jans

Direktlänk till inlägg 4 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 juni 2019 08:14

Tisdag den 4/6


Idag börjar min semester igen   

 

Våra barnbarns (Alex o Harry) morfar

 

fyller även år idag så

 

GRATTIS Michael på födelsedagen.


Ja alltså Inger har börjat jobba igen efter två veckor här hemma. Och det känns så tomt här hemma.

Igår var en sämredag, jag hade ont i hela kroppen och var inte på humör för någonting egentligen.

Vädret var ju inte heller så uppåt här i Umeå med regn och runt +8° så det blev inne hela dagen.

Lite åstadkom jag i alla fall och det var jobb på min webbsida där jag rensade gammalt skräp som fanns kvar och så uppdaterade jag husvagnssidan med info och bilder på det jag gjorde i våras.


Inger stod vid spisen mest hela dagen då hon hade en av sina fester med jobbarkompisarna ute någonstans runt Umeå.

Den här gången var de i Sörfors mot Stornorrfors dammen. Men regnet gjorde bortfall men 7-8 st kom i alla fall.

Jag satte mig och såg inspelade program och först var om Jupiter (planeten) dit de sänt en apparat för att mäta och fota, sedan blev det längre ut i solsystemet och ett program om Saturnus där de kraschade en sond efter 20 år.

Två väldigt intressanta program som säkert finns på SVT-Play, jodå dom fanns där.

Jupiters hemligheter

och

Saturnus kraschade rymdsond

Anders ringde och sa att han hittat en avloppsbrunn på tomten, det var lite småroligt då vi köpt stugan och undersökte vad som fanns runt på tomten. Vi köpte ju i april då det var en meter snö överallt men jag tror att Anders har fler hemligheter gömda på tomt och i huset.

Jag får nog åka över och kika lite vid tillfälle, måste ändå ut idag då jag glömt bort att jag har ett paket att hämta på busstationen.

Det kom ju just som vi åkte på vår husvagnsresa. 


Det regnade av och till även inatt och 14,1 mm kom det igår, regn vi så väl behöver men det kan väl få regna på natten då vi sover.

Söderut fick de ordentligt med åska igår då dom hade en temperatur på upp till 30°.


Men vi gick isäng tidigt, redan före 11 låg vi i sängarna och Inger somnade direkt, jag vet inte hur hon bär sig åt.

Jag låg en stund med ljudboken och så kom Gunnar in och lade sig hos mig.

Har sovit skapligt men var upp vid tretiden för att kissa då jag hade värk. Jag blev inte kissnödig för värken utan för att jag druckit.


Väcktes av klockradion ½8 och steg upp, frukost och så har Gunnar gått ut.

Det ska bli bättre väder idag i alla fall varmare för just nu är det +15,0°


Det kan bli en cykeltur till busstationen och sedan har jag lite jobb här hemma, ska svetsa eller borra i sten.

Jag har inte beslutat hur jag ska göra med fontänpumpen som måste ha en tyngd som den sitter fast på. Den gamla satt på en stenplatta men fästhålen stämmer inte med den nya.


När Inger kommer ska vi tydligen till biblioteket och låna sommarböckerna, det brukar bli en trave eller två som följer med hem och då är det pappersböcker vi talar om.


Tempen har stigit till +15,5° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-04 09:00:12

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1001,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 14,1 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
01:56
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
07:42
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:34
Sol ned: 22:43
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:09 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:07
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut och solen håller på att komma fram.

         





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards