jans

Direktlänk till inlägg 11 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 11 juni 2019 09:27

Tisdag den 11/6


Igår åkte jag ut och handlade lite av det jag behövde.

Började med IKEA och vädret var fint, tills jag skulle tillbaks till bilen.

 

Då öste regnet ned men det slutade efter en stund så jag kunde åka vidare men såg at det var mörkt över Stöcksjö och Anders så jag fortsatte min runda till Fritidsmeteropolen i Degernäs.

Pratade och frågade om ventilation till husvagnens kylskåp men dom var så dyra och dessutom beställningsvara.


Vidare upp till Biltema där jag köpte olika galler och ventiler samt avloppsrör till gäststugan.

Passade på att lämna in ett USB till Anna (Emils mamma) och så hem till lunch.

Jo jaf fick tag på det jag skulle ha på IKEA.


Lastade släpvagnen med ett och annat innan Inger kom, så kikade svågern Harry förbi efter att ha besiktigat sin MC.

Lastade mer grejor och tog Gunnar med oss hit till stugan.

Vi hann bara hit så kom svåger och svägerska. Harry skulle köra jordfräsen och det gjorde han bra.

Gunnar fick en stor fin toalett som det är lätt att gräva i.


Jag klättrade upp i telefonstolpen och tog ned en telefonledning. Trodde jag skulle kunna ha nytta av den men den var så upptorkad och sprucken att det bara är skräp.

Vi har ju ingen fast lina hit till byn då den gått av några km efter vägen för ett par år sedan.

Nu fick jag ned den så att kranbilen kan lossa virket jag beställt lättare, min ledning jag tog bort hängde lägre än huvudledningen som nu bara används av fåglarna.

Bytte även knivarna

Mätade på bygget och det ska fungera med ett skärmtak för husvagnen fast storstenarna ligger där under marken.

Gick in då det blev mygg och Inger klippte gräsmattan.


Vi gick och lade oss och jag har då sovit gott.

Gunnar trivs och fåglarna kvittrar.


Vi kom oss upp först närmare åtta och jag har ont i ischias.

Idag ska Inger sätta lite potatis och annat och så ska vi iväg och hämta ett lass sand till två små sandlådor till barnbarnen.

Det blir bara en pallkrage här och i stan så inga mängder.


Jag ska se om jag orkar markplanera eljest kan jag bli rörmokare och fixa duschen.

Eller så tar jag det på torsdag då jag måste vara här och ta emot virket.

Vi får se när vi åker in till stan igen.


Det är lite småkyligt idag, +9,9 grader och nulet men bara svag vind.

Väderstationen inne i stan visar lite varmare. Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-11 09:45:11

Temperatur: 13,0 °C
Lufttryck: 1023,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
10:00
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
07:19
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
02:44
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
04:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 22:58
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:37 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:41
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut

         



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards