jans

Direktlänk till inlägg 14 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 maj 2019 08:59

Tisdag den 14/5


Igår var en dag här hemma, förutom då vi tog Peters bil till biblioteket och hämtade en bok samtidigt som vi lade våra röster i EU-valet. Det blev ett enkelt val, för mig i alla fall.


Inger ville provköra elhybriden och det var första gången hon körde automatväxel, med det problem som brukar uppstå då.

Fler än en gång tackade jag för uppfinningen av bilbältet då hon av misstag trampade på bromsen så det blev tvärstopp.

Men vi kom oss även till Blomstergården på Grubbe där det blev en massa blommor i kundvagnen.


Jag tog över och vi körde till Biltema där jag skulle ha en strömbrytare, som naturligtvis var slut så då köpte vi en ny grill.

 

Men nog märks det att det är halvtaskig kvallitet på grejor och monteringsanvisningen var inte den bästa, jämfört med IKEA så är deras utomordentliga.

Ena handtaget gick då direkt sönder men håller ihop, fast det blir nog nödvändigt med lite tvåkomponent Araldit vid ena skruven.


Jag var trött men det blev ändå husvagnsjobb och då vädret inte var det bästa blev det inne i vagnen.

Egentligen hade jag tänkt fästa panelen på taket men det blåste och kom lite regn så...


Jag fick dit styrpanelen inne i garderoben och ledningarna men borde ha köpt större kabellister, borde ha satt större lister överallt.

       

Men nu anser jag att det är klart där, för stunden.

 

Jag har inte bestämt mig var jag ska placera en styrpanel för övriga brytare men det lutar åt uppe utmed radion. Jag har ju tänkt lite mer grejor för det är ju sådant som är kul.

Nu väntar sedan backljusen och belysning inne i gasolkofferten och en övre backkamera.


Det blev lite TV medan vi åt middag, julavsnittet om  Kari-Anne på Røst

Sedan gick vi över och såg lite om älgvandringen men pausade då Inger ville göra annat nyttigt.


Jag slog över och såg den inspelade matinéfilmen för dagen 65, 66 och jag.

Provade att gå fram textningen och tänk det gick, att se via VLC så gick det att texta samtidigt som jag har bild.

Så då funkar det att se de gamla svenska filmerna där ljudet kan vara sisådär och svårt att höra vad man säger.


Lite datorjobb innan det blev sängen, öppet fönster och stora filten över båda sängarna så har då jag sovit gott inatt.


Upp ½8, frukost och tidning avklarade, Ingers blommor ute på altanen och i fönsterbänken.

Men sängen är inte bäddag så Gunnar fortfarande ligger kvar och drar sig, det får man göra då matte jobbar men snart vill nog han gå ut igen. Det ska jag också göra.


Jag får se hur mycket det blir gjort idag.

Borde ta en längre promenad också men det är så mycket annat som ska göras. Dagarna är liksom fullbokade.

Husvagnsjobb med solpanel och backljus m.m m.m m.m

Det dyker säkert upp nått oväntat men kaffe ska det bli ute i trädgården


Det blir matinéfilm även idag och det är

Musik ombord

SVT1, Idag 13:35 - 15:10

4.2 IMDb, 1958, Komedi, Sverige, 92min

Två danska musiker, Hansen och Jensen, gör en provspelning för direktören Charles Frick. Han lovar dem en parkbandsturné om de lyckas övertala succéartisten Ulla Winther att delta i deras band. Men Ulla är svårövertalad.
Men som du kanske vet är inte Alice Babs min favorit och så har jag annat att göra idag så jag får se om jag ser den inspelade senare.

Just nu fint väder och det ska vara det och just nu är det +10,5° men det blåser en aning.

Gunnar gick ut och nu går/sitter han där och två skator går i närheten, jag trodde dom skulle retas med katten men dom flög iväg.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-14 09:30:10

Temperatur: 11,2 °C
Lufttryck: 1027,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 90,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
11,9 °C
Klockan:
18:46
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
00:20
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
1028,5 hPa
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1028,5 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1026,9 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
1018,8 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:01
Sol upp: 03:32
Sol ned: 21:41
Skymning: 23:16
Dagsljus: 21:15 tim:min
Dag längd: 18:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:22
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 03:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma.

   

 

Och lillstugan står kvar.

   







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards