jans

Alla inlägg den 1 april 2019

Av Jan Sandström - 1 april 2019 16:27

Jag har fått finbesök av Knut, han som var så närsynt.

 

Fast det är så kallt ute så har det tinat otroligt de sista två dagarna.


Jo jag har startat datorn igen, det går inte att vara utan och nu sitter jag och planerar inköp av material till gäststugan.

Virke är dyrt. Är uppe i 20000 med isolering och lite annat.

Av Jan Sandström - 1 april 2019 13:15

Det funkar inte med datorn jag uppgraderade i höstas.
Så nu stängde jag av den och jag får se om jag startar den igen.

Tänk OM jag kunde gå tillbaka till tidigare Windows.

Av Jan Sandström - 1 april 2019 12:14

...att jag inte åkte upp till stugan med grejorna.

 


Och jag klagade på att det snöade här i stan.

   

Viss skillnad mot ½10 i morse.

 

Men det försvinner nog, till midsommar.


Av Jan Sandström - 1 april 2019 09:00

Måndag fruktansvärda måndag.


Veckans mätvärden blev helt otroliga, blodsocker på 42, mätaren går inte högre och vågen ska jag bara inte tala om vad den stannade på.


Igår fyllde min svåger år och jag var bjuden på mat men jag varken hann eller orkade åka till Tavelsjö.

Dagen började med pizzaresterna från Annas 30-årskalas här hemma på lördan.

Sedan åkte jag ju före lunch till Anders i Stöcksjö och med en låda verktyg för vi skulle bara kolla på möjligheten att montera en större dörr och greja lite på hans lilla hus som inhyser någon form av verkstad som tidigare ägaren haft där.

Nu vill Anders ha möjligheten att kunna få in snöslungan och lite större saker än vad som gick in genom den nu halvruttna dörr som satt där.

Letade men hittade faktiskt inga foton på hur det såg ut innan vi började men när jag nu lyftade bort dörren så lossnade skruvarna i det nedre och gångjärnen satt kvar i karmen. 

            Det fanns och finns lite av varje inne i väggarna, reklamblad från Domus och frigolitlock från någonting samt lite musskit och damm.

Men vi lyckades vad jag tror göra en öppning som ska rymma min gamla dörr som nu sitter på gäststugan.

 

Jag har ju köpt en ny som är vit och har gångjärnen till vänster så att den kommer att öppnas åt "rätt" håll.


Efter en massa slit skruvade vi dit några gamla skivor för dörröppningen så att det blev lite väderskyddat och så åkte vi in till Avion där Anders bjöd på mat, det blev kinabuffé och det är ganska gott om man väljer rätt mat.

Sedan åkte vi hem åt var sitt håll.


Väl hemma var jag trött och allergin kliade i ögonen och ont i huvudet, klockan var även efter 6 så P-G:s middag var bara att glömma men det visste jag redan tidigare för eljest hade jag inte ätit kinamaten.

Det blev kaffe och soffan med film men jag sov nog mer än jag såg filmen, vad jag nu såg för någonting men senare började nån ungdomsfilm om osynlig syster, slumrade nog där också men gjorde senare mer kaffe och tog fram en tårtbit efter Annas fest.

En mastig sak som jag tänkte äta en bit, överdelen av och spara resten. Peter hade ju lagt två köpta chokladtårtor och lagt på varandra. Jag skulle inte tagit fram hela för rätt vad det var hade jag ätit hela.


Inger kom hem och innan jag senare gick isäng tog jag en liten promenad på bandet men mitt högra knä hängde inte riktigt med utan gjorde ont.

Men det blev en stund med ljudboken och nu lyssnar jag på

 

Sedan sov jag tungt men fick gå upp då Gunnar ville ut och han har inte ställt om till sommartid för klockan var 04:14

Kissade och var dödstrött så jag somnade direkt igen.


Men ½8 startade radion och då mådde jag bättre.

Upp och gjorde morgon/veckomätningar och nu fick jag


6,8 mmol och vikten 79,9 kg

Det som stod överst här i inlägget kan du glömma för jag "glömde"   ju skriva dagens datum som är den 1/4  

Men vågens siffror vill jag helst glömma och nu får det bli smalkost framöver och röra mer på mig.


Idag hade jag tänkt lasta släpen och åka till stugan med dörren och lite annat men det får vara, jag har ont i höger knä och så verkar det inte vara helt nederbördsfritt.

Så det får bli en dag hemma och någon promenad lovar jag inte och planerar inte in men hoppas jag får ork och tid till.

En kortare tur runt kvarteret borde jag väl kunna åstadkomma för nu har jag blivit på tok åt     för lat.

Och det har väl vågen börjat tipsa mig om.

Att jag har ont i händerna behöver jag väl inte heller säga och det är troligen gårdagens jobb även om Anders gjorde det mesta jobbet.


Det är en grå dag men det blåser då inte lika mycket som igår.

Just nu en temp på +1,5° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-01 09:30:11

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
16:42
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
06:13
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
01:54
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
05:59
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:10
Sol upp: 05:59
Sol ned: 19:29
Skymning: 20:18
Dagsljus: 15:08 tim:min
Dag längd: 13:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen och trädgården ut nu när det är ny månad och nytt kvartal.

Gå inte och bli lurad nu när det är första april.

     

JO, det är ju måndag och då blir det matinéfilm och idag sänds

Ett brott

SVT1, Idag 13:25 - 15:00

5.7 IMDb, 1940, Drama, Sverige, 95min

Justitierådet von Degerfelt firar sin 60-årsdag. Dagen innan har han haft besök av sin bror Hugo. Dagen efter läser von Degerfelt i tidningen att brodern funnits mördad i sin bostad.
Det är inget aprilskämt.



 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards