jans

Alla inlägg den 18 april 2019

Av Jan Sandström - 18 april 2019 12:32

...jag hämtade vinsten jag fick från en tävling på Instagram som Handelsgården i Sagagallerian hade.

Jag fick välja mellan några olika saker men fastnade direkt för goseigelkotten som blir fin till barnbarn eller kattleksak.

Men priset blev jäkligt ont i mitt knä så nu sitter jag här med ljudboken och kaffe.

Av Jan Sandström - 18 april 2019 09:08

Torsdag den 18/4


Igår steg jag upp tidigt, redan vid 6 var jag uppe då jag kände mig utsövd. Det straffade sig senare på dagen,


Efter morgonsysslorna raka sig, frukost, tidningskoll och blogga gick jag ut och spolade av släpvagnen, sopade trottoaren och så tog jag fram Peters sommardäck då jag trodde han skulle komma senare på eftermiddan.

Gjorde kaffe som jag satt med ute på altanen och så kom Peter o Anna, tidigt efter att ha lämnat Emil på sitt jobb (dagis, fast nu heter det väl förskola).

Jag bistod lite med ett och annat och det viktiga att dra fast hjulbultarna till rätt moment så det klickar till i verktyget.

Anna städade bilen och jag spolade av gummimattorna.

Peter visade Emils nya bilstol med snabbfästen så nu kan farmor o farfar kidnappa killen så han får åka i våran bil och på måndag blir det första gången men då kommer Anna att åka med.

Peter jobbar och de andra kommer hem med flyget efter ett besök hos mormor och morfar.

Filtallrik till lunch innan.


Jag spolade av motorcykeln då den blir dammig i boden, när den torkade hackade jag lite kvarvarande snö och påtade på där ute och funderade på att cykla iväg en sväng men var trött och slut så det blev en höneblund ute på altanen i värmen.

Sedan klädde jag på mig, men nog är det väl konstigt att när man nu väl slipper dra på sig alla vinterkläder så ska man börja klä på sig en massa igen. Bara för att man envisas med att åka på två hjul med motor mellan benen.


Men det blev en skön tur till Vännäs och hem på södra sidan om älven.

 

Nästan 7½ mil blev det och när jag väl var hemma blev det kaffe och smörgås innan kompisen Krister svängde in på gården med sin lilla bil.

 

Jag satt bredvid och pratade en stund men det där är inget för mig så jag sa att han får ta med Inger ut på en sväng.


Resterande eftermiddan satt jag bara ute på altanen och halvsov med ljudboken i lurarna och Gunnar som hållit sig borta hela dagen kom hem, åt lite mat och lades sig på stolen bredvid mig där han sov och snarkade högt.


Inger kom hem efter att jag gått in och lagt mig på soffan, hann ligga där i 10 minuter innan hon kom hem.

Sedan cyklade hon och handlade påskmat men jag iddes inte följa med utan satt hemma med datorn.


Middag till TVn och vi såg två avsnitt på en Engelsk serie om hem som förstörs. Horror Homes heter den.

Men vi funderar på hur vinklat programmet är och har inte folk där försäkringar som gäller.

Har inte folk något skydd mot myndigheter som bara kan tillåta en soptipp på granngården och lastbilstrafik på gatan utanför 24/7

Tydligen inte så vi har det ganska bra här i svedala även om vi kan tycka att det är struligt med regler hit och dit.


Efter dt såg jag sista avsnittet på serien Smaken av Tusenskönor, 6 avsnitt på över vardera timmen ger ungefär 7 timmar bra spansk deckare med oväntat slut.


Det blev sängen och en kort stunds läsning innan jag somnade fast jag hade värk.

Men mer värk kom under natten, knäna värkte nått hiskeligt och jag hade drömmar där jag gick i snö genom hela stan och måste komma mig hem till Grubbe, där jag växte upp.

Mot morgonsidan har jag fått gå upp och kissa flera gånger och så blir det när jag har värk och när den ska släppa.

Har jag för mycket vätska får jag värk och speciellt om jag ätit salt, men det tror jag inte att jag ätit sista veckan.


Nåja, sedan fick jag sova till straxt före åtta då jag steg upp, vågen stannade på 78,1 kg idag och det är bra, men jag måste hålla igen ännu mer.


Idag måste jag ta mig ut på antingen en promenad eller cykeltur eller kombinerat, kanske göra om turen ut till Änge och se om snön tinat och fåglarna kommit dit ut.

   

     


Det var liksom för mycket snö då den 11/4


Fick just ett mess om att jag vunnit något i en tävling   jag för ovanlighets skull varit med i på Instagram.

Man skulle gissa vad bilden föreställde och jag hade rätt och vann dragningen, alla som svarat hade nog samma svar för bilen var inte otydlig direkt.   


Ja då löste det sig för idag och det får bli en cykeltur ned på stan och hämta mitt pris, vad det nu kan vara.


Jag har ju börjat se eller har TV:n på och Kunskapskanalen som visar den stora älgvandringen, slow-TV som det heter på Play där de sänder dygnet runt från kameror ute i naturen, men härligt med naturljus som vindsus och fågelkvitter och vattnets porlande beroende på vilken kamera som sänder.

Någon älg har jag inte sett men däremot en liten renflock.

   


Nu kommer Gunnar hem efter att ha fått gå ut för en stund sedan.

 


Fint väder med blå himmel, sol och vindstilla, nästan vindstilla i alla fall.


+8,9° har det blivit i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-18 10:00:09

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 1032,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
09:16
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
10:49
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
05:14
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Min:
1031,8 hPa
Klockan:
11:43


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:04
Sol upp: 05:00
Sol ned: 20:19
Skymning: 21:16
Dagsljus: 17:12 tim:min
Dag längd: 15:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:30
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut

 


och tomten med Gunnar på spaning

 


Lite kaffe innan jag går ut, eller det blir kaffe ute på altanen och idag ska jag spola av en eller två st. uteplatser.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards