jans

Alla inlägg den 23 april 2019

Av Jan Sandström - 23 april 2019 22:02

Lös i magen så det har blivit några toabesök under filmen Solsidan vi suttit och sett, tur att det är reklam på TV4.
 
Jag skulle inte ätit de där vitlökschipsen Maria lämnat i stugan för det kan väl inte vara 6 muggar med kaffe under dagen.
Det dricker jag ju i stort sett varje dag.

Av Jan Sandström - 23 april 2019 12:35

Körde förbi stugan och lämnade en grej.
Sedan via Vindeln, Hällnäs, Ekorrsel till E12 där jag svängde vänster, iddes inte köra till Lycksele.
Nu sitter jag på platsen där vi brukar stanna och där du Anders nästan fick upp gäddan 2007 när vi varit upp till Storuman och jag hämtade min nyköpta mc, den jag kör idag.

Och min fina duk på bordet.

Lugnt och stilla och det doftar underbart i tallskogen med massor av fågelkvitter.

Av Jan Sandström - 23 april 2019 07:48

Tisdag den 23/7


Igår var en fin dag med som och lite blåst från söder.

Efter morgonsysslor och lite plock här och där så kom Erik hojande, han har ju inte fått sin bil ännu men går likt en äggsjuk höna eller grannhustrun som bara har en dryg vecka kvar innan nedkomst omkring här.


Han hade kameraväskan med och när Inger hojat iväg till jobbet med åter igen tre tårtor i korgen så gjorde jag i ordning vatten i termosar och några kakor.

Sedan cyklade vi iväg mot Änge och gamla banvallen.

 


Det var mindre snö där nu men i skuggan fanns det, i övrigt lite geggigt att gå tills vi passerade Tvärån och kom ut där det torkat upp.

 


Vi strosade på nästan ända bort till Norra länken innan vi vände tillbaks och på vägen satte vi oss och fikade lätt.

Inga flockar av fåglar som jag hoppats på uten bara nån enstaka kråka och småfågel i träden.

Vi fotade ändå lite.

Tur jag hade lurarna med för dem höll åt vid öronen för det blåste lite för mycket där vi satt.

 


Ganska geggigt ute på åkrarna.

 


Och att inte folk kan sköta sig och vara rädd om saker, här har de satt eld på stockarna runt eldplatsen.

 


Jag måste göra i ordning nån sittplats att ha med som bord.

 


Och varför ligger det där nere i bäcken, kan nått sånt ha blåst dit, kanske för vi har ju haft några blåsväder men det kan likaväl vara ditslängt av några.

 


Erik såg inte om det var en fågel eller sten "där borta" så jag fick kika i min kamera (PanasonikLumix DMC-TZ60) och såg att det var en sten.  

 


Mer gegga. DÄR vill jag inte gå med lågskor.

 


Inga fåglar där

 


och inga fåglar här.

 


Men hittade en fin sten jag tog hem och som Maria beskrev vad det var, fast det kommer jag inte ihåg mer än att det är glimmer i den, men så långt visste jag redan att det var.

 


Norra länken där borta där bilen kör.

 


Tillbaks mot stan och bron över Tvärån.

 


Vi drog oss hemmåt och efter vägen vek Erik av hem mot Umedalen, jag cyklade hem och tog kaffe ute på altanen.

  


Peter hade lämnat barnstolen ute och lite senare kom Maria hem med bilen.

Vi hjälptes åt att sätta fast den och det är lätt med de nya stolsfästena och sedan kollade jag på Monas cykel som Maria hojade hem på.

Sedan blev det inte mycket gjort mer än TV och dator.


Sent kom Inger hem och jag var trött så det blev tidigt isäng

00:19 började telefonerna plinga, SMS och mejl från Vattenfall om strömavbrott i stugan, tur att jag redan var uppe och på toa.

00:23 började det om och då att felet var åtgärdat.

Jag hade värk inatt så det blev några promenader inne i huset och smörja med Voltaren.

Eljest har jag sovit bra med Gunnar utmed mig.


Upp klockan sju då jag vaknade.

Fint väder idag och jag funderar skarpt på att åka ut på en MC-tur, kanske lite längre sådan.

Så jag ska i alla fall göra klart en fikaväska med ett par mackor till lunch eller om jag äter ute någonstans OM det finns något matställe där jag är då.


Det är ju matinéfilm idag men den spelar jag in.

Idag är det 

Kyss henne!

SVT1, Idag 15:10 - 16:40

6.3 IMDb, 1940, Komedi, Sverige, 87min

När balettflickan råkar komma till teatern i bankirens bil missförstår revydirektören situationen. Han gör flickan till stjärna i revyn med förhoppningen att bankiren ska rädda honom från sitt akuta penningbekymmer.


Just nu skiner solen från en vad jag ser blå himmel, +6,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-23 08:15:10

Temperatur: 11,6 °C (solen värmer)
Lufttryck: 1018,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från E,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 64,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
04:24
Lufttryck - Max:
1018,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
17:58
Lufttryck - Min:
1017,6 hPa
Klockan:
04:52
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:43
Sol upp: 04:42
Sol ned: 20:35
Skymning: 21:35
Dagsljus: 17:52 tim:min
Dag längd: 15:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:55
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma

   


Det märks att vi går mot varmare tider, och då menar jag inte global uppvärmning.

 


Jag kanske skulle ta en sväng förbi stugan och titta hur det tinat där, nu ska vägen vara körbar med min MC.

 


Det har tinat sedan vi var där förra veckan.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards