jans

Alla inlägg den 10 april 2019

Av Jan Sandström - 10 april 2019 23:25

Rowan Atkinson
Rowan Atkinson 

Som Kommissarie Maigret???   

Nä det funkar inte riktigt för mig, ser bara Mr. Bean framför mig.  
 
Så nu går jag isäng med ljudboken, Gunnar ligger redan och väntar på min säng.

Av Jan Sandström - 10 april 2019 21:49

Jag skulle gärna bjuda på en morot eller två fast då skrämmer jag väl bort den.

 

Av Jan Sandström - 10 april 2019 17:49

Inger var ju helledig idag så vi åkte iväg och kikade på en cykel.

Först på Team Sportia där hon provcyklade en fin Cresent och sedan till Biltema där vi tittade på olika modeller.

Hem och åt lunch innan vi åkte till CM vid Expo på Teg.

Där kikade hon på en Vintercykel

 

Fast den heter Whinter och är dansk.

 

Hur som helst åkte vi tillbaks upp till Team Sportia där vi köpte ut den här och en korg med snabbfäste till pakethållaren

 samt en ny sadel till hennes gamla Monark.

 

Det blev ingen elcykel då Inger inte tycker det är lönt det lilla hon cyklar.


Sedan har jag hållit på att svetsa och slipa på hållaren till stugan. Legat en stund på soffan och Inger håller på med blommorna men det blir väl middag någon gång i kväll och till den TV.

Jag såg alltså inte matinéfilmen men får se den inspelad senare.

Av Jan Sandström - 10 april 2019 08:54

Onsdag den 10/4


Igår åkte jag först och hämtade släpvagnen som stod hos Anders men jäklar vad det blåste kallt över sjön.

Pratade en kort stund med sonen innan jag åkte iväg till IKEA där jag kompletteringsköpte delar till stugstugköket, men ändå hade en lucka tagit slut så men jag ska väl förbi där någon fler gång och en lucka är ju ganska enkelt att sätta dit i efterhand.

Sedan tvärs över stan till Autoparts där det blev 4 långa plattjärn på släpvagnen och så en liten bit till Jysk där jag köpte två 80x200 stora sängar.

Men de som jobbar där måste ha dem ute på bete i hagen. Kunden före och jag var det stora problem att få fram två stolar och mina sängar.

Men nu står allt här inne, ja inte stolarna som den andra kunden hämtade.


Eftermiddan blev datorpyssel och så TV, det var ju matinéfilm som jag glömde skriva om.

Idag blir det 

Ängeln och den laglöse

SVT1, Idag 14:30 - 16:10

7.0 IMDb, 1947, Västern, USA, 100min

Westernfilm med John Wayne. En jagad, fredlös man blir svårt skadad och omhändertas av en kväkarfamilj som omvänder hans våldsamma beteende.
 
Jag tog en promenad på bandet medan jag såg Förhäxad från Netflix.
Sedan blev det lite av varje och film under kvällen, middan åt vi tillsammans medan vi såg

Kina från ovan

Hur ser en av världens äldsta nationer ut från ovan? Kina är ett land med tusenåriga traditioner. Det är ett enormt land, både till yta och mångfald, och många delar av landet är sällan skådat. Följ med på en resa i luften över ett Kina som efter århundraden av avskildhet nu blir mer och mer åtkomligt.

 
En intressant miniserie i två avsnitt. Här blir vi i väst omkörda så det ryker om det.
 
 
Gick isäng men hade svårt att somna, som jag har ibland men även värken kom så vid 3-tiden gick jag upp och tog ett par stora Alvedon och smorde med Voltaren, det hjälpte tydligen för jag måste ha somnat.
Vaknade ½8 och vid åtta var vi uppe.
 
Frukost och idag får vi se om det blir köp av en cykel till Inger, då slipper jag lägga om däcken vår och höst, men hon är värd en som går lätt sommartid så får hon ha den här lite äldre vintertid.
Kommunen har köpeavtal likt datorköp en gång i tiden men jag/vi tror inte det blir där, dessa är för dyra och mest elcyklar.
Hon har ju inte så långt till jobbet och går ju snart i pension, bara tre år kvar och då behöver hon ingen med el. Säger hon då.
 
Jag kanske kör förbi och köper lite elsladd som jag behöver men ingen panik så det kan ligga på inköpslistan ett tag till.
Det blåser även idag men ändå inte som tidigare. lite har det mojnat.
 
Så när Inger åkt till jobbet får jag se vad det blir i eftermiddag mer än filmen då, kanske börjar svetsa på grejen till kylskåpet i stugan.
Men då får det inte blåsa för gasen blåser så lätt bort tycker jag.
 
Men solen skiner och det har snöat så det ligger lite ihopblåsta "ormar" efter vägen, här ute är det -2,6° och både duvor och bofinkar som rensar gräsmattan, jag en, många gulsparvar ser jag också.
 
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-10 09:15:09
Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1024,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 5,9 m/s från NNE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 28 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:15
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
15:15
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
05:49
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
06:33
Lufttryck - Max:
1024,2 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Max:
1022,6 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1022,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
02:50

Dagens sol och måntider. 
Gryning: 04:36
Sol upp: 05:28
Sol ned: 19:55
Skymning: 20:48
Dagsljus: 16:12 tim:min
Dag längd: 14:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:35
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:59

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 
Så här ser det ut och nu kom solen ordentligt fram, det blir så ljust då men ser kallt ut där ute.
     
 
I stugan är det säkert skönare då skogen tar emot nordanvinden och där har solen lyst hela morgonen men även där några grader kallt.
 
 
Mer kaffe och så prata med hustrun om cykelköp och om hon vill vara med för att prova. Det är ju sadelhöjden det handlar om och att den inte är för hög.
 
 
 
 
 
 
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards