jans

Alla inlägg den 2 juni 2019

Av Jan Sandström - 2 juni 2019 14:00

Det blev ner till Nordmaling och vädret är fint.
Inger stannade hemma.
Svänger nog in till Anders på vägen hem.

Av Jan Sandström - 2 juni 2019 08:43

Söndag den 2/6


Idag fyller barndomskompisens fru år så GRATTIS Siv.


Igår var det lördag och då hände ingenting.

Bara att nästan alla barnen kom förbi och 33% av barnbarnen.


Men vädret var skapligt så det blev ute stor del av dagen och Erik kom förbi, sedan kom Peter med familj, slutligen dök Anders och Lycka upp och vi fikade ute. Det ser ut som om vi har fåglar i flertalet av holkarna och det är trevligt.

Inger slängde ihop en pizza vi delade på, en ugnsplåt då och som fika.

Jag drack kaffe och kaffe och kaffe och kaffe o.s.v


Kikade på husvagnens förtält eller tittade ned i påsen och hittade en påse till stativet som nu ligger i den.

Det är tydligen ett gammalt vintertält, men jag vet inte vad det ska bli av det.

Jag har en som vill ha ett par pinnar men helst är väl det bästa om det kommer till användning i sin helhet.

Vi kanske har kvar det i förrådet.


Sedan började jag så smått städa i blå rummet, min gamla verkstad, barnens sovrum och så snickeboa, det har använts till mycket det rummet.

Senare började jag eller fortsatte med min webbsida och nu rensade jag undulatsidan.
Måste få bort en massa gammal information som bara tar plats.

Jag ska försöka fortsätta plocka bort så att det blir lite mer utrymme på servern så kanske jag får upp nån video.


Till middag såg vi TV och det blev ett inspelat program om Norges fjordar och livet under vattnet, Fjordarnas hemliga liv heter det och finns på Play.

Ett intressant annorlunda program.


Det blev sent även inatt och först vid ett släckte jag ögonen och Gunnar har nog legat hos mig hela natten.

Jag har sovit gott och haft en del erotiska drömmar som fastnat i huvudet, sånt är trevligt.

Men jag vet inte varför jag måste byta vatten i värmesystemet på husbilen.  Vi har ju inte ens husbil.


½8 vaknade vi och steg upp straxt efteråt.

Jag har surfat runt lite under frukosten och Inger satt ute med Gunnar. Nu har hon åkt och handlat och jag ska skriva det här men funderar på att åka en tur på hojen idag.

Eljest väntar städning och så ska jag svetsa en sak på jordfräsen.


Fullt upp alltså.


Men idag är vädret fint, solen skiner och jag har +13,3° men det verkar blåsa lite, inte storm utan bara en svag vind. Ser att det blåser skapligt mycket.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-02 09:00:11

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1005,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från NW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 11,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 131,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
08:33
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
11:12
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
03:31
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
22:41
Lufttryck - Max:
1005,5 hPa
Klockan:
08:53
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
23:14


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:38
Sol ned: 22:38
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:00 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:32
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 20:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Enligt TV kommer det värme imorgon, ha, inte här utan längst i söder av Götaland.

Tisdag kanske det blir lite varmare här uppe.

Enligt YR blir det 

 

Men det bör bli sommar någon gång.


Så här ser det ut i det blå och jag måste stänga av rörelsesensorn i den då det sitter två fågelholkar ovanför och båda är tydligen bebodda så kameran startar varje gång dom flyger förbi.

 


Altanen ser bebodd ut

 


Ingen älg eller björn i stugan, ännu.

 


Men husvagnen står kvar.

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards