jans

Alla inlägg den 3 april 2019

Av Jan Sandström - 3 april 2019 18:35

Det blev så att jag kopplade släpen och drog iväg till IKEA där jag köpte köksskåpar till stugan, de mesta rymdes inne i bilen så väl hemma blev det bara de två stora paketen jag lastade av innan jag åkte till Media Markt och köpte en kyl/frys, även den till stugan.
Hem med den och så på med skåppaketen igen men nu stående på högkant på sidan av kylen, på andra sidan ställde jag ytterdörren och så blev det lite lunch.


Lastad och klar körde jag upp till stugan och nästan hela resan pratade jag med Tomas som ringde upp, han var på väg till en lekplats med barnen.

I stugan blev det jobbigt att lasta av, dörren var tung och kylen nästan omöjlig att flytta från bilplatsen uppför trappstegen och in men med lite teknik och brädor så gick det.

Att bära skåparna ensammen var också ett slit men med spännband runt mig och de stora paketen så ligger allt inne.

De små var enkelt att bära in.


Gjorde en mugg kaffe och skulle få igång fjärren till luftvärmepumpen men jag lyckades inte få igång den WiFi som används.

Jag vet inte vad jag gjorde för fel så nu är jag utan fjärrstyrning av pumpen men det spelar mindre roll då det är vår.


Hem igen och folk har bråttom, för vissa gäller tydligen inga trafikregler.


Spärrlinje verkar inte bekomma.



liksom hastighetsbegränsningen.
Synd att det inte var någon kontroll men tids nog åker de förhoppningsvis dit och inte hamnar/orsakar någon olycka.


Trött och tänkte gå till soffan men hamnade i filmredigeringen där man nu kan rita på filmerna.
Men jag behöver nog mer övning på sådant.   


Nu hoppas jag på middag och något på TV. 

Av Jan Sandström - 3 april 2019 09:01

Jo jag glömde ju att det blir film även idag men tror inte jag ser den här heller, kanske här på sidan om i kontoret beroende på vad jag sysslar med.


Idag sänds 

Farlig omväg

Detour (original title)
SVT1, Idag 15:00 - 16:10

7.4 IMDb1945, Kriminaldrama, USA, 69min

Den unge otursförföljde pianisten Roberts liftar till Kalifornien för att pröva sin lycka. Där blir han dock oskyldigt anklagad för mord. Bevisen mot honom är så starka så han måste hitta ett sätt att ta sig tillbaka österut.
Av Jan Sandström - 3 april 2019 08:29

Onsdag den 3/4


Igår sket det sig, IGEN.

Men det gick även bra i vissa avseenden, jag fick mitt batteri till min MP3-spelare och den funkar igen.

Det gick bra att skjutsa Inger till jobbet.

Det gick bra att få ihop en inredning till stugans kök.

Men sen gick det åt...

Då när jag fått ihop luckor och lådor som skulle passa oss så finns det inte i Umeå utan jag måste antingen beställa eller åka till Sundsvall för att få tag på det.

Kunde de inte upplyst det direkt som BYGGmax har på sin sida, där går det inte ens välja virke som inte finns i lagret där man valt varuhus.


Så antingen får jag vänta, åka eller försöka sy ihop en ny lösning och det är inte det lättaste för IKEAs sida är inte den enklaste att köpa på.

Varför kan jag inte välja dörr på städskåpet och få samma på lådfronter och dörrar. Det kanske går men jag tycker det var krångligt.


Jag tog i alla fall en promenad och just då jag skulle iväg fick jag SMS att mitt batteri fanns på Preem. Jag förundras över att inte brevbäraren kunde lägga det i lådan då tjocka bokpaket kan hamna där.

 

Det blev bara en kortare sväng, ont i mitt knä och så blåste det ganska kallt tyckte jag men här hemma fortsatte jag ändå att hacka och skotta i snödrivan.


Bytte batteriet i min spelare men vet inte om jag ändå gjort något fel för displayen ser inte riktigt kry ut. Så jag får nog öppna den (ta bort tejpen) igen och kolla.


Anders ringde och pratade ganska länge, han som skulle vara ledig mest hela veckan blev inte det utan först på söndag skulle han få tid att hjälpa mig byta dörren.

Vi som kanske tänkt åka upp på fredag men vet ändå inte om vi åker upp, vi avvaktar vädret och OM jag får ihop och tag på köksinredningen.


Jag såg lite TV igår, men det blev inget jag direkt fastnade för utan rensade en del inspelat material.


Inger kom hem och till slut blev det sängen där jag har sovit skapligt gott inatt.

Men alvedon m.m kan ha hjälpt för jag dras med värk i knän och händer.


Idag, inga speciella planer mer än småpyssel här och där och kanske en promenad.

Vädret fint ut, solen skiner och vimpeln fladdrar inte allt för mycket.

 


Just nu +2,7° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-03 09:00:10

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från S,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
08:21
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
00:40
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
05:22
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
02:32
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
05:47
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
19:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:03
Sol upp: 05:52
Sol ned: 19:34
Skymning: 20:24
Dagsljus: 15:21 tim:min
Dag längd: 13:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:37
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 16:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i trädgården.

     










Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards