jans

Alla inlägg under maj 2019

Av Jan Sandström - 7 maj 2019 12:08

Glömde ju dagens matinéfilm som är

Tre önskningar

SVT1, Idag 15:15 - 16:45

5.5 IMDb, 1960, Drama, Sverige, 90min

Oskar och Mona möts när de kommer till Musikaliska Akademien för att se efter om de blivit antagna, han som pianoelev, hon som sångelev. De blir ett par och gifter sig men snart uppstår det slitningar. Mona får en hundralapp av sin far för att han tycker hon blivit så charmlös. För den köper hon en parfym som heter Tre önskningar.
Av Jan Sandström - 7 maj 2019 08:58

Tisdag den 7/8


Det är ju val till EU men jag har varit frågande i frågan, hur 17 går jag tillväga?

Jag har inte sett till något röstkort som vid "vanliga" val och väldigt lite infrormation så nu har jag surfat in på valmyndighetens sida och läst på.


Röstkort

Röstkortet innehåller information om vilka val du har rösträtt i, och vilken vallokal du tillhör.
Om du har rösträtt får du ett röstkort skickat till din folkbokföringsadress.
 
När kommer röstkortet?

Röstkorten för EU-valet delas ut mellan den 2-8 maj. Senast 8 maj ska alla som har rösträtt i valet fått sitt röstkort.

När behöver jag röstkortet?

  • Om du ska förtidsrösta i Sverige måste du ha med dig röstkortet.
  • Röstkortet används för att skicka din röst till din vallokal.
  • Om du röstar i din vallokal är röstkort inte ett krav,
  • men praktiskt för att kontrollera att du röstar i rätt vallokal.
Så då vet jag det, förmodligen hamnar det i lådan idag eller imorgon och sedan
är det bara att ta en promenad till en vallokal.
 
 
Igår hade jag Inger hemma på förmiddan och innan lunch åkte jag upp till OKQ8 där jag lämnat in mina däck. 
Jo han hade just fått hem mina nya men inte hunnit lägga på dem på fälgarna men nu skulle de få förtur då jag väntat så länge.
Därefter snabbt över till Ersboda och Carstedts där jag pratade med Stefan.
 
Han kikade på bilen och backspegeln, ungefär 5000:- för att sätta dit en ny och bara spegeln ungefär 3000:-
för motorn har lagt av eller håller på att lägga av.
Jag gick in och frågade vad en spegel kostade, 3100:- kostar en ny.
 
Åkte hem och åt lunch, Inger cyklade till jobbet och jag satte mig vid datorn, sneglade på matinéfilmen men så blev det uppehåll i regnet så jag gick ut till bilen och grejade lite, försökte lossa på insidan vid spegeln men fick inte loss plastpanelen helt.
På nätet hittar jag för mellan 600:- och tusenlappen men vilken som passar bilen är ett stort ?
Det sitter mycket i den lilla saken, backspegeln har
  • elmanövrering,
  • infällbar,
  • eluppvärmning,
  • blinkerts,
  • tempsensor och
  • belysning under mot marken. Allt alltså.
 
Men det är dåligt med information om vad de nya innehåller.
Försökte även kika på den själv och efter en koll på nätet fick jag reda på hur kåpan lossas, det var ganska enkelt.
Men inte blev jag klokare för det.
Hittade i alla fall en klisterlapp med typnummer m.m
 
Men inte hittar jag motsvarande på nätet, det enda jag hittar är 17682 men inte med samma siffror.
Ett kopplingsschema hittade jag men OM det är samma vete 17.
 
 
Ganska bekvämt att bara dra betalkortet och låta Stefan byta spegel.
 
Åt lite uppstekt palt som var kvar men det var lite så det blev en tallrik vitkålssallad efteråt.
 
Senare på kvällen blev det inspelad film men just nu kommer jag inte ihåg vad det var. Den var i alla fall lång, över två timmar.
 
Det blev sängen, öppet fönster, ljudboken och Gunnar vid mina ben.
Jag har sovit gott inatt och steg upp lite före åtta.
 
OKQ8 ringde och sa att mina däck nu var klara så då blir det en tripp dit senare idag.
Men det blir nog inte däckbyte förrän imorgon då det ska regna ordentligt i eftermiddag-kväll.
 
Det verkar bli en helt vanlig skitdag.
Just nu +5,7° och uppehåll så jag kanske ska ta ett nytt försök med att lossa panelen i bilen när jag är klar här.
 
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-07 09:30:11
Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1004,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från ENE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 38 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 68,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
14:38
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
02:25
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
13:31
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
00:03

Dagens sol och måntider. 
Gryning: 02:40
Sol upp: 03:55
Sol ned: 21:19
Skymning: 22:36
Dagsljus: 19:56 tim:min
Dag längd: 17:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:40
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: -----

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 
och så upp med bilderna, dem hämtar jag i mobilen för det är lättast.
       
 
 
 




Av Jan Sandström - 6 maj 2019 15:30

Det positiva är att jag snart får mina sommardäck men så åkte jag förbi Carstedts och pratade med Stefan.

Min personliga mekaniker, han kikade på backspegeln och gav mig domen. Ungefär 5000:- att byta.

Så jag gick in och frågade reservdelar och en ny spegel kostar 3100:-


Jag är sugen på att skruva loss den, ta in i värmen och se om det inte går att fixa den ändå.

En ny på nätet kostar under tusenlappen men så många att välja mellan att jag säkert skulle beställa fel om jag gjorde det.


Stefans billiga tips var att leta reda på sladden till infällningsmotorn och klipp den.

Nu är det matinéfilm en stund till men sen får jag se hur jag gör, skruva loss eller inte. Det är ju ändå +7,0° där ute men soffan verkar skön också.

      Jag fick reda på vad den lilla knoppen under är för något, en tempsensor.


Tog några nya bilder.

     


Av Jan Sandström - 6 maj 2019 09:25

Måndag den 6/5


Igår blev en sorglig dag, dom slutade sända älgarna på nätet och TV.

I tre veckor har de sänt den stora älgvandringen dygnet runt och massor har suttit som klistrade framför TV, Dator eller vad man nu tittat på.

    

Men till att börja med gick jag ut och bytte bromsklossar på bilen, med rätt verktyg gick det hyfsat lätt att pressa tillbaks kolven så nu har jag nya bromsar runt om, i vintras bytte han på Carstedts fram och nu blev det bak till ett mycket lägre pris trotts att jag lade ut drygt 500:- på verktygssatsen, men nu kan vi byta på alla våra bilar, ja förutom Eriks som han får för där sitter trumbromsar bak.

Men trumbromsar kan jag byta backar på sedan länge.


Men så var det den här backspegeln som slutat fungera, det är något fel med infällningen då jag låser bilen som havererat.

Den funkar inte riktigt fullt ut utan går halvvägs, eller inte alls, eller så fungerar den.

Det är liksom någonting som tar i där inne men jag vet ju inte hur man öppnar den eller om det inte går att öppna, det står det på nätet men det finns ju en uppsjö av olika modeller, bara till min bil finns det visst 4 olika fabrikat.

     

Jag får åka och prata med mekanikern Stefan på Carstedts. Kanske kan jag sätta dit en ny spegel för jag köper nog en original så att jag får en lackad i bilens färg.

Jag ska ju ändå ut och undersöka var och hur det är med mina sommardäck jag inte fått.


Emil med föräldrar kom förbi och vi fikade och åt sedan uppstekt palt, men den var inte riktigt god, för torr och kanske för att den var köpt eller att Inger stekte den ute.


Jag plockade isär Anders högtryckstvätt lite mer och rengjorde de trasiga delarna, nya att beställa kostar minst 850:- men jag ska ta med det jag har och gå över till Nordströms El här på Västerslätt och höra vad dem säger, kanske finns begagnade delar till ett bättre pris. I så fall kan den gå att laga fast jag tvivlar på att det finns.

Idag är dem på kurs så firman är stängd men imorgon eller senare får jag se.


Senare blev det TV och sammandraget av tre veckors älgvandring, den började 8 och höll på i 2:40, alltså till tjugo i elva och jag somnade inte under hela filmen.

 

Den finns på SVT-play och adressen 

https://www.svtplay.se/video/22097618/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-slow-tv-sasong-1-slow-tv-dag-21-1?start=auto&tab=2019

Dra den gröna tidslinjen till 14:00 så börjar sammandraget med mycket intressant men de hoppade över en hel del händelser.

Men säkert inte lätt att välja bland 7560 timmar film, 21 dagar * 24 timmar * 15 kameror blir en del.

Vi kan bara se 504 timmar då de bara sänt en kamera i taget.


Det blev kväll och öppet fönster så jag har sovit gott med Gunnar vid mina ben stora delar av natten.


Upp ½8 och då det är måndag är det testdag.

Idag fick jag 6,7 mmol och vikten 78,5 kg

Bättring behövs.


Matinéfilm blir det idag och det är 

Kärlek, solsken och sång

SVT1, Idag 15:00 - 16:40

4.6 IMDb, 1948, Komedi, Sverige, 100min

Två fotografer från Stockholm beger sig till västkusten på uppdrag av sin arbetsgivare, som är baddräktsfabrikör. De ska leta rätt på säsongens vackraste badflicka, men det blir emellertid svårare än de tror att hitta den idealiska modellen.
 
Det ska ju regna/snöa idag så då kan det passa fint med en film.
 
Just nu +8,3° så det blir nog ingen snö, det blåser en aning och himlen har blivit mulen och grå.
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-06 10:00:11
Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 1007,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SSE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 37 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 65,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
09:51
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
11:25
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
00:18
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
04:36
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
01:43

Dagens sol och måntider. 
Gryning: 02:45
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:15
Skymning: 22:31
Dagsljus: 19:46 tim:min
Dag längd: 17:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:23
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:46

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så mina bilder.

       




Av Jan Sandström - 5 maj 2019 11:34

Med rätt verktyg går det som en dans.

Men lite marigt var det att pressa tillbaks kolven i bromsoket men nu sitter nya klossarna där.

Men backspegeln bulldegsingrediens   vad det är och hur jag ska åtgärda att backspegeln inte fäller in sig eller ut sig.

Ibland funkar det men oftast inte och det verkar vara nått mekaniskt fel.

   


Men VAD kan det där vara för knopp, finns bara på höger spegel och går inte trycka in eller röra.

 

Går det överhuvudtaget öppna en backspegel?

Det lutar åt att Carstedts får ta hand om det här problemet fast då kan jag ju lika gärna försöka då han mest troligt sätter dit en helt ny.

För 14 000 eller nått ditåt, kostar lite under tusenlappen att köpa en på nätet men den ska väl vara lackad i bilens färg.


Av Jan Sandström - 5 maj 2019 09:04

Söndag den 5/5 och ordningen är återställd.


Igår kväll skrev jag ju ett inlägg om vad som hände under gårdagen.


Skulle laga blomsarna men det gick inte.

Handlade med Erik och det gick fint.

Gick en promenad som också gick bra.

Sedan blev det inte så mycket mer.


Gunnar sprang ut och in igår kväll men till slut gjorde även han kväll och lade sig hos mig i sängen.

En kort stund med ljudboken innan jag släckte och fönstret fick vara öppet fast det var närmare nollstrecket.


05:40 startade klockradion så det var bara att stiga upp, klä på mig och gå ut.

Skrapa rutorna på bilen och köra iväg ned på stan för att hämta Inger på järnvägsstationen.


Hade fel på bilen, höger backspegel gick inte ut och jag fick till slut med manuell hjälp nere på JVSTN ut den så jag såg bakåt.

Så nu blir det till att söka upp vad det kan vara för fel och vad jag kan göra åt saken, det är nog inget elfel utan låter som mekaniskt men säker på det är jag inte.

Det verkar bli biljobb på dagens schema.


Hem igen och så gick vi och lade oss, Gunnar blev glad och lade sig direkt hos henne.

 


Nu har han gått ut i kylan för det kändes kallt när jag öppnade dörren.

Här utanför fönstret har jag sol, måtlig vind och +5,6°

Nu går ett gäng renar på isen i den stora älgvandringen och idag är sista sändningsdagen, senare ska det komma en sammanfattning om de största händelserna under de här tre veckor man sänt onlinge 27/7


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-05 09:15:10

Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 65,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
15:27
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
04:36
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
04:37
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Max:
997,0 hPa
Klockan:
21:09
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
01:43
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:49
Sol upp: 04:02
Sol ned: 21:12
Skymning: 22:26
Dagsljus: 19:37 tim:min
Dag längd: 17:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:13
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 21:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut där uppe i det blå.

 


och i vår trädgård.

     


Av Jan Sandström - 4 maj 2019 22:25

Morgonen var kall men frammåt lunch gick jag ut och skulle byta bromsbeläggen.

Hissade upp och det jävlades, jag lyckades inte trycka tillbaks kolven i oket.

Erik kom förbi men han orkade inte heller med min stora polygrip, inte heller med en skruvtving gick det.

Sökte verktyget på Biltema och Julas sidor men slut på båda.


Skruvade ihop med gamla beläggen och så åkte vi iväg.

Köpte lite ett och annat på Biltema och så kollade vi hyllan med verktyg och tänk, där låg en sats som bara väntade på mig.

Vi åkte till NetOnNet där jag köpte grillbriketter.

På XXL såg jag en läcker sak jag bara vill ha.

 

En "expressobryggare" för gasolköket (rymmer 3 dl) och endast 689:-

Till den några koppar som passar och dessa kostar bara 99:-/st

 

Vi var hungriga så det fick bli Burger King där jag aldrig ätit tidigare och burgaren Erik köpte var god.


Hem igen och Erik cyklade iväg, jag iddes inte skruva mer för under dagen var det ömsom sol ömsom hagel och snöstorm.

Men det var uppehåll och jag klädde mig för en promenad som blev ned till Lundåkern.

 


Det blåste kallt då jag gick iväg mot älven men väl i lä blev det skönare.


Brobygget är ju igång och älven är stängd för båttrafik ett tag nu.

   

2 wirar är spända över men det ska säkert upp lite grövre sådana.

     


Lördag men det jobbades för fullt ändå.

 


Men husbygget står still i helgen men nu har de kommit långt.

 


Umeå sett från Lundåkern.

     


Jag undrar om de som bor i vita huset blir glada när det kommer upp ett höghus mitt i utsikten de haft mot älven.

 


Som sagt har det kommit norsilingar med snö under dagen och nu var det något på G, så jag oroade mig lite över att det skulle komma på mig.

 


Men det gick förbi eller jag gick därifrån innan det kom.

 


Nu väntar jag bara på morgondagen då jag ska hämta Inger straxt efter 6.

22:55 kommer hon till Gävle och avgår 5 minuter senare men hon sover nog redan.

Pratade med henne då hon var i Stockholm och var tvungen till tågbyte som hon smått oroade sig för men det gick fint.

Mer om och från mit imorgon förmiddag.



Av Jan Sandström - 4 maj 2019 09:11

Lördag den 4/5


Igår var en vinterdag här, runt noll och nordvind men det fanns stunder som värmde.

Jag fick ihop de två dammsugarna jag pysslat med, en med nya batterier och den andra för sladdrift och ska vara i husvagnen.

Hur de suger är en helt annan fråga.


Anders högtryckstvätt är inget att göra något åt, inte lönt enligt mig då en reparation skulle kosta halva nypriset och då är det bara reservdelar.

     


Sedan fick jag besök av Anders och Lycka och det gick väldigt bra, hon och Gunnar nosade på varandra och han visade inget agg mot henne.

 

Hon lekte och kände sig riktigt hemma här och senare såg jag att hon även varit och kissat på lådan.

Så det ska nog gå fint att ha henne här några dagar framöver.


Någon promenad ute blev det inte då vi redan hängt upp vinterkläderna på vindan. Jag iddes inte hämta ned dem.


Pytt i panna till middag och senare blev det TV där jag såg lite av varje innan det blev sängen.

Gunnar sprang ut och in under kvällen, säkert för kallt ute så han ville in och värma tassarna i mitt knä.


Han väckte mig med en tass på kinden och jag ställde upp fönstret fast det var någon minusgrad. Stängde det senare vid 5-tiden då han sov hos mig och gjort natt.


Upp vid ½8 och har läst tidningen till frukosten.


Ny ljudbok i lurarna och nu är det 

   


Idag ska det bli finare väder så jag ska se om jag får ork att byta bromsklossar på bilen.

Några sommardäck fick jag inte igår så däckbytet får vänta eller så väntar jag med reparationen tills däcken kommit.


Just nu +5,4° utanför fönstret och solen skiner men det blåser en del.

Kallt må vara men blåst gillar jag inte.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-04 09:30:10

Temperatur: 6,0 °C
Lufttryck: 995,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 65,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
09:03
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
14:56
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
04:37
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
994,3 hPa
Klockan:
20:14
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
990,1 hPa
Klockan:
01:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:54
Sol upp: 04:05
Sol ned: 21:09
Skymning: 22:21
Dagsljus: 19:27 tim:min
Dag längd: 17:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:06
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 19:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här ute.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards