jans

Alla inlägg den 13 april 2019

Av Jan Sandström - 13 april 2019 22:27

Jag lade upp två cyklar på Facebook och den ena har jag redan sålt, var nog för billig men fick kanske igen det jag lagt ut i delar på den.
Den andra ska en komma och kika på imorgon men har två på kö så den blir nog såld den också.

   

Däremot går det trögare med Eriks sommardäck på alufälgar.

Endast 2000:- för 4 hjul där två är som nya.

   


Av Jan Sandström - 13 april 2019 17:39

VAD ska jag se på TV?
 

Av Jan Sandström - 13 april 2019 16:44

Efter att ha lasstat ett kilo solros, viltfågelfrö och jordnötter i en påse som rymdes i innerfickan, lilla kameran i en annan, mobilen i bröstfickan, lurar på huvudet och solglasögon samt systemkameran i bandet runt halsen gick jag iväg ned mot älven.

Mycket folk i rörelse så det var lite svårt ibland att ta kort utan människor som fastnade på bilderna.

Men änderna lät sig fotas i utbyte mot mat och det var jordnötterna som stod högst i kurs så nästa gång blir det bara dem jag tar med.

                     


Det har varnats för isen på älven men ändå är folk ute på den och de här borrade hål och fiskade, så dem hade nog lite koll på hur tjock den är och här i viken brukar den ligga kvar lite längre då det inte är strömt.

 

Men jag skulle nog inte gem ig ut på den.


Det var länge sedan jag gick till Lundåkern och det har hänt lite sedan sist, brobygget går SAKTA framåt.

     


Husen efter Brinkvägen har också tagit form och inflyttning ska vara nästa vår, jag tycker det är långt bort med tanke på hur långt de nu hunnit.

     


Här hemma har jag suttit ute i solen, eller skuggan under plasttaket men mot söder, lyssnat på ljudboken och druckit kaffe men nu får det räcka med friskluft.
Ska se vad jag ska göra för middag och så blir det väl nått på TV.
Pytt i panna verkar gott, ska bara se om vi har ägg och rödbetor hemma. Pytt finns i frysen vet jag.

Av Jan Sandström - 13 april 2019 14:05

men det drar en småkall vind efter vattnet.
Men änderna blev glada av att få mat.

Av Jan Sandström - 13 april 2019 09:07

Lördag den 13/4


Igår var en fin dag.

Jag började med att åka till BYGGmax där jag köpte några reglar som ska vara till min stegställning.

Där hälsade en kvinna på mig och vi pratade en stund tills hennes man kom efter att ha betalat i kassan.

Det var hon som bor i Mickelsträsk och nu har paltfest enligt inlägg på Facebook Paltlördag 27/4


Hem med brädorna och en kopp kaffe innan jag gick ned på stan och Clas Ohlson där jag köpte några småsaker.

Inte läge att liksom köpa en bandsåg eller vedklyv då jag är ute på promenad.

Det blir en halvmil fram och åtet så det kändes skönt, jag har ju liksom varit lite lat på senare tid här i vinter.

 


Jag förblev ute hela eftermiddan och kunde inte låta bli att kraffsa i snön.

 

I lurarna lyssnar jag nu på

 


Tog även fram cyklar jag renoverat upp förra året men som aldrig blev sålda.

       

Men jag har inte räknat ut något pris fast jag får nog aldrig tillbaks det jag lagt ned på dem.


Är man ute så blir det prat med grannarna och så en hel del kaffe för mig själv på altanen.

Gick upp på vindan och slängde ned stolsdynor och så upp med vintersaker som bob, skrana och skidfodral som nog är Marias.

Men det kändes nästan tomt så brädan är nog någon annanstans.


En kort stund på soffan innan Inger kom hem och senare åt vi en lätt middag till TV:n


Jag såg gårdagens avsnitt av Star Trek och så skulle jag se filmen Snygg, Sexig och Singel men den verkade så tramsig att vi satte på Finaste Familjen istället.


Det blev kväll och sängen, efter en stund sov vi gott alla tre.

Var bara upp en eller två gånger inatt men efter sju blev det morgon.


Idag ska jag ut till IKEA och köpa den där dörren som tagit slut när jag sist handlade där.

Eljest funderar jag på en promenad ned till älven och jag har gjort i ordning en påse med fågelfrö och jordnötter för det finns säkert hungriga änder där.


Inger jobbar ju kväll idag och efter helgen ska vi till stugan.


Det är fint vårväder nu med sol och vindstilla men fortfarande är det kallt nattetid.

Just nu har jag +4,1° i skuggan utanför fönstret och väderstationen som sitter där uppe i solen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-13 09:30:09

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 1034,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
12:55
Temp - Min:
-7,4 °C
Klockan:
05:25
Temp - Min:
-7,9 °C
Klockan:
03:51
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
08:18
Lufttryck - Max:
1032,6 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1032,4 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1028,2 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:24
Sol upp: 05:17
Sol ned: 20:04
Skymning: 20:58
Dagsljus: 16:34 tim:min
Dag längd: 14:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:14
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 04:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut och det börjar bli dags att göra i ordning uteplatserna för nu går det att dricka kaffe utomhus.


   

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards