jans

Alla inlägg den 19 maj 2019

Av Jan Sandström - 19 maj 2019 09:11

Söndag den 19/5


Igår var en dag med pollen i luften fast det mesta av den hamnade i mitt huvud tror jag.


Men morgonen började skapligt bra, vi skulle ned till byn och hämta ved och hela stockar. Trodde vi.

Sören hade ved på gården men en hög trave av mestadels grova björkstockar. Det fanns av mindre dimension men hur får man fram dem ur en trave på 3-4 meter.

Men vi fick i alla fall på några på släpvagnen men det blev nog inte mer än en halv kubik.


Badtunnan håller vi på att fylla men den är gisten så det blir spruta en stund och så får det vara en stund.

Vattenspridaren inne i tunnan blöter ned väggarna så dom får svälla.


Sedan kom Maria, Mona, Anna och Emil hit, det blev grillat ute men då mådde jag redan halvdåligt till dåligt men mat fick vi.

   


Jag låg även inne på soffan en del dels för pollen men även för att jag kanske sträckte mig i ryggen eller det är en muskel på vänster sida som jag har problem med.


Tog mig ändå till och flyttade en webbkamera för nu är det ju inte mycket till plogkant att hålla uppsikt över, den får sitta bakom stugan och efter åkerkanten ifall det dyker upp nån älg eller björn.

 

Det lilla huset är byggt på en stor stubbe och innehåller sandfiltret till badtunnan, till höger nya frukostplatsen under den stora granen.

Lodjuret skrämde jag väl bort här i våras samtidigt som inger skrämde vargen en bit efter vägen.


Sedan hann jag med att köpa nya knivar till verikalskäraren så dom kommer väl med posten någon gång.

Lagade även ett däck på Sverker, våran cykel/mjölkkärra vi har och haft i många år. 


Barnen åkte hem och vi blev ensamma igen.

Jag satte mig inne med dator och GPS som jag försöker uppdatera kartan på men nu hittade jag en sida som kanske beskrev/förklarade mitt problem, den har blivit för gammal helt enkelt.

För lite minne och gammal teknik som med mobiltelefoner fast den här har hängt med ett tag.

Närmare bestämt 9 år den 20/6 då jag registrerade den på Garmin.

Jag tror jag t.o.m gått ned från Europa till Nordens kartor för att spara minnet och nu har jag rensat den från POI så jag får se om det går att få in dem igen, eljest har jag ingen till semesterresan.


Klockan blev TV och jag började så smått kika på Jönssonligan när dom rånade IKEA innan det blev Melodifestivalen.

Men som vanligt har folk ute i världen ingen musiksmak. DANMARK hade ju bästa låten.


Det blev sängen och några minuter med ljudboken.

Inatt har jag ändå sovit gott och vaknade straxt före ½8


Efter frukost ute och gjort upp med Vindeln där vi ska köpa barngrinden gick jag och började mäta ut var reglarna ska sitta på lillstugan.

Tänk att nordväggen är en halvmeter längre än sydväggen.   

Så jag gick in för att vända på duschblandaren, inte bara att vända utan jag måste koppla om rören också så att dom går i kors.

Att det blev sådär berodde på gamla blandaren och att utgående skulle vara uppåt för att passa röret ut genom väggen.

Men det sket sig där också, jag hade inga stödhylsor upptäckte jag så det jobbet får vara så länge.


Så jag sitter här då, snart lite mer kaffe och så ska vi åka till Vindeln senare idag.


Det är skapligt väder men inte lika klart som igår, faktiskt disigt och ganska mulet.

17,9 grader i skuggan och svag vind.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-19 09:45:09

Temperatur: 22,8 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 30 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från SSE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 22,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 90,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
03:38
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,8 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
21:25


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 01:13
Sol upp: 03:17
Sol ned: 21:57
Skymning: 23:58
Dagsljus: 22:45 tim:min
Dag längd: 18:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:28
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 04:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i trädgården.

   


och här ute så här.

   







Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards