jans

Direktlänk till inlägg 20 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 maj 2019 08:33

Måndag den 20/5


Idag fyller en brorsdotter år så Grattis Elin.



Igår var en dag i stugan och jag var inte licka däckad som på lördag då pollen invaderade min kropp och det som fanns kvar av hjärnan.

Så jag lyckades jobba lite i lillstugan, började att jag skulle montera toadörren men tänkte efter lite före och kom på att det går bara inte.

Jag kan inte ha dörren sådär för då kan jag inte ha skjutdörren in till sovrummet.

Flyttar jag dörren kan jag inte ha strömbrytarna till toabelysning m.m

Bara att riva och göra om men det gick skapligt att flytta på öppningen och nu sitter dörren där. Nu ska det bara kläs in och sättas skiva på väggen inne i toan, då är nästa problem, hur f-n får jag in en skiva som är större än dörröppningen?

Jag får helt enkelt göra i två delar och skarva mitt på väggen, då är nästa problem.

Skarva horisontellt eller lodrätt?

Det återstår att se vad som blir mest osynligt och praktiskt. (Reglarna i väggen går ju horisontellt för att fästa tvättstället m.m.)


Det blev en del annat småpyssel också som att jaga fågelbon och jag ägnade en del tid att jävlas med min GPS.

 


Trasten har bo i en liten gran och i en annan är det vad jag tror två fågelbon.

 


Inger ägnade sig åt markplanering.

 

Jag måste rensa upp plåthögen också.


Efter allt slit lasstade vi Gunnar och åkte hem till stan igen.

Lite mer datorjobb och GPS-strul innan det blev sängen och öppet fönster då det var +15° ute, så Gunnar har bara varit in och ätit.

Jag har sovit skapligt gott och det är måndag = testdag.

Det blev 6,5 mmol och 77,8 kg så jag är nöjd, nästan i alla fall.


Fick just ett mess om att mina husvagnsdäck är klara så idag ska jag testa kylskåpet, dra fram vagnen på vägen och först ta bort ett hjul för att sedan åka och lämna det och hämta de andra.

Hem och sätta på de nya och ha ett som reservhjul. Det jag nu lämnar ska till min andra släpvagn som Anders har.


Sedan kanske jag drar upp vagnen till stugan igen där den får stå tills vi ska på resan, vi ska ju åka den vägen norrut och kan lika gärna utgå från stugan så tjänar vi 45 minuter på morgonen.

Såvida jag inte upptäcker nått trassel med vagnen förståss.


Det ska bli en skapligt fin dag även idag med massor av björkpollen som det är höga halter av i luften och på marken då det regnade lite igår kväll.


Just nu 18,9° ute i skuggan. solen skiner och aningen blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-20 08:45:09

Temperatur: 18,3 °C
Lufttryck: 1011,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 18,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 90,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
08:21
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
14:58
Temp - Min:
13,3 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
03:22
Lufttryck - Max:
1012,9 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,3 hPa
Klockan:
05:02
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
22:25


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 00:59
Sol upp: 03:14
Sol ned: 22:00
Skymning: 00:12
Dagsljus: 23:13 tim:min
Dag längd: 18:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:56
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 04:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här hemma

     

 

och i stugan där jag flyttat kameran så kanske den kan fånga nån älg. Det går en älgstig ut från skogen där borta.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards