jans

Alla inlägg den 8 maj 2019

Av Jan Sandström - 8 maj 2019 22:46

Igår gjorde jag en beställning på nätet från apotea.se där jag bl.a beställde fotsalvan Footmender.

Idag fick jag mejlet med erbjudandet

https://www.apotea.se/footmender-100-ml


2 för 1  


Idag tänkte jag beställa ny bil, en RR för 18 miljoner men väntar till i morgon   

Då kanske jag får två för det priset.      

Av Jan Sandström - 8 maj 2019 14:29

Efter att jag skiftat till sommardäck på bil och släp körde jag till stugan med fönstren.

 


Då jag körde iväg upptäckte jag något som kan rädda dagen.

Höger backspegel fastnade i halvutfällt läge och hur jag än gjorde fick jag den inte att åka ut så då tänkte jag att om jag då vinklar om glaset kan jag ändå se bakåt.

När jag då vinklat max utåt så fick backspegeln för sig att röra sig ut till utfällt läge.

Så nu återstår att testa det fler gånger och i så fall får ett byte vänta.


När jag kom mot Rödånäs så började det regna ordentligt och mörkt blev det fast det gick över till "normalt" regn vid stugan och sedan sluta.

Lastade av de tre fönstren och packeterade under carporten, sedan lite annat småpyssel innan jag körde hemmåt men på vägen hem åkte jag förbi husvagnen och nu står det bara en framför.


Ställde in batteriet jag hade med mig men kopplade inte in utan jag hade med mig en stege för att kunna mäta på taket.

Nu behövde jag inte den utan det gick utmärkt att gå på en utskjutande ramp längsmed väggen och det ska gå att få dit solcellerna.


Antingen på höger sida vid dörren, nu är inte rutan skalenlig så bortse från den och allt skräp som ligger på taket.

 


Eller så ännu hellre ovanför toa och garderoben för då tar jag bort antennen och drar ned sladdarna där och kommer direkt ned i garderoben och vidare till stryrenheten.

 

Vi använder ändå inte TV i husvagnen och har inte tänkt göra det, i så fall blir det en antenn för nätverk.


Nu blir det snart matinéfilm så jag ska göra ännu en kopp kaffe och försöka få tag på ägaren till vagnen framför.

Fick tag på han via trafikverket men det är en som varit upptagen i telefonen hela tiden.
Vill veta om och när han ska ta ut sin vagn.


Fick tag på husvagnsägaren och imogon efter 14-15 kan jag hämta min husvagn.  


Av Jan Sandström - 8 maj 2019 08:19

Onsdag den 8/5


Ännu en dag där jag fick stiga upp tidigt, straxt efter 6 kom Peter och hämtade mig då han skulle med ett flyg söderut och vidare utomlands för ett jobb. Har de inte kameramän överallt.

Appropå film så kom jag på vad filmen hette häromkvällen.

What We Did on Our Holiday (2014)

En familj som åker till Skottland där cancersjuka farfar skulle fylla 75 år, Ja och så gick det som det gick med allt som hände.

En ganska kul småskruvad film som även gav mer av tankar ibland.


När jag ändå är inne på filmer så såg jag igår kväll, efter att jag och Inger sett två avsnitt av Kari-Anne på Røst, lengst sør i Lofoten.

Då såg jag en Netflixfilm som heter Trots allt.

Fyra systrar där mamma dött och de får reda på att...


I övrigt igår så åkte jag först fram och åter och hämtade på OKQ8 Carlslid mina nu klara sommardäck till bilen.

Väl hemma blev det förmiddagskaffe innan jag tog bilen till Nordströms El och pratade om Anders högtryckstvätt.

Efter att dom tittat på delarna av pumpen jag hade med mig så rekommenderades jag/Anders att köpa en ny då det är osäkert om en lagning kommer att hålla såvida man inte byter ut hela pumpenheten.

Det kostar då nästan lika mycket som en helt ny tvätt som oftast säljs med erbjudandepriser som inte ens Elfirman kunde konkurrera med.

Jag kom på att våran dammsugare har två trasiga delar och frågade om dem.

Han kilade iväg och kom tillbaks med låset till tillbehörsluckan, något som ofta går sönder och så trampknappen till sladdinrullningen som var lös.


Kom hem och började skruva under matinéfilmen som jag sedan inte såg, låset gick fint att byta men den andra delen blev marigare.

Jag fick den ändå inte att sitta fast och misstänker att jag inte fick en komplett enhet, påsen var ju öppen men med det priset jag fick allt var det ändå ett fynd.

144:- där enbart låset skulle kosta upp emot 200:- enligt Internet.

Skruvade isär och bökade på och till slut fick jag ihop den igen, dammsugaren alltså.

Lösningen blev en skruv med stor platt skalle som jag kunnat sätta fast ovanifrån under tillbehörsluckan.         


Inger kom hem och vi åt mat till TV som jag skrev om här ovanför.


Gick isäng och sov gott med öppet fönster. Gunnar låg hos Inger inatt.


Steg upp före 6 och drog fram de två återstående sommardäcken då Peter kom.

Åkte med han till flyget och körde hans bil hem igen.

Nu har vi en extrabil i tre veckor eller vad det är han ska vara borta.

Anna måste ta körkort men Peter håller sig ju sällan hemma så de får tid att övningsköra.

Jag kanske skulle bli behörig åt henne.


Idag ska jag alltså (äntligen) byta till sommardäck, eller ska jag vänta, SMHI varnar ju för 5-15 cm snö men det blir väl i inlandet.

Fast igår kom det ju snö i stugan.


Även om den tinade bort ganska fort så kan vi få snö.


Kanske skulle jag ta och köra upp fönstren till stugan idag, dom ska ju dit och så kan jag svänga förbi och se hur det står till med husvagnen. Tar jag med en stege kan jag kolla hur solcellspanelen passar in på husvagnstaket.


Jag måste ju ta och kika på den där backspegeln också, se om jag kan få loss panelen/plasten på insidan av dörren uppe vid fönstret.


Eljest blir jag med katt i eftermiddag, lilla Lycka ska få vara här hos mig några dagar så hon vänjer sig vid oss och Gunnar med henne.
För vi kommer att få vara kattvakt av och till då Anders ska resa bort.


Det regnade i morse men nu skiner solen och det ska kunna bli en skapligt fin dag idag, äntligen kan det bli kaffe ute på altanen igen för vi har haft ganska eländigt och kallt en tid.

Fast än är det kallt ute, +5,7° vill jag inte ha med kaffe på altanen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-08 08:45:10

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 998,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 5,7 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 74,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
08:35
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
11:23
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
02:16
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
02:25
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
04:11
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:34
Sol upp: 03:52
Sol ned: 21:22
Skymning: 22:41
Dagsljus: 20:07 tim:min
Dag längd: 17:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:07
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och trädgårdbilderna med himlen.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards