jans

Direktlänk till inlägg 12 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 april 2019 07:58

Fredag den 12/4


Efter att ha stigit upp tidigt gick jag ut i garaget och skulle fixa till den där ställningen men jag missade på två svetsningar så jag fick göra om dem.

Det var två av upphängningsstiften som jag slipat av för mycket på baksidan och jag hade inte försänkt något innan svetsningen.

Nu blev det bättre när jag gjorde om dem och sedan lackade jag efter att ha putsat av hela.

 


När Inger cyklat iväg till jobbet med nya cykeln fyllde jag en termos med hett vatten, tog ett par kex och det andra som behövs för kaffe i det fria.

Men jag gick inte ut på Västerslätt utan tog cykeln istället, har ju tänkt att jag ska cykla mer i sommar.

   


Men våren hade inte kommit så långt som jag trodde där ute i väster.

   


Jag traskade i alla fall iväg efter den gamla banvallen men för mycket snö och inte en fågel i sikte, jo tre svanar flög över mig men dem försvann vidare bort någonstans, kanske lika besvikna som jag men det blir bättre.

 


Jag satte mig vid Tvärån under den där skylten och drack mitt kaffe och solen värmde faktiskt skönt.

 


Sedan gick jag samma väg tillbaks och cyklade hem

 

där jag började med att tvätta bilen, lacka på ställningen några varv under eftermiddagen och så hackade jag i snön.

Ställde i ordning på altanen mot gatan

 

och så pratade jag med en äldre kvinna som stannade under sin promenad, eller om det var hon som pratade mest.

Jag har ingen aning vem hon var men bodde tydligen inte så långt bort.


Jag och Gunnar satt, låg sedan ute på altanen mest hela eftermiddan, ja Gunnar var ute ända till sena kvällen men jag gick in då det blev matdags, jag äter ju lite tidigare när Inger jobbar och så blev det film.

En ny film som heter 

The Silence (2019)

Men den var inte bra så jag scrollade en hel del mot slutet.

Sedan blev det nått annat som jag såg och det blev Mike and Dave Need Wedding Dates

TV6, Igår 21:00 - 23:00 6.0 IMDb, 2016, Komedi, USA, 98min

Två omogna partybröder, Mike och Dave, som älskar att festa måste hitta varsin dejt till deras systers kommande bröllop på Hawaii. De löser situationen genom ett framträdande på The Wendy Williams Show som fångar uppmärksamheten hos Tatiana och Alice. Bröderna hoppas på en vild semester men blir överlistade av de två tjejerna som tar festandet till en helt ny nivå.


men sov nog en hel del innan Inger kom hem och så gick vi isäng efter midnatt.


Jag somnade ganska fort och har bara varit upp ett par gånger då Gunnar ville ut, passade samtidigt på att kissa.

Upp klockan 7 och kroppen värkte/värker.


Frukost och så kom Anders förbi efter att han hämtat bilen från service 10000:- fattigare men då har de lagat ett oljeläckage han hade. Filterboxen hade spruckit.

Nu tycker jag han borde se sig om efter en ny bil när den är nyservad och rentvättad för han tvättade här hemma.

Det var minusgrader i Stöcksjö sa han. Jag tror han ville spara på vattnet där hemma.   

Men ändå kul att de kikar förbi ibland även om det bara blir korta stunder.


Jag ska senare idag åka och köpa några reglar, 7 st 45x95 tryckimpregnerade som ska märkas till min ställning jag sätter på två stegar.

Sedan kanske det blir en promenad i solskenet. Eller cykeltur fast så måste jag fixa så att jag kan lyssna på ljudboken då jag har hjälmen på huvudet. Just nu är det

  men har snart lyssnat klart på den.


Kaffe ute på altanen naturligtvis då prognosen säger solsken och upp till 6°.


Just nu har jag +1,1° i skuggan, blå himmel och vimpeln hänger rakt ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-12 09:00:10

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 1030,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
17:30
Temp - Min:
-7,9 °C
Klockan:
03:51
Temp - Min:
-6,4 °C
Klockan:
04:38
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
07:51
Lufttryck - Max:
1028,6 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1028,2 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1025,8 hPa
Klockan:
00:54


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:28
Sol upp: 05:21
Sol ned: 20:01
Skymning: 20:55
Dagsljus: 16:27 tim:min
Dag längd: 14:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:59
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 03:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


men det känns kallt ute fast då har jag ju inte så mycket kläder på mig just nu.


Så här ser det ut här hemma och massor av fina fåglar i trädgården som pickar frön på gräsmattan, allt som de spillt ut under vintern.

   

 


Nä klä på mig lite mer och gå ut, koppla släpen och åka över till BYGGmax.


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards