jans

Alla inlägg den 7 juni 2019

Av Jan Sandström - 7 juni 2019 09:26

Fredag den 7/6


Tänk att det nu är två veckor sedan vi åkte iväg med husvagnen och hade regn och snö vid sidan och tidvis på vägen, och nu +25° i skuggan.


Igår vaknade jag tidigt och med en hemsk ischias i vänster ben så jag steg upp och duschade redan straxt efter 5.


Lite pyssel med ett och annat här hemma och hjälpte tidvis Inger ute i landet innan vi bytte om och åkte iväg för att först hämta Erik och sedan till marknaden i Överrödå.

 

OK det är inte mycker och som Kiviks marknad men trevligt och så fick vi träffa både släkt och vänner

 

Utsikt från byastugan över väg 363 ned mot älven som inte syns på bilden.


Kaffe och bakelse blev det också och varmt var det när vi senare åkte upp till stugan dit Peter, Anna och Emil tidigare åkte direkt.

 


Erik lekte lite med min kamera och gjorde leksaker av stora saker.


 


Fika gjorde vi uppe på utsikten och det fläktade skönt i värmen.

   


Jag låg en stund inne på sängen där det var svalt och skönt men grejade även med lite annat, mätade på husvagnsplatsen svågern tidigare grävde upp och där det var två stora stenar som inte gick att rubba.

   


Det blir en del grus att kärra ut men inte så mycket ändå, jag behöver höja 10 cm inne mot stugan för att få platsen vågrät.

Åskan såg jag gick lite runt omkring men inget så nära att vi märkte av den.

När vi köpte luftvärmepumpen blev det även en jvärrstyrning via SMS men nu hade den blinkat rött en tid och jag använde den inte då vi gått över till WiFi-styrning.

Så jag tog ned den och öppnade, Erik påstod att batteriet inte var bra

 


Jag sökte nytt batteri på nätet men hittade faktiskt inget men däremot finns frärrstyrningen fortfarande att köpa, för 3700:-

 

Jag kanske skulle prova att sälja den men då måste jag sätta in nytt batteri.

Men nån tusenlapp kunde jag kanske få ut för den MED simkortet då.



Mat lagades ute på grillen och vi åt ute innan de andra åkte hem, Erik åkte med Peter då båda skulle handla på ICA.


Vi åkte straxt efter hem och var hemma runt åtta, det blev kaffe ute och plock med lite av varje, dator och TV innan vi gick isäng.

Min Ischias var frånvarande under dagen men det är ju nyttigt att röra på sig, fast lite kände jag ju av den.


En stund med testboken och sedan sov jag gott, Gunnar var ute mest hela natten. Han kom nog bara in en kort stund i morse.


Vaknade halv åtta och sedan frukost ute.

Idag blir nog en fin dag även om de förvarnat om åskskurar under dagen, men det tror jag dom sa om gårdagen ocskå.


Jag får se vad det blir idag, ute blir det säkert mest hela dagen och säket hittar vi på något.


Solen skiner och +25,3° samt ganska vindstilla.

Inger är ute med blommorna och jag ska straxt gå ut jag också.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-07 10:00:09

Temperatur: 26,0 °C
Lufttryck: 1013,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 26,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
26,2 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
24,3 °C
Klockan:
16:36
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
03:34
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
02:29
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
02:20
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
13:38
Lufttryck - Min:
1013,0 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
03:47


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:50
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:22 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:10
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 01:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och åskan går ganska regält men inte här utan där nere till vänster

 

 

Inzoomat ser du bättre var.

 

 

Så här ser det ut här hos oss i Umeå

     


Men i stugan blåser det för granens grenar vajar mycket eller så sitter det en jättestor Ekorre i den.

 


Nu ska jag värma te och göra kaffe som vi ska dricka där ute bara vi hittar skugga.

 





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards