jans

Direktlänk till inlägg 5 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 juni 2019 07:48

Onsdag den 5/6


Igår var jag effektiv.

Diskade undan en hel del i köket efter Ingers fest.

"Sjösatte" dammen i kryddträdgården, men bäckfåran behöver förbättras en hel del och så blev det ett och annat jag pysslade med.

En del står att läsa i förra inlägget jag skrev igår kväll.

Pratat med några av barnen hann jag också med liksom en cykeltur till bussgods nere på stan.

 


Vi lånade ju en hel del böcker så nu kan vi skjuta upp bygget i stugan, det finns inte tid för något snickrande i sommar.

    Jag lånade 4 böcker om höns men det var bara en som var matnyttig så nu blir det höns i currysås.   

Nä det var bara en som tog upp hur man bygger ett hönshus för Anders har ju funderat på att ha hönor i Stöcksjö. Då vill jag förbereda mig och lära mig nått mer.


Middag åt vi ute men jag gick in och satt med datorn och såg på TV, samtidigt.


Gick isäng ganska tidigt för jag var väl isäng redan halv tolv någonting.


Har sovit sisådär och vaknat ett par gånger, här är det livat i holken och nu är det i blåmesens holk vi tittar in.

 

Det är ett rackans kvittrande hela tiden men mest när en förälder kommer med mat.


Idag ska jag förutom att försöka programmera dammpumpen, jag vet inte om mottagaren har gått sönder för jag gick bet på det förra gången men då var det kallt och jäkligt där ute vid förrådet.


Nu är det varmare men tacksamt nog ingen åska, den dundrade nått hiskeligt nere vid Holland igår eftermiddag och kväll.

Nästan som den gjorde 1979 då vi var där på bröllopsresa och århundradets åskväder drog över oss.

Synd att man inte hade dagens kameror och kunde filma men det blixtrade så att det gick att läsa en tidning mitt i natten och vi blev så mätta att vi somnade ändå.

Kyrkklockorna började ringa runt omkring oss och dagen efter kunde vi lyssna på BBC som berättade om ovädret och att flera ladugårdar brunnit ned, kyrkklockorna var ett sätt att larma brandkåren.

Vem vet, åskan kanske återkommer vart 40:e år för det är ungefär 40 år sedan vi var där nere.

Allt, nästan allt finns på vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se och direkt till semesterresan


Nu blev det ett annat fågelbo i en gran ser det ut som, Kungsfågel får jag översättningen från Goldcrest som det står på skärmen.

Regnar verkar det också göra men fågelungarna verkar pigga och nöjda.


Här skiner solen och det ser ut att bli en fin dag och oj så många smaskiga insekter föräldern kom med.

Just nu 17,9° och det ska övas med vingarna så syskonen får huka sig i boet.

Det här är ju intressantare än älgvandringen. Tack BBC men det ska visst finnas kameror på Gotland och fåglar men hittade inte igen den i morse.


Det kanske blir en MC-tur idag men eljest har jag nästan lovat att kika ut till Anders i eftermiddag och se på det han jobbar med.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-05 08:15:11

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1010,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
07:46
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
14:09
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
02:45
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1010,6 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
07:42


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:32
Sol ned: 22:45
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:45
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

       


Nu blir det mer kaffe och så går jag ut i trädgården till Gunnar.

 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Av Jan Sandström - Torsdag 11 april 08:55

Torsdag den 11/4   Idag firar jag svägerskan Britt-Inger som har födelsedag   men även vännen Aivy blir ett år äldre.  och        blir det alltså idag.   Men igår var en varm dag och det regnade av och till men inte mer än 3,3 m...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards