jans

Alla inlägg under april 2019

Av Jan Sandström - 8 april 2019 08:45

Måndag den 8/4


I helgen har vi varit i stugan och jag har jobbat.

Rev ut delar av gamla köksinredningen och satte in nytt.

 

Ut med gamla städskåpet där dörrarna inte satt takt, mitt fel efter att jag lade int nytt golv för 35 år sedan, ungefär.

Men anledningen var att vi fick en fullstor kyl och frys, inte bara det lilla på golvet med frysfack.

  Familjen har ju växt och vi har andra behov idag och så behöver jag ett litet kylskåp i lillstugan som vi nu ska kalla gäststugebygget.


Sedan har jag bytt ut dörren på lillstugan och då Anders behöver en dörr på sin lillstuga fick han ta den.


Så från det här

 

till

 


Jag pratade ju i fredag om att Anders ville att jag skulle komma och kika på en grej, och grejen var det här.

 

En riktig sötnos på nästan 11 veckor.

 


Nä nä det är lugnt, hon har inte flyttat hem till Anders ännu utan han har bara lånat hem henne en stund.

    

Bara för att få bekanta sig och att hon ska få se var hon ska bo för det verkar nu som att hon ska det.


  Min video blev inte så bra utan anders har lagt ut en mycket bättre på Instagram men där kan jag inte låna den.


Det blev ju så att Anders såg katten på Blocket och skrev till säljaren, efter lite brevväxling kom det sakta fram till att båda bor i Stöcksjö, båda på samma väg dessutom och till och med närmsta grannar.

Så i fredags när jag åkt till han och hackat is så kom Anders, tog kattburen och gick över för att låna kisse en stund.

Ett hem utan katt är bara ett hus.


Men helgen har varit skön och produktiv för mig, Inger har bara suttit med det här, nästan i alla fall.

 

Men samma färg och bitarna har samma form så inte så lätt men meningslöst trist enligt mig.

Man talar ju om "En ängels tålamod" men där tror jag Inger slår även en ärkeängel.


Appropå änglar och andar så läste jag ut min bok jag köpte i veckan.

 

Riktigt intressant och inspirerande läsning. Jag undrar om jag har något av det där i mig. Ibland tror jag det.


Vi lastade bilen igår och åkte på en lerig och spårig väg som gick tungt att köra de 4 km det är ned till Vindelvägen men vid Rödånäs kom jag på att det var något fel, mina glasögon satt inte på näsan, jag hade bara solgklasögonen.

    och   

Bara att vända och åkta tillbaks den fina vägen och så ned igen, inte blev bilen renare av den missen.


Men Gunnar tog det med ro och sov säkert där han låg i sin bur. Vi kom hem och fick prata med grannen en stund som höll på med att lasta upp skidor och vintergrejor på carportsvinden.

Dem tackade så mycket för min snöskottning i vinter som varit tung för dem med renovering av huset och dessutom gick han mamma bort i vinter.


Nä nu börjar jag bli långrandig.

Vi åt middag vid TV:n där vi såg Ingenjörskonst och USA:s bästa stridsvagn på 77 ton och 1500 kh men man fick även se gamla saker och uppfinningar.


Det blev sängen och jag läste ut boken innan jag återupptog min ljudbok jag börjat med tidigare.

 


Efter det har jag sovit gott inatt.


Vaknade 7 men upp först senare.

Veckans mätning blev både bra och dålig,

7,2 mmol var högt men vikten lite bättre med 78,4 kg.

Konstigt att blodsockret låg så högt med allt jag jobbat och stått i i helgen och så bara en bit blåbärskaka till kvällskaffet/efterrätt igår. Blåbär är alltså onyttigt.

Nä det bara blir så här ibland och kanske för att jag mätade först efter min duschning, det har jag märkt av tidigare att blodsockert stiger av det. Fråga mig inte varför.


Idag blir det inte så mycket för mig, MEN vad säger jag om att planera någonting.

Det dycker säkert upp något jag måste göra och som spräcker planerna.

SMHI gick ju ut och varnade för 3 dm snö under helgen men än har det inte kommit en flinga fast det blåser ute, och inne???

Jo nordlig vind och kattluckan sitter på altanen inne ihörnet mot norr så den har åkt upp så det fladdrar. Men skönt med frisk luft.

Det går ju att stänga och det brukar vi göra då Gunnar är inne eller inte behöver luckan.


Jag kanske skulle kolla med Anders och dörrmonteringen fast det blir ju matinéfilm idag, en favoritfilm med favoritskådis 

Nils Poppe i filmen Stampen

SVT1, Idag 13:45 - 15:10

5.0 IMDb, 1955, Dramakomedi, Sverige, 85min

Pantbanksbiträdet Patrik och hembiträdet Viveka träffas av en slump och blir förtjusta i varandra, men ingen av dem vill avslöja sitt verkliga yrke för den andre. Snart sätter förvecklingarna igång, med missförstånd, inbrott och en förfalskad tavla.

Passar fint om det nu blir nederbörd i eftermiddag som prognosen säger.

Eljest blåser det nu en nordlig vind, temperatur på -0,4° så säkert svinkallt ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-08 09:30:10

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1015,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från N,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
06:51
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
11:34


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:44
Sol upp: 05:35
Sol ned: 19:49
Skymning: 20:41
Dagsljus: 15:57 tim:min
Dag längd: 14:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:04
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jo det stämmer, + på den ena och - utanför fönstret så solen värmer ändå lite, det lilla som syns av den.


Så här ser det ut här ute 

     


och lillstugan.

 


 



Av Jan Sandström - 7 april 2019 14:14

Det känns ganska skönt att få börja se slutet, men det handlar alltså om ett helt annat slut än ljuset i tunneln.

Jag har jobbat med köksskåpen och nu har Inger plockat in det mesta.

 

Men vi ska byta ut översta lådfronten till en 40 cm hög och så ska överskåpet till kylen upp.
Snygga till med lister och foder.


Wellpapp har brunnit i kaminen men de stora kartongerna ska vi köra bort.


Gunnar sover gott här mellan oss och kaffe i muggen.

Det stora snöovädret de varnat så stort för har ännu inte visat sig utan det är varmt ute och solen skiner till ibland mellan molnen.


Av Jan Sandström - 7 april 2019 08:32

Söndag den 7/4


Igår låg jag i, rensade i köket från

 


till

 


för att sedan montera ihop en del av det som ska dit.

 


Men vi var även ute en del och där bytte jag dörr på gäststugan.

 


Sedan försökte jag gå upp isproppen i avloppet men det lyckades jag inte med. Vi har inte så stor varmvattenberedare nu och så har jag avloppsrensarslangen till högtrycken inne i stan.

Men den har nog tinat upp till nästa stugbesök och man kan faktiskt kissa i skogen. Och göra annat på annat sätt.

Värst/svårast är väl disken.


Det var en skön dag igår även om jag blev helslut och hade värk, ingen film utan jag påtade på och monterade ihop lådor och inredning till städskåpet.


Gick isäng efter midnatt efter Alvedon m.m och läste en stund i boken.

  Men jag orkade inte läsa klart den.


Somnade och har sovit hela natten, ända till 7.


Idag väntar mer köksmontering och så städning förståss, rackarna mycke papp, frigolit och plast som ska bort.


Solen skiner av och till nu men de varnar för 3 dm snö, det tror jag föga på men nån snöby kan komma.

-0,9 grader ute i skuggan och solen skiner.

Nyss var det några grader kallare så den stiger sakta.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-07 08:45:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 1010,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
16:27
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
03:12
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:47
Sol upp: 05:38
Sol ned: 19:46
Skymning: 20:38
Dagsljus: 15:51 tim:min
Dag längd: 14:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:56
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där hemma

   


och i stugan.

     





Av Jan Sandström - 6 april 2019 20:27

Det blev en hel del gjort idag.

Jag började med att riva klart i köket.

       


Men vädret blev så fint så vi gick ut och jag tog först bort gamla gäststugedörren innan det blev mat.

 


Den dörren ska Anders få att ha på ett litet hus han har.

Inger hjälpte mig att bära den till släpvagnen där den nu är fastsurrad under en pressening.


Sedan bar vi nya dörren och jag monterade den själv, men lite provisoriskt då den och fönster ska flyttas då vi isolerar stugan utvändigt.

   


Sedan gick vi in och skruvade ihop två högskåp som sattes fast i väggen.

Men det blev ingen sockel utan ben i framkant, sockel kan vi sätta dit sedan.

     


Därefter blev det kylens tur och nu sitter den där och hållar på att bli kall.

   

Nu har vi ätit middag och jag tror det får vara med jobb idag, nu blir det visst efterrätt och så kanske jag orkar se nått på TV.

Vi verkar ha fått stopp i avloppet, det ser ut att ha frusit men man kan ju gå ut och kissa.


Men förbered dig Anders på att montera dörren endera dagen, imorgon lär det bli skitväder så vi får ta det nån annan dag.

Passar den bara i öppningen är det ganska fort gjort och jag har lagt med karmskruv och verktyget.


Av Jan Sandström - 6 april 2019 08:30

Lörag den 6/4


Igår hände saker och ting. Först de vanliga morgonsysslorna och sedan skulle jag skaffa en bräda eller MDF-foder som ska bli sockel under skåpen här i stugan.

Men jag hann bara till grannen där jag närapå körde över en annan grannes katt.


Men det gick bra fför oss båda och jag köpte det jsag skulle, hem och där lade jag mig senare på soffan med Pierres bok efter att ha plockat ihop verktyg och masiner som skulle med till stugan.

 

En gosig Gunnar kom och lade sig hos mig, kaffe i muggen och llt var bra.

Då ringde Anders.


Han ville bara eller undrade om jag ville komma över och titta på en grej och så skulle jag få kaffe.

Det kunde jag ju inte säga nej till och jag hade ju lite "tid över" så att säga så jag   

Jag hann ändå före Anders så då började jag hacka is och så kikade jag att skivorna vi satt för dörröppningen på hans förrådsstuga men allt såg bra ut där.

Anders kom och vi kikade på det han skulle visa och även det såg fint ut. Vi gjorde upp om att jag ska försöka ta bort gamla dörren och om det går sätter jag in den nya med en ny teknik jag tänkt ut men vi måste vara två så Inger får slita sig från sitt pussel då.

Vi drack kaffe och så åkte jag hem för jag ville inte hamna i rusningstrafiken på Tegsbron då kön kan bli ända upp till 500 meter.


Kom hem och häktade på släpvagnen och så kom Inger hem, vi packade ihop och Gunnar gick ut för att kissa.

In i bilen och upp till stugan där Gunnar nästan direkt skaffade middag, till sig själv då.


Jag kunde inte hålla mig så jag började riva efter att ha plockat ur skåpen.

 


Egentligen borde Inger göra någonting där bakom innan jag monterar men det får bli tvärtom.

 


Jag gick isäng utan läsning och somnade ganska fort.

Men mitt i natten ville Gunnar ut och ta en nattmus, eller vad han nu skulle ut och göra. Kattklockan var igång och efter nån timme skrek den då han ville in igen.

Det blir bättre när vi har öppet fönster.


Vid sju vaknade jag och upp en halvtimme senare.

Inger låg kvar ett tag till och Gunnar sover och kommer säkert att sova hela förmiddan.


Jag ska bara bli klar med det här inlägger så tar jag fram kofoten och fortsätter.

Mycket att göra idag, riva och börja få upp i köket.

Byta dörren på gäststugan och så ett par andra småsaker.


Vädret är disigt och grått

Tempen här ligger just över noll men det ska klarna upp och bli varmare, men dem har ju haft fel tidigare.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-06 09:15:10

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 1021,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
06:08
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
13:11
Lufttryck - Min:
1021,0 hPa
Klockan:
07:07
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:51
Sol upp: 05:42
Sol ned: 19:43
Skymning: 20:34
Dagsljus: 15:43 tim:min
Dag längd: 14:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:50
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Jag kanske skulle sätta upp en station här också.

Så här set det ut inne i stan

   


och här i stugan.

       





Av Jan Sandström - 5 april 2019 12:21

Jag åkte iväg till BYGGmax men hann bara till grannen när...


  Tur att jag inte körde fortare som så många andra gör efter vägen.


Jo jag fick tag på det jag skulle ha på BYGGmax, en MDF-bräda som ska bli sockel i stugköket.

Av Jan Sandström - 5 april 2019 09:09

Fredag den 5/4


Igår var en dag med värk. Vaknade och steg tidigt upp med värk.

Men gick ändå ut och plockade fram min cykel och kunde hacka lite i snödrivan.


Posten kom och hade med sig boken jag köpt, 

 

Gunnar kom ut och jag gjorde kaffe som jag satt ute och drack medan jag började på boken.


Sedan ser du ju på bokmärket vad jag gjorde igår eftermiddag.

 

Det är en riktigt intressant bok och jag kommer nog att avsluta den idag.


Inger kom hem och vi åt middag medan vi såg ett avsnitt av Omöjlig ingenjörskonst om ett stort hotell nere i ett stenbrott borta i Asien. I Shanghai tror jag det var.


Sedan satt jag en stund med TV:n innan det blev datorn och CAD där jag skissade på lösning av väggisoleringen på gäststugan och nu tror jag att jag har något som ska fungera.


Det blev sängen och jag fortsatte med Pierres bok. Gunnar kom och lade sig mellan mina ben men när jag släckte fick jag maka lite på mig och ligga på sidan.

Han ville bara ut en gång inatt så jag har fått sova och har sovit ganska tungt.


Upp vid 7 och nu sitter jag här igen.

Idag blir det att plocka ihop verktyg m.m då vi tänkt åka upp till stugan och förbereda lite på köksskåpen.

Men det blir även boken och så kaffe förstås men vet inte om det kommer att bli ute eller soffan.


Just nu -0,1° utanför fönstret och enligt vimpeln ser det ut att blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-05 09:30:10

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 1023,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från NNE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -5,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
08:46
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
13:52
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
06:08
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
1024,2 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
06:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:55
Sol upp: 05:45
Sol ned: 19:40
Skymning: 20:31
Dagsljus: 15:36 tim:min
Dag längd: 13:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:45
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 19:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


I morgon ska det bli hyfsat väder men på söndag nederbörd så vi får se hur länge vi stannar i stugan, köket är ju inomhus så det går ju att jobba där även om det snöar.


Så här ser himmel och jord (här på Västerslätt) ut.

         

Av Jan Sandström - 4 april 2019 07:23

Torsdag den 4/4


Igår började jag tidigt och fick ihop delar till stugköket på IKEAs sida.

Kopplade släpen och körde dit, lite folk så det gick ganska smidigt att få ihop lasset men ack så tunga högskåpen var.

Information från deras sida

Artikelnummer

Fp

BreddHöjdLängdDiameterVikt
10212558160 cm7 cm231 cm-43.10 kg

Jag köpte två st sådana och trodde jag skulle fått fram totalvikten på allt men det fanns inte på beställningssidan, eller så missade jag det.

Allt utom de här stora rymdes inne i bilen men jag hade släpen med och körde hem, baxade av dem och åkte till Media Markt där jag köpte ett kyl/frysskåp.

 

Nu ska vi väl äntligen få mer utrymme och riktig frys, inte bara det lilla frysfacket i det lilla kylskåpet som står på golvet.

Familjen har ju liksom blivit större med åren och det lilla kylskåpet ska ned till gäststugan.


Efter en filtallrik åkte jag upp med allt jag köpt och ytterdörren men det var jobbigt att baxa in allt ensam som jag var och kylskåpet väger ju 62 kg + förpackningen samt att det är otymligt att få uppför trappstegen till altanen.

Men det gick med teknik   och muskelstyrka       


En mugg kaffe och så försökte jag få igång WiFi-styrningen till luftvärmepumpen som lagt av, men där gick jag bet.

Trodde att det skulle hjälpa att bara starta om men icke det, så jag får vara uten kontroll via mobilen ett tag.


Körde hem och blev omkörd av två knäppskallar vid Tavelsjö, en där det var omkörningsförbud och dubbel spärrlinje och den andre tyckte att 70 där det är 70 vid Sundlingska är för sakta.

Men det är ganska vanligt att folk i fina bilar har bråttom där.


Här hemma hade Inger kommit hem och när jag parkerade släpvagnen hörde jag ett larm som tjöt, det var vårt huslarm som gått igång och efter att ha fått tyst på det ringde larmcentralen upp och kontrollerade vad som hänt.

Det är min fjärrkontroll som har något fel men dem ville att jag än en gång skulle byta batteriet som de nyss skickat till mig och när jag hade dem på tråden fick de stänga av en halvtimme så att inte sabbotagelarmet skulle gå då jag öppnade fjärren.

Nästa gång får de bajemig byta ut den eller så plocka bort den från systemet.


Jag var ganska slutkörd men fastnade ändå vid datorn innan vi åt en lätt middag medan vi såg ett program och tåghaverier och framtidens tåg, allt på Netflix, sedan såg jag själv programmet om svarta hål på SVTplay just innan det sändes på Kunskapskanalen.

Lite mer dator innan det blev sängen och jag somnade efter nån timme eller så. Har sovit bra men vaknade före 6 med värk.

Och värk har jag fast jag tagit Alvedon.

Det är nog lyften jag gjorde igår som blev för mycket.

Och så kan jag inte sluta fundera på hur jag ska göra vid bygget och hur jag ska få ihop allt och i rätt ordning.

Jag har några frågetecken jag får fortsätta söka på nätet om men några frågor har jag fått svar på och utan hjälp. Det har jag löst i mitt huvud hur jag ska göra.


Så idag (tror) jag inte att det blir mycket kroppsarbete för mig men jag ska inte planera något.

Jag får lyssna på den nya boken jag börjat på.

 


Det är en mulen morgon med +1,7° och koltrasten utanför fönstret, som jag måste tvätta av för kameran fokuserar på den smutsiga glasrutan och inte fåglarna.

Men vad elak koltrasten är, den jagar bort de bofinkar som också är där ute men när tjejflocken (duvorna) kommer blir det för mycket för den.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-04 08:00:10

Temperatur: 1,8 °C
Lufttryck: 1008,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
14:40
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
22:56
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
06:01
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:59
Sol upp: 05:49
Sol ned: 19:37
Skymning: 20:28
Dagsljus: 15:29 tim:min
Dag längd: 13:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:41
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 17:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder.

       







Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards