jans

Direktlänk till inlägg 3 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 juni 2019 09:51

Måndag den 3/6


Idag fick jag 6,4 mmol och vikten 77,7 kg.


Dagens matinéfilm är 

Lilla helgonet

SVT1, Idag 15:30 - 17:10

6.3 IMDb, 1944, Komedi, Sverige, 100min

Unga Denise är elev i ett kloster men längtar till livet utanför klostermurarna. Hon har dock stort nöje av klostrets musikundervisning, som leds av sångläraren Celestin. Även han lockas av tillvaron utanför murarna och lever ett dubbelliv, då han på kvällarna skriver en operett åt stadens teater under pseudonymen Floridor. När operetten väl ska ha premiär vägrar den kvinnliga stjärnan plötsligt att sjunga, och nu är goda råd dyra.

Igår svetsade jag lite på jordfräsen, backade ut min MC och spolade av dammet, satte upp två fågelholkar till då det är bostadsbrist. Jo dom sa det till mig och eljest var det en skapligt skön dag så jag tog en MC-tur efter att Inger kommit hem och jag ätit lunch. Åkte ned till en rastplats söder om Nordmaling (GPS: 63.558306, 19.421950) där det blev kaffe och ett kex innan jag åkte hemåt igen.

Härlig semestertrafik med två vägarbeten, den ena vid Hörnefors med trafikljus och allt, sedan svängde jag av in till Anders och vi gick runt och tittade och pratade om hur man skulle kunna dika ut lite runt tomten.

Körde hem och så började jag städa ute i verkstan.


Pysslade på och fick allergiattack av spånet jag sopade upp så jag blev lite däckad ett tag.

Middag åt vi ute innan jag gick in och fortsatte rensa på hemsidan.

Film på TV men inget jag egentligen fastnade i och kommer inte ihåg vad det var, jo nån zombiefilm med Will Smith men den rullade mest på för sig själv här utmed.


Gick isäng tidigt, redan ½12 och somnade nog ganska fort och har sovit tungt, tror jag då.


Upp ½8 och duscha, sedan har jag pysslat med fötterna, klippt naglar och smort och sådant men även läst tidningen på nätet.

Eller ögnat igenom för det är inte detsamma att läsa på datorn som att ha tidningen på köksbordet.

Har även fått i mig en macka, kaffe och ett glas C-vitamin. Mest bara för vätskan och det är gott.


Idag regnar det, jag hade funderingar på att åka till IKEA men det kan lika gärna bli snickeboa och städa där.

Inger står och förbereder för nån jobbarfest med jobbarkompisar ute någonstans runt Umeå. Tror dom ska vara vid älven någonstans runt Stornorrfors. Men till kvällen vid 18-tiden ska det sluta regna så vi får hoppas på att det stämmer.


Jag stannar hemma och det kan kanske bli film eller så sitter jag här och påtar på med webbsidan.

Nu har turen kommit till husvagnen och uppdatering av det jag gjorde tidigare i vår, solceller, kamera och backljuset. Men jag ska först hitta igen foton på allt.

Det är jag dålig på att sortera in foton direkt utan dom kan ha hamnat lite här och där. Mest under mappen "osorterat".


Just nu regn och +9,7° och så hade meteorologen igår mage att påstå att idag kommer sommarvärmen   

Visst hade han rätt men det var i sydostligaste Götaland, här får vi nog vänta till tidigast imorgon.

Nu är det så ruggigt att även Gunnar kom in och lade sig på min säng.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-03 10:15:11

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 133,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
17:17
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:04 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:45
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 21:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilderna.

         


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards