jans

Direktlänk till inlägg 6 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 maj 2019 09:25

Måndag den 6/5


Igår blev en sorglig dag, dom slutade sända älgarna på nätet och TV.

I tre veckor har de sänt den stora älgvandringen dygnet runt och massor har suttit som klistrade framför TV, Dator eller vad man nu tittat på.

    

Men till att börja med gick jag ut och bytte bromsklossar på bilen, med rätt verktyg gick det hyfsat lätt att pressa tillbaks kolven så nu har jag nya bromsar runt om, i vintras bytte han på Carstedts fram och nu blev det bak till ett mycket lägre pris trotts att jag lade ut drygt 500:- på verktygssatsen, men nu kan vi byta på alla våra bilar, ja förutom Eriks som han får för där sitter trumbromsar bak.

Men trumbromsar kan jag byta backar på sedan länge.


Men så var det den här backspegeln som slutat fungera, det är något fel med infällningen då jag låser bilen som havererat.

Den funkar inte riktigt fullt ut utan går halvvägs, eller inte alls, eller så fungerar den.

Det är liksom någonting som tar i där inne men jag vet ju inte hur man öppnar den eller om det inte går att öppna, det står det på nätet men det finns ju en uppsjö av olika modeller, bara till min bil finns det visst 4 olika fabrikat.

     

Jag får åka och prata med mekanikern Stefan på Carstedts. Kanske kan jag sätta dit en ny spegel för jag köper nog en original så att jag får en lackad i bilens färg.

Jag ska ju ändå ut och undersöka var och hur det är med mina sommardäck jag inte fått.


Emil med föräldrar kom förbi och vi fikade och åt sedan uppstekt palt, men den var inte riktigt god, för torr och kanske för att den var köpt eller att Inger stekte den ute.


Jag plockade isär Anders högtryckstvätt lite mer och rengjorde de trasiga delarna, nya att beställa kostar minst 850:- men jag ska ta med det jag har och gå över till Nordströms El här på Västerslätt och höra vad dem säger, kanske finns begagnade delar till ett bättre pris. I så fall kan den gå att laga fast jag tvivlar på att det finns.

Idag är dem på kurs så firman är stängd men imorgon eller senare får jag se.


Senare blev det TV och sammandraget av tre veckors älgvandring, den började 8 och höll på i 2:40, alltså till tjugo i elva och jag somnade inte under hela filmen.

 

Den finns på SVT-play och adressen 

https://www.svtplay.se/video/22097618/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-slow-tv-sasong-1-slow-tv-dag-21-1?start=auto&tab=2019

Dra den gröna tidslinjen till 14:00 så börjar sammandraget med mycket intressant men de hoppade över en hel del händelser.

Men säkert inte lätt att välja bland 7560 timmar film, 21 dagar * 24 timmar * 15 kameror blir en del.

Vi kan bara se 504 timmar då de bara sänt en kamera i taget.


Det blev kväll och öppet fönster så jag har sovit gott med Gunnar vid mina ben stora delar av natten.


Upp ½8 och då det är måndag är det testdag.

Idag fick jag 6,7 mmol och vikten 78,5 kg

Bättring behövs.


Matinéfilm blir det idag och det är 

Kärlek, solsken och sång

SVT1, Idag 15:00 - 16:40

4.6 IMDb, 1948, Komedi, Sverige, 100min

Två fotografer från Stockholm beger sig till västkusten på uppdrag av sin arbetsgivare, som är baddräktsfabrikör. De ska leta rätt på säsongens vackraste badflicka, men det blir emellertid svårare än de tror att hitta den idealiska modellen.
 
Det ska ju regna/snöa idag så då kan det passa fint med en film.
 
Just nu +8,3° så det blir nog ingen snö, det blåser en aning och himlen har blivit mulen och grå.
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-06 10:00:11
Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 1007,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SSE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 37 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 65,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
09:51
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
11:25
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
00:18
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
04:36
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
01:43

Dagens sol och måntider. 
Gryning: 02:45
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:15
Skymning: 22:31
Dagsljus: 19:46 tim:min
Dag längd: 17:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:23
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:46

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så mina bilder.

       




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards