jans

Alla inlägg den 26 april 2019

Av Jan Sandström - 26 april 2019 09:33

Fredag den 26/4


Igår slet jag ont. Eller jobbade.

Tog tag i den här lönnen vi har framför huset och skulle beskära lite så att kronan inte blev så stor och vid.

 


Det blev mer än jag tänkt, ris alltså och trädet blev kanske lite avskalat.


 


Men det skjuter nog skott som aldrig förr.


 


Jag hoppas bara att det fortfarande tilltalar något fågelpar att flytta in i holken som sitter där. Några grenar sparade jag åt det hållet.


Efter att ha lastat allt ris på släpvagnen åkte vi iväg med det till Klockarbäckens återvinning där vi träffade på bekanta.

In på K-Rauta där vi köpte varsin glass och så hem igen.


Inger behövde vertikalskäraren till gräsmattan men den låg i stugan så då passade vi på att lasta snöslungan och körde upp till stugan med den.

Fikade där efter att jag lastat av slugnan och lastat på jordfräs och vertikalskäraren.

Hela tiden nös jag och snorade, näsan rann så det droppade om den DET ÄR VÅR

Jag fick ju min pollenspruta tidigare men det brukar ta nån vecka innan den verkar fullt ut och nu är det bara några dagar sedan jag fick den i ändan. Aerius och Alvedon hjälper till viss del.

När vi körde hem såg jag en rökpelare över skogen långt borta, det visade sig senare enligt VK.SE vara en ladugård som brann ned.

Lyckligtvis kom inga djur till skada, den var kanske tom sedan tidigare men inget som stod i tidningen.


Vi kom hem och jag lastade av, plockade bort, parkerade och gick in.

Senare gjorde jag middag medan Inger körde vertikalskäraren på gräsmattan 

Det blev gravad lax och allt som hör till förutom gravlaxsås som vi inte hade.

Till maten såg vi två avsnitt av Kari-Anne, hon på ön Röst längst ute i Lofoten och har får.


Inger gick och gjorde annat och jag höll på att somna så det fick bli en resa till Norge.

Datorn och Google Maps och sökandet efter rastställen för att kunna övernatta i det fria.

Jag hittade flera men det skulle bli för långt att köra så det blev ett nytt ställe och det blir nog en övernattning uppe på Saltfjället, det gröna på kartbilden, det blå strecket är E& och sedan väg 77 som blir 95 på Svenska sidan.

 


Det blev en sen kväll så i säng efter midnatt men tog ändå en stund med ljudboken innan jag stängde hjärnan.

Fönstret öppet och Gunnar kom in någon gång gör han låg hos mig då jag vaknade. Men har haft sådana konstiga drömmar.


Upp vid åtta och idag blev årets första frukost ute i trädgården, vi satt borta vid förrådet där vi brukar äta frukost.

Det säger väl något om dagens väder.

Just nu +16,7° och solen skiner från en som igår inte helt blå himmel och svag vind.


Idag har jag tänkt ta det lite lugnare med bara småpyssel, kanske promenad eller cykeltur om jag inte tar och åker en sväng på MC.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-26 10:15:10

Temperatur: 18,9 °C
Lufttryck: 1018,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 23 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från ENE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 18,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 64,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
22,2 °C
Klockan:
13:36
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
04:16
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
04:39
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Min:
1020,4 hPa
Klockan:
19:07


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:30
Sol upp: 04:32
Sol ned: 20:44
Skymning: 21:47
Dagsljus: 18:17 tim:min
Dag längd: 16:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:05
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder.

     


Gunnar som var med oss ute vid frukosten har intagit sin plats och jag ska göra han sällskap där ute.

Kanske lägga på duken nu när gatan är sopad fast det dammar fint när bilar kör förbi så en avspolning skulle behövas.

 

 





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards