.

Dubbarna under fötterna hjälper inte eller dåligt om det ligger ett par cm snö på knövlig is.


Just nu bara -5,9° och det snöar men det blåser inte mycket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-04 09:45:10

Temperatur: -6,3 °C
Lufttryck: 988,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från WSW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -6,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,3 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
11:29
Temp - Min:
-9,4 °C
Klockan:
01:09
Temp - Min:
-14,1 °C
Klockan:
05:09
Lufttryck - Max:
992,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
04:33
Lufttryck - Min:
988,0 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
23:17


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:50
Sol upp: 06:37
Sol ned: 17:06
Skymning: 17:53
Dagsljus: 12:03 tim:min
Dag längd: 10:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:03
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut här hemma

     

 

och i stugan.

 

Lite mer kaffe medan jag tar itu med subwoofern och så Peters skrivare.

 

 

 

Av Jan Sandström - 3 mars 2019 17:40

Jag fick ett infall efter att ha skjutsat Inger till jobbet och körde ut till en kompis.

Jag fick passa mig för runt fötterna sprang och klättrade

 


små söta saker.

 


Den här var jättefin så jag tog foton och skickade till Anders som velat ha en unge.


 


Men än är det några veckor innan de kan placeras ut till nya människor som de kan rå om.



Av Jan Sandström - 3 mars 2019 08:16

Söndag den 3/3


Igår körde jag tillbaks släpvagnen till Anders efter att ha fixat en läm till den.


Sedan över till Fritids Metropolen där jag beställde två lampor jag ska sätta på husvagnen när jag väl får hämta ut den någon gång i maj. Det kan bli i slutet av April om det är väder och alla andra hämtat sina vagnar då min står längst in.


På väg hem mötte jag Inger vid Granngården då hon cyklade till jobbet.

Väl hemma blev det inte mycket gjort då jag var trött och hade ont.

Det brukar dröja en dag innan värken kommer efter jobb jag gjort. Nu var det metallarbetet med släpvagnen jag hållit på med och det kändes i händerna att jag hållit i vinkelslip och andra maskiner.


Satt med datorn och funderade på soffan eller åka och fika, tur att det blev soffan för Erik kom och skulle låna bilen. Vilket han fick göra.

Ingen soffa utan satt här och hade film på från Netflix, några knäppskallar som tror att jorden är platt. 

Sedan letade jag fram en DVD med en film som jag såg då jag låg på soffan med kaffe och Gunnar på mina ben.

Det blev en klassiker jag sett flera gånger. Close Encounters of the Third Kind eller

Närkontakt av tredje graden från 1977

Efter den blev det TV och Daddy's Home men den var inte så jättebra, tror jag sov en del på slutet.


Inger kom hem och senare blev det sängen och jag lyssnade faktiskt inte på någon ljudbok.

Somnade ganska fort runt midnatt.

Har fått stiga upp några gånger för värk och någon gång att Gunnar velat ut men det har vartit korta stunder för i morse vid 5-tiden hade vi 14° kallt. Då var det ändå kallare i stugan där det gick ned till -20,2° vid 6-tiden.


Idag ska först Erik komma med bilen och i eftermiddag ska jag hämta Inger och så upp till Emil för att fika och prata.

Då funderar jag på en promenad över till Biltema där jag ska skaffa några saker, bl.a kapskivor till vinkelslipen. Jag körde slut på sista skivan på släpvagnsjobbet.


Sedan ska Inger tillbaks till jobbet och jag åker väl hem till min dator/TV och soffa eller vad det nu blir.


Det är soligt och fint där ute men kallt, just nu -11,6° och det blåser en svag vind enligt vimpeln på flaggstången.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-03 08:45:10

Temperatur: -9,4 °C
Lufttryck: 1000,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -13,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
10:39
Temp - Min:
-14,1 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
22:37
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
04:33
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1000,0 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
986,1 hPa
Klockan:
08:16


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:53
Sol upp: 06:41
Sol ned: 17:03
Skymning: 17:51
Dagsljus: 11:58 tim:min
Dag längd: 10:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:47
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Himmel och jord ser ut så här och jorden är rund vad än knäppskallarna säger.

     


I stugan är det soligt men kallt.

     






Av Jan Sandström - 2 mars 2019 15:54

Vad jag är trött och less just nu.


Körde över släpen till Anders i Stöcksjö och gjorde ett mindre jobb där innan jag åkte iväg till FritidsMetropolen där jag tittade runt innen jag fick beställa två lampor som ska bli backlampor på husvagnen.

  Jag satte ju dit en sådan där vid dörren och den lyser ganska bra. Nu ska jag sätta en på varje sida av gasolkofferten så att de lyser bakåt och nedåt kopplade till backljuset men det blir även manuell tändning från husvagnsbatteriet för att ha som arbetsbelysning om det behövs.


Efter att ha kommit hem gick jag en kortare runda.

 

Det var lite småsvårt att gå med ömsom is och knölar och asfalt.


Väl hemma blev det en stund på soffan där Gunnar fick värma tassarna på min mage då han också varit ute.


I hörlurarna har jag nu bytt från

 


till något annorlunda.

 


Nu har jag suttit och kollat laddning av husvagnen och kopplingsscheman men överväger att göra nått annat.

Lägga mig på soffan igen eller åka bort och fika.


Av Jan Sandström - 2 mars 2019 08:21

Lördag den 2/3


Igår var jag duktig, gjorde färdigt min andra släpvagn. Den som Anders lånat på obestämd tid.

 

Jag gjorde i ordning en hy läm av en gammal vi fått tag på, höjden var ganska exakt men den var för lång så jag har fått kapa av den en bit men jag är riktigt nöjd över resultatet.

Nu ska jag bara kolla ena vinterdäcket som jag befarar inte håller luften så jag ska kolla ventilen, eljest blir det en flaska punkaspray innan jag drar över den till Anders igen.


Efter att ha plockat ihop gick jag in och gjorde ingenting.

Nästan i alla fall, jag gick ut och limmade fast GPS-hållaren, sugfoten höll inte fast utan ramlade loss titt som tätt men smältlim kanske löste problemet, hjälper inte det blir det ett par små skruvar.


Inger kom hem och så blev det middag då vi såg ett par avsnitt på Solsidan.

Därefter film från Netflix och det blev 

Identity Thief från 2013

Men se den inte, den var kass, inte ens roliga skämt.

Fast det är väl sådär det är där borta i det förlovade landet. USA.

Jag avslutade med veckans avsnitt av Star Trek som sänds varje fredag på Netflix.


Sedan blev det sängen och ljudboken en stund innan jag sov, som andra nätter halvdant men ändå skapligt gott.

Massor av drömmar och upp vid 7.


Det blåser idag och är någon +grad.

Jag ska kolla släpvagnen och sedan köra över den till Anders, sedan förbi en husvagnsfirma och se om dem har en lampa jag söker efter.

Vill inte betala 25-30% av priset i frakt för att köpa på nätet. Då skickas det väl ändå med PostNord som jag ligger i krig med.

De körde aldrig ut mitt paket som de skulle göra enligt beställningen utan till utlämningsställe borta vid flygplatsen till.

Jag ska enligt mejl boka vad jag vill göra på deras app, om jag vill hämta eller få det utkört men på appen står det bara att paketet är STOPPAT. Jag kan inte göra något val.

Vad är det som hänt med gamla hederliga posten.

Jag ska sluta beställa på saker om företagen anlitar posten eller DHL för det här paketet skickades med DHL och sedan tog PostNord över det. Tacka vet jag Schenker. Där kommer paketen som ett brev på posten, så att säga. Som det var förr.


Det är mulet idag och just nu +1,8° utanför fönstret men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-02 08:45:11

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 986,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 6,3 m/s från W,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
08:23
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
16:23
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
00:29
Temp - Min:
-13,0 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
01:49
Lufttryck - Min:
986,1 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Min:
997,2 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:56
Sol upp: 06:44
Sol ned: 17:00
Skymning: 17:48
Dagsljus: 11:52 tim:min
Dag längd: 10:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:22
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 11:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himmel och jord ut här i Umeå.

   

 

Jag behöver mer kaffe så att jag blir snäll igen.

 



Av Jan Sandström - 1 mars 2019 08:36

 

Fredag den 1/3


Ja då är det ny månad, igen. 

Det börjar bli dags att planera vad man ska göra till nyår.


Men igår var det den sista och inte för att det var den dagen så lastade vi bilen knökfull med plast. papper, metall och annat som skulle bort. Var kommer allt skräp ifrån?

Det kan bara inte vara sådant vi dragit hem från affärerna.


Nåja det blev upp till Klockarbäcken där bilen tömdes, men när ska det här återvinningsvansinnet upphöra?

Då menar jag inte återvinningen i sig som är bra men att hålla på och stoppa in papper, plast och kartong i små hål i en plåtlåda.

Varför får man inte slänga allt i en stor container där mans länger annat, nä det ska skiljas på äpplen och äpplen, päron och päron beroende på vem som tillverkat det.

Varför har de inte så att papper i en container, Wellpapp i en, ALL metall i en och då även stekpannor liksom konservburkar. Nä då handlar det om olika företag som ska frakta bort till nedsmältning.

Förresten får man väl inte ens slänga en stekpanna till återvinningen.

OCH NÄR ska de få fram ett klister på kuverten som de kan hantera?

Fast det är ju inte där det sitter utan att de köpt sig fria från återvinning, det är min och många experters åsikter.

Det är ju massor av annat som är limmat och återvinns, varför går det fint men inte kuvert som man förresten haft åratal på sig att åtgärda.


Jag är inte förvånad att många skaffat sig stora soptunnor där de slänger allt, det kostar mer men innebär att de köper sig fria från återvinningen.

Vi skulle nog klara oss från tömning av tunnan till en gång i månaden eller varannan månad.

Oftast är det bara en eller två påsar i botten såvida vi inte storstädat här hemma och jag tömt papperskorgen här i kontoret och påsen i garaget.


Nåja, vi åkte till Grubbebiblioteket och bytte böcker, sedan tvärs över stan upp till Ersboda och Batterilagret där jag frågade om fästen till solpanelen jag köpte häromdagen.

Han skämdes lite och erkände att han missat det, jag ska ju ha en stor fästplatta som ska limmas på husvagnstaket och i den limmar jag solcellerna.

Men jag får hämta den senare då de inte fått hem dem ännu, idag skulle de ha dem.

Vi åkte till Biltema där jag köpte några beslag till släpvagnen och sedan blev det mat och fika där.

Varsin räkmacka och varsin semla men jag drack kaffe och Inger sitt te.

Mackor och semlor var faktiskt helt OK och riktigt goda, priserna är det inte heller fel på.


Vi åkte hem och jag vände bara för att åka till Stöcksjö där jag hämtade min släpvagn.

Nu hade den tinat fram och efter lite bök kunde jag byta ett däck till vintersorten, det andra var det ingen luft i.

Körde hem och tänkte att det är nu man blir stoppad. Efter ridvägen körde polisbussen ut framför mig och körde samma väg nästan ända hem, men jag var faktiskt inte orolig.


Parkerade släpen och sedan blev det jobb med vinkelslipen och svetsen.

Jag håller på att göra en ny läm till den, eller bygga om en annan jag fått tag på.

Den är inte av veckad plåt utan fyrkantrör och en plåt som var popnitad på men en dryg dm. för lång.

Arbetet gick fint men besvärligt då jag måste rikta upp den lite.


Det började bli småkallt så jag plockade ihop och gick in.

Middag och vi såg två avsnitt på en ny miniserie i tre delar.

Bygga bil med James May

Två avsnitt finns på Play dit länken går.


Sedan blev det några avsnitt av Solsidan innan vi gick isäng.

Jag har sovit ganska bra, bara varit upp ett par tre gånger för värk eller Gunnar.


Idag blir det mer svetsjobb bara det blir lite varmare och det ska det bli enligt prognosen.

Men nu på förmiddan kan jag ta hand om och rippa ljudböckerna vi lånat.

Igår var en fin dag och det ska bli det idag också med sol, fast igår blåste det mer än dagens spådom.


Just nu -5,7°, nyss var det 5 grader kallare så tempen stiger.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-01 09:15:10

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från SE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 29,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-13,0 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
-10,5 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
01:49
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Min:
986,3 hPa
Klockan:
01:10


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:00
Sol upp: 06:47
Sol ned: 16:57
Skymning: 17:45
Dagsljus: 11:45 tim:min
Dag längd: 10:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:42
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 10:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder från stan

     


och stugan där jag skulle vilja vara och bara vara.

 


Men mycket jobb där också med bygget så sommaren är räddad för mig.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards