jans

Alla inlägg under maj 2019

Av Jan Sandström - 25 maj 2019 22:18

Lördag den 25/7 och imorgon är det vår 40-åriga bröllopsdag.


Men igår blev det inte mycket till inlägg då vi låg just på Norska sidan om gränsen innan Hattfjlldal och vi saknade både Internet och telefon. Inte ens radio gick att få in någonting på. 


Men 9 i morse var vi på väg och har åkt E6 norrut men stannat i Mosjön där vi åt mackor och handlade innan vi gick en promenad.

Sedan iväg norrut där vi tankade i Mo i Rana innan vi norr om Mo parkerade husvagnen innan vi åkte ut mot kusten på små vägar.

 


På sina håll låg snön djup och du har ju GPSkoden att använda om du vill söka reda på var det var. 

   

Men vi fikade medhavd fika ute vid havet innan vi åkte delvis samma väg tillbaks.
Hängde på husvagnen och sedan E6 norrut men vi stannade inte vid Polcirkeln utan åkte till nästa plats vi sett ut efter vägen.


här har vi kontakt med omvärlden om än lite långsam och nu gick solen ned bakom bergen alldeles nyss och klockan är 22:30

Kaffet snart urdrucket så snart blir det sängen.
Ute är det ungefär 4 grader över noll men idag har vi haft upp emot 13-14 grader.


Jag får se hur mycket jag får tid att skriva imorgon bitti för jag planerar att åka ganska tidigt, vi ska ju ned till Arjeplog och sedan upp mot Jokkmokk.


Godnatt.


Av Jan Sandström - 25 maj 2019 11:55

Fika och sen Biltema, måste laga husvagnen och där har dom tejp.

Av Jan Sandström - 25 maj 2019 10:42

Nu snabbt stopp vid Laxforsen men det öppnar först 11

Nattade uppe på fjället vid gränsen utan Internet och telefonnät.
Full vinter.

Av Jan Sandström - 24 maj 2019 16:58

Det blev en liten omväg till Hemavan då det inte fanns något café i Tärnaby.
Men vi har sett renar, tranor, älg och hjort, jo det har vi hjort. ?

Och så snö, snö och mer snö.

Snart mot Norge där vi ska natta.

Av Jan Sandström - 24 maj 2019 13:19

Några km in till Sorsele.

Som du ser har vi strålande fint väder och +3 grader.

Av Jan Sandström - 24 maj 2019 07:25

Fredag den 24/5


Igår stökade vi på här hemma, jag fick min efterlängtade bok till Grubbebiblioteket så det blev bilen dit och sedan till macken där jag tankade.

Senare kom Harrys på middag innan vi åkte till stugan.

Gunnar får vara hemma med sin kattvakt, bra att ha tillgång till en sådan ibland.


Här började vi med att fylla badtunnan innan vi packade in i husvagnen.

Sedan blev det lite TV och fika innan vi gick isäng..


Jag har sovit skapligt gott och det regnade vilket det gjorde hela gårdagen.

Upp tidigt och gick först ut och startade timern för att fylla badtunnan innan jag tittade till husvagnen där det såg fint ut.

Kyl och värme har gått på el hela natten.


In och duscha innan frukost och så väckte jag väckte Inger och nu sitter vi här och ser väderprognosen, jäkligt skönt att vi inte ska åka MC.


Men jag tror på att det lättar upp framåt kvällen men idag får vi lite regn och vi ska efter väg 363 upp mot Sorsele där vi ska se om Ingers systerdotterdotter Josefine är hemma.

Sedan över fjället till tärnaby där det blir tanka och så mot Hattfjälldal där vi stannar.


Det var faktiskt uppehåll tidigare men nu regnar det lite och det behövs för växter och djur samt grundvattnet.

Just nu har vi här +4,5 grader.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-24 07:45:10

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från NE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 8,1 mm
Gårdagen: 9,9 mm
Månaden: 43,8 mm
Året: 108,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
03:27
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
4,7 °C
Klockan:
00:49
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
06:38
Lufttryck - Max:
1009,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
06:25
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:02
Sol ned: 22:12
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 57s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:35
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 07:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i trädgården

   


Här bak ser det ut så här

 


Och där står pärlan lastad och klar, vi ska bara gå igenom det sista och först ska Inger duscha. Men det är väl bara att hon går ut en stund           

   





Av Jan Sandström - 23 maj 2019 09:40

Torsdag den 23/5


Idag fyller min sonhustru Sara år så

 

GRATTIS Sara på födelsedagen.


Hon är Tomas hustru och även mor till två barnbarn, tvillingarna Alex och Harry som jag får träffa till sommaren.

Senast jag såg dem var de små och låg mest på golvet då det var dop i höstas nere i Jönköping.

Efter det åkte vi ju på resan genom Norge hem igen.

Inger har varit ned två gånger och då har hon åkt tåg menjag har ser dem bara på nätet och videosnuttar som läggs upp så att vi utvalda kan se dom. OCH höra ibland.


Igår fejade vi här hemma med att plocka undan och ställa i ordning ute på tomten.

Packade lite inför resan vi ska göra med husvagnen om några dagar och så kom Anders och Lycka hit och hälsade på, fast Anders fick jobba med att köra upp potatislandet med jordfräsen.

Lycka fick vara ute i selen en stund men skönast tyckte hon nog att det var här inne.


Det var fint väder och skönt ute så det blev även en del kaffe och te ute på altanen.

Men det började blåsa en nordvind så middan åt vi inne medan vi såg programmet om Ferdinand, den vita älgen, Skogens vita konung som programmet heter.


Jag gjorde i ordning månadens räkningar och det verkar gå ihop även den här månaden.  


Anders åkte hem med Lycka och vi fortsatte feja här inne innan det blev kväll någon gång efter midnatt.

Öppet fönster och det började regna så Gunnar kom in och låg hos oss och jag har sovit halvtaskigt.

Haft värk i händer, knän och tår inatt, kan det måntro vara väderpåverkan. Så det blev upp några gånger och antingen kissa eller smöja med Voltaren, ibland samtidigt.


Upp vid åtta och det regnar och blåser lite men det har blivit grönt där ute, Inger klippte även gräsmattan och det är rekordtidigt sa hon.


Idag blir en innedag med städa och plocka och det regnar där ute, vi får se om det blir stugan idag och titta till husvagnen och göra i ordning den. Men det regnar så vi får se.


Just nu +5,1° regn och blåst, så frukosten blev här inne idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-23 10:00:10

Temperatur: 5,2 °C
Lufttryck: 1013,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 93,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
14:38
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
06:38
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
01:48
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
06:25
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
21:12
Lufttryck - Min:
1012,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,6 hPa
Klockan:
14:21


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:05
Sol ned: 22:09
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:03
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma

 

Jag tror vimpeln klistrats fast mot stången av regnet.


 


Flaggan på förrådet vajar då liksom björkens gröna grenar. Och pollen finns det fortfarande fast det regnar.

 


I stugan ser det ut så här och Tore har nog spridit sin väldoftande parfym gödsel för jag ser hjulpår i gröngräset.

 


och husvagnen står där så blöt och kall men det blev fint med de vita fälgarna, det var den här som jag målade häromdagen.

 

 







Av Jan Sandström - 22 maj 2019 15:38

När jag i förrgår först körde däcket till Stöcksjö så kom en förare och trängde sig in före mig, dessutom över heldragen linje före korsningn efter väg 503 (gamla E4 i Umeå)


 

Nästa var vid Haddingen efter väg 363 där en person kör ut framför mig.
Det ser inte så nära ut men kamerans vidvinkel förvränger avstånden och dessutom har de omaket om att inte gasa på för att få upp farten, nä det velas på och höll sedan inte högre fart än att jag vick ligga bakom med husvagnen på släp.

 

Jag undrar hur många videoklipp jag får ihop när jag senare kör vår husvagnsresa.
Vi funderar på när det är bäst att åka men frammåt helgen kanske.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards