jans

Direktlänk till inlägg 11 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 11 maj 2019 08:39

Lördag den 11/5


Igår väntade jag på att Hans skulle komma och hälsa på, han ringde och sa att han tvekade då magen inte var riktigt som den borde.

Så jag tog jag hojen och åkte till en träff med en nätkompis och tillika trans på en rastplats bortanför Vännäs mot Lycksele men hann inte längre än till Brännland (1 mil) då Hans ringde och sa att han nästan var hos mig. Jag larmade av och gav instruktioner hur han skulle komma in men han förstod inte så senare på rastplatsen när det var lugnt ringe jag upp han igen men han var nöjd med att sitta ute på altanen med Gunnar.

Tallbackens camping kanske ni känner till och rastplatsen är fin, det var skapligt varmt med runt 13° och halvmulet.

När jag kom dig stod han redan där med sin husbil och det blev kaffe med prat och jag hade två mackor till mig själv som lunch.

Efter en timme åkte han söderut och jag tog av norrut eller västerut för att sedan svänga av och köra en grusväg mellan Tvärålund och Rödåsel. Lite halvmarig väg där det delvis var lite våt lera men det gick fint.


I hörlurarna eller hjälmen då är en ny bok och nu är det

 


I stugan hittade jag nästan direkt min backkamera och display längst in under våran säng, så långt in tittade jag inte tidigare.

Hem och släppte in Hans och så blev det kaffe.

Vi åkte senare tillsammans upp till Batterilagret där jag köpte kabelgenomföringen som ska sitta under solcellerna på husvagnen.

Sedan över till Autopart där jag köpte nya husvagnsspeglar.

De gamla hade leget i en hink med vatten hela vintern och var inte så fina dessutom tyckte jag att dom satt dåligt på bilens backspeglar med gummisnoddarna.

Hem och mer kaffe ute på altanen där vi satt tills Inger kom hem.


Det blev middag och efter det lite TV innan det blev sängen för Hans, jag satt uppe ett tag till och Inger ännu senare.

Ljudboken en stund innan jag släckte och då vi har yrvädret Lycka som rasade runt mellan oss i sängen med sin lilla mus fick fönstret vara stängt.

Varmt ute så jag vet inte om Gunnar ens varit in inatt.


½8 steg jag upp och då satt redan Hans i köket och väntade, är man så när man blir gammal.

Gräsänderna var här ute så jag gav dem en del frön och jordnötter.

  Bilden från igår.


Frukost avklarad och vi ska snart åka ut och kika lite på ett par affärer, PMU har kläder och annat och sedan får vi se om det blir Fritidsmetropolen för att kika på husbilar och sådant, Hans nämnde något om det igår men eljest tror jag att mest vill hem igen efter en halv vecka ute på resande fot.

Det är ju ändå 40 mil för han att köra hem.


Jag ska se om det blir husvagnsjobb eller om jag får besök av Emil, Anna och Erik (som har Peters bil)

Men Emil var inte riktigt kry igår då han klagade på lite ont i halsen och ett öra.

Han har väl ärvt Peters öron för det var flera semestrar med bilen som vi fick uppsöka vårdcentraler då han fick öroninflammation.


Det ska bli mulet men även lite småvarmt idag så det kan bli en fin dag att tvätta husvagnen innan jag börjar jobba med den.

Just nu vindstilla, halvmulet och +11°


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-11 09:00:10

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från E,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 74,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
14:46
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
04:25
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
01:05
Lufttryck - Min:
1004,8 hPa
Klockan:
18:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:18
Sol upp: 03:42
Sol ned: 21:31
Skymning: 22:57
Dagsljus: 20:39 tim:min
Dag längd: 17:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:27
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 03:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är bilderna och gräsänderna har gett sig iväg.

       



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards