jans

Alla inlägg den 20 april 2019

Av Jan Sandström - 20 april 2019 08:35

Lördag och påskafton den 20/4


Igår tog jag ut hojen på en sväng och det blev ut till Skeppsvik där jag hälsade på väninnan Maria som bjöd på kaffe och en trevlig pratstund tills jag drog mig hemmåt, hon skulle tömma dasset så jag ville inte störa henne i det viktiga arbetet.

Hon har ju något så trevligt som ett TC, Utedass kallar en del det men det är en Torr Closett, alltså TC i motsatts till vattenvarianten WC.

Fast egentligen borde det väl heta DC om man ska vara konsekvent med utrikiskan eller TT (Torr Toalett) och då blir det ju VT man har inne.


Det blev lite kallt om händerna när jag åkte ut men där sken solen och det var så varmt och skönt där på uteplatsen.

Hem var det skönare då tempen stigit ett par grader till ungefär +15°


Här hemma satt jag en stund på altanen innan jag gick en promenad, jag blev tvungen att ladda in nya böcker i mobilen.

Den jag lyssnade på tog ju slut på väg ut till Skeppsvik.

Nu lyssnar jag på

 

Jag gick en sväng runt Västerslätts industriområde, bort till Hissjövägen och runt VK.

 

Efter den svängen blev det kaffe och smörgås ute på altanen i vårsolen, fast i skugga under altantaket tills Inger kom hem från jobbet.

Efter lite ett och annat, mest annat blev det middag, en gratäng och kälaknöl med massor av sallad som vi åt framför TV:n

Vi såg senaste avsnittet av den norska serien Vita Vidder eller Brøyt i vei. Norsk dokumentarserie om brøytebilkjørernes hverdag i ...

Efter det såg vi om en tjej längst ute i Lofoten som hade får på en ö.

Kari-Anne Livet i Lofoten


Efterrätt och så en inspelad film fast vi såg den från Netflix utan reklam.

The Bounty Hunter

Det blev sängen och då vi hade +8,8° ute blev det öppet fönster. Någon gång kom Gunnar in och lade sig hos mig.

Jag har alltså sovit riktigt gott så vid sju vaknade jag fast vi somnade runt ett men sex timmar räcker nu för tiden.

Mitt mobilnummer hade rätta slutsiffrorna 34 i dagens ring så spelar vi men inte iddes jag ringa för det.


Idag blir en dag ute och senare i eftermiddag tar vi en MC-tur till Harrys i Vännäsby där vi ska äta mat.

Jag hörde något om att alla syskonen till Inger ska komma.


Gunnar gick just ut och jag ser han strosa omkring här ute på tomten och jag ska straxt göra han sällskap i solskenet med en kopp kaffe.

Inger är ledig så hon får väl en kopp te.

Sedan hacka i snön, plocka undan vinter och fram med sommarsaker.


Fast det är ett litet problem, mitt högra knä värker ganska mycket så jag får fylla på med Alvedon och Voltaren innan jag går ut.


Solen skiner och fåglarna kvittrar vid Udden??? Ja på Slow-TV då och Den stora äglvandringen.

Igår regnade där nere efter Ångermanälven men idag skiner solen och vattnet är spegelblankt.

Se på Play hela dygnet, vanebildande men helt i min takt.


Här har jag nu +13,4° och solen skiner, svaga vindar och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-20 09:15:09

Temperatur: 15,2 °C
Lufttryck: 1027,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
08:40
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
16:12
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
01:21
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
04:48
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Min:
1027,2 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
1029,9 hPa
Klockan:
16:49


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:56
Sol upp: 04:53
Sol ned: 20:25
Skymning: 21:23
Dagsljus: 17:27 tim:min
Dag längd: 15:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:48
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut 

 


och trädgården.

   


I stugan har säkert Maria, Mona och katterna det skönt, fast de bor inte där utan i stora stugan.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards