jans

Direktlänk till inlägg 21 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 april 2019 08:35

Söndag och Påskdagen den 21/4


Idag fyller Emils mormor 60 år så

 

ett stort   GRATTIS   från jag och Inger.

 

Hade vi inte haft fullt upp just nu (svag ursäkt) och det varit varmare kanske vi tagit en tur på hojen, det är ju ändå bara 60 mil eller så.

Men du får nog en trevlig dag ändå utan oss, Emil är ju hos dig.


Igår påtade jag på här ute och plockade ned "linbanan" och julgranen fick sluta sina dagar kvistad på komposthögen.

Men jag hann även sitta och dricka kaffe ute och till slut bytte vi om och åkte MC till Vännäsby.


Vädret var fint och Inger såg storspoven på en åker så det går mot sommar. (På väg hem senare på kvällen såg jag en som flög över oss då vi körde genom Brännland).


Ingers syskon med respektive och några av barn kom så det blev en riktigt trevlig stund.

Men jag blev förmanad att inte skriva att jag åter igen åt på tok för mycket  , så då gör jag inte det.     

Fast det var ju så gott och jag hade ju kunnat äta lite till, speciellt potatisgratängen, kycklinglåren, salladen och mycket annat.


Efter många timmar blev vi tvungna att klä på oss och dra iväg österut, solen dalade och det blev fort kallare men vi hade hela tiden suttit ute på altanen som visserligen var under tak och delvis inglasad i ett hörn men riktigt skönt ute.

Det blev lite småkallt att köra hem men vadå, lite drygt två mil och inte kallare än sist då jag körde ut till Skeppsvik.

Jobbigast med hojen är ändå att klä på sig, och av sig men jag måste se över hjälmarna för vi fick inte igång intercomen mellan oss och jag vet inte om jag ändå måste beställa ett batteri till min hjälm, det har ju ändå hållit i 10 år eller mer


Väl hemma fick jag kommentera grannen som också kom hem att hon ätit för mycket pannkaka.

Nu syns det verkligen att det börjar bli dags för om beräknat två veckor får vi en ny liten granne, det ska bli trevligt för det är så roligt med småbarn springande runt här ute.

Finns det något mysigare än skrattande barn som leker. Som på en badstrand.


Lite TV men inget mer kaffe för mig under kvällen, jag var trött så det blev tidigt sängen och en liten stund med ljudboken.

Öppet fönster så jag har sovit gott och hade även en tjock pläd på mig.

Upp efter sju och duschade, nu känner jag av pollen så jag måste gå över och få min spruta när jag väl får en tid som passar.

Till dess får det bli Aerius som fungerar men besvärligt att hålla på och äta piller.


Vi har fått vår/sommarbesök här ute.

 

Bara nu ingen djävul   kör ihjäl honan när hon har sina ungar som hände ifjol.

Då var det folk här och sökte efter ungarna men ingen hittades i tid innan de svultit eller frusit ihjäl i det höga gräset under kraftledningen.  


Nu har ett par hittat frön jag tömt ut från fröautomater jag plockat ned men jag har fortfarande 6 st hängande i träden för vårfåglarna som kommer behöver mat och gå inte på myten "att matar man blir dem beroende av min matning".

Så funkar det inte med de vilda fåglarna utan dem hittar och äter mat där det finns, har inte jag mina automater fyllda så flyttar de till någon annan eller hittar i naturen, fast där kan det vara lite svårare för dem att hitta mat.


Idag blir nog en vilodag eller jag kanske kommer mig ut på en promenad nu på förmiddan för det ska komma regn senare idag.

Det behövs för då sköljs mycket av dammet bort och det grönskar så fort då.


Just nu skiner solen men det är inte klar himmel men +9,6° och en sydlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen (som du kommer åt via min hemsida och den uppdateras varje kvart) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-21 09:15:09

Temperatur: 8,4 °C
Lufttryck: 1018,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från S,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
14:47
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
02:20
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
06:26
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
23:39


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:51
Sol upp: 04:49
Sol ned: 20:28
Skymning: 21:27
Dagsljus: 17:36 tim:min
Dag längd: 15:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:25
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himmel och jord ut här och i stugan har snön dragit sig tillbaka runt lillstugan (gäststugebygget).

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards