jans

Direktlänk till inlägg 8 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 8 april 2019 08:45

Måndag den 8/4


I helgen har vi varit i stugan och jag har jobbat.

Rev ut delar av gamla köksinredningen och satte in nytt.

 

Ut med gamla städskåpet där dörrarna inte satt takt, mitt fel efter att jag lade int nytt golv för 35 år sedan, ungefär.

Men anledningen var att vi fick en fullstor kyl och frys, inte bara det lilla på golvet med frysfack.

  Familjen har ju växt och vi har andra behov idag och så behöver jag ett litet kylskåp i lillstugan som vi nu ska kalla gäststugebygget.


Sedan har jag bytt ut dörren på lillstugan och då Anders behöver en dörr på sin lillstuga fick han ta den.


Så från det här

 

till

 


Jag pratade ju i fredag om att Anders ville att jag skulle komma och kika på en grej, och grejen var det här.

 

En riktig sötnos på nästan 11 veckor.

 


Nä nä det är lugnt, hon har inte flyttat hem till Anders ännu utan han har bara lånat hem henne en stund.

    

Bara för att få bekanta sig och att hon ska få se var hon ska bo för det verkar nu som att hon ska det.


  Min video blev inte så bra utan anders har lagt ut en mycket bättre på Instagram men där kan jag inte låna den.


Det blev ju så att Anders såg katten på Blocket och skrev till säljaren, efter lite brevväxling kom det sakta fram till att båda bor i Stöcksjö, båda på samma väg dessutom och till och med närmsta grannar.

Så i fredags när jag åkt till han och hackat is så kom Anders, tog kattburen och gick över för att låna kisse en stund.

Ett hem utan katt är bara ett hus.


Men helgen har varit skön och produktiv för mig, Inger har bara suttit med det här, nästan i alla fall.

 

Men samma färg och bitarna har samma form så inte så lätt men meningslöst trist enligt mig.

Man talar ju om "En ängels tålamod" men där tror jag Inger slår även en ärkeängel.


Appropå änglar och andar så läste jag ut min bok jag köpte i veckan.

 

Riktigt intressant och inspirerande läsning. Jag undrar om jag har något av det där i mig. Ibland tror jag det.


Vi lastade bilen igår och åkte på en lerig och spårig väg som gick tungt att köra de 4 km det är ned till Vindelvägen men vid Rödånäs kom jag på att det var något fel, mina glasögon satt inte på näsan, jag hade bara solgklasögonen.

    och   

Bara att vända och åkta tillbaks den fina vägen och så ned igen, inte blev bilen renare av den missen.


Men Gunnar tog det med ro och sov säkert där han låg i sin bur. Vi kom hem och fick prata med grannen en stund som höll på med att lasta upp skidor och vintergrejor på carportsvinden.

Dem tackade så mycket för min snöskottning i vinter som varit tung för dem med renovering av huset och dessutom gick han mamma bort i vinter.


Nä nu börjar jag bli långrandig.

Vi åt middag vid TV:n där vi såg Ingenjörskonst och USA:s bästa stridsvagn på 77 ton och 1500 kh men man fick även se gamla saker och uppfinningar.


Det blev sängen och jag läste ut boken innan jag återupptog min ljudbok jag börjat med tidigare.

 


Efter det har jag sovit gott inatt.


Vaknade 7 men upp först senare.

Veckans mätning blev både bra och dålig,

7,2 mmol var högt men vikten lite bättre med 78,4 kg.

Konstigt att blodsockret låg så högt med allt jag jobbat och stått i i helgen och så bara en bit blåbärskaka till kvällskaffet/efterrätt igår. Blåbär är alltså onyttigt.

Nä det bara blir så här ibland och kanske för att jag mätade först efter min duschning, det har jag märkt av tidigare att blodsockert stiger av det. Fråga mig inte varför.


Idag blir det inte så mycket för mig, MEN vad säger jag om att planera någonting.

Det dycker säkert upp något jag måste göra och som spräcker planerna.

SMHI gick ju ut och varnade för 3 dm snö under helgen men än har det inte kommit en flinga fast det blåser ute, och inne???

Jo nordlig vind och kattluckan sitter på altanen inne ihörnet mot norr så den har åkt upp så det fladdrar. Men skönt med frisk luft.

Det går ju att stänga och det brukar vi göra då Gunnar är inne eller inte behöver luckan.


Jag kanske skulle kolla med Anders och dörrmonteringen fast det blir ju matinéfilm idag, en favoritfilm med favoritskådis 

Nils Poppe i filmen Stampen

SVT1, Idag 13:45 - 15:10

5.0 IMDb, 1955, Dramakomedi, Sverige, 85min

Pantbanksbiträdet Patrik och hembiträdet Viveka träffas av en slump och blir förtjusta i varandra, men ingen av dem vill avslöja sitt verkliga yrke för den andre. Snart sätter förvecklingarna igång, med missförstånd, inbrott och en förfalskad tavla.

Passar fint om det nu blir nederbörd i eftermiddag som prognosen säger.

Eljest blåser det nu en nordlig vind, temperatur på -0,4° så säkert svinkallt ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-08 09:30:10

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1015,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från N,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
06:51
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
11:34


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:44
Sol upp: 05:35
Sol ned: 19:49
Skymning: 20:41
Dagsljus: 15:57 tim:min
Dag längd: 14:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:04
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jo det stämmer, + på den ena och - utanför fönstret så solen värmer ändå lite, det lilla som syns av den.


Så här ser det ut här ute 

     


och lillstugan.

 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards