jans

Alla inlägg den 1 juni 2019

Av Jan Sandström - 1 juni 2019 09:43

Lördag den 1/6


Men inte är det nån sommar direkt.


Igår blev det en snabb sväng till Biltema där jag köpte en bräda och några lister i teak. Det ska vara till stugbygget men jag har även tänkt slänga ihop ett par brickor att ha i husvagnen.

Det ska då limmas halkskydd under och inuti så att grejorna inte halkar omkring så mycket. Sånt som är roligt att greja med för bygga hus är inte min grej. Inte större än förråd och vedbod i alla fall.


Hemma blev det lunch och så kom Erik förbi, han skulle tydligen till frissan (Inger klipper och är en klippare på sånt).

Men mig får hon inte klippa, då blir jag väl bara korthårig.

Erik han i alla fall hjälpa mig med ett datorproblem och fick igång och visade hur jag ska redigera video i min stora dator.

Så justerade han lite i min mobil. Det är bra och skönt med en personlig tekniker.


Inger skulle iväg på kalas så jag blev ensam hemma, då satte jag på en planetfilm här i datorn och fortsatte med resesidan jag hållit på med och nu har jag just lagt upp den.

Du kan läsa den här http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/2019-05 silvervagen.html

Men det kommer att bli ändringar och justeringar.

Tyvärr fick jag inte upp någon video då jag inte fått det att fungera mot youtube och på servern har jag inte det utrymmet.

200 Mb är inte så mycket att ha de båda sidorna jag har på. Men jag kan säkert begära mer men inte de 3,08 GB (3 307 732 076 byte) som i så fall skulle behövas. 

Nu får det räcka med bilderna som tar upp 8,41 MB (8 818 688 byte) på disken och sidkodningen som bara är på 32 875 byte

Gör man som jag och kodar direkt i HTML blir det ganska slimmade sidor jämfört med de färdiga program som gör sådant med dra och släpp av bilder m.m


Nu springer jag iväg igen för sidan lade jag ju bara upp för några minuter sedan.

Igår blev det filmen Rim of the world. En inte allt för bra film men den dög att ha på så här på andra skärmen.

Efter den blev det något på TV, vad det nu var.


Jag blev nästan klar med resesidan och gick isäng, då hade Inger kommit hem och Gunnar ville gå isäng.


Öppet fönster och jag har sovit tungt och gott inatt men låg kvar till åtta.

Inger gick ut med frukosten och Gunnar men jag satt inne och slutförde resesidan jag länkat till här ovanför.

Nu när jag är klar med det här inlägget ska jag göra klart med länkar till den på hemsidan.

Sedan blir det nog jobb och pyssel här och där eller vad vi (Inger) nu kan hitta på idag.


Det regnar då inte men blåser ser det ut som.

Igår var det skitväder med blåst och strömmen gick i stugan en stund före lunch.


Just nu +14,4° och sol. Det kan bli en skapligt fin dag idag men någon högsommar har vi inte, ännu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-01 10:00:11

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från W,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 131,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
18:56
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
04:20
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1004,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,4 hPa
Klockan:
02:06


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:41
Sol ned: 22:35
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:54 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:23
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 18:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här ser det ut här uppe och hemma

   


och i stugan lyser solen men med västvind blåser det rakt in här.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards