jans

Alla inlägg den 12 juni 2019

Av Jan Sandström - 12 juni 2019 09:01

Jag har varit lite dålig på att skriva om matinéfilmerna men det är ju sommar och då ser jag inte så mycket sådant.

Men spelar in en del intressanta saker.


Idag är det i alla fall och jag tror faktiskt jag har den inspelad, det stämmer och den sändes ju då den 17 mai ½12 på natten, 23:30 alltså och ligger redan på min hårddisk.

Welcome to Norway

SVT1, Idag 15:05 - 16:40

6.1 IMDb, 2016, Dramakomedi, Norge, 90min

Norrmannen Petter Primus driver ett fjällhotell, som varit i hans familj i generationer. Men verksamheten går knackigt och han bestämmer sig för att göra om hotellet till en flyktingförläggning, trots att han egentligen är något av en rasist. Så en vacker dag anländer 50 bångstyriga flyktingar, de flesta arabisktalande muslimer, till hotellet och ingenting blir längre som förr.
Av Jan Sandström - 12 juni 2019 07:57

Onsdag den 12/6


Igår vaknade vi i stugan efter att ha åkt upp kvällen innan.

Gunnar var med men han var inte lika nöjd där som han brukar.

Fåglarna var ju så elaka sa han, först flög dem ned och nöp han i svansen och så släpte de bomber, som sket på han.

Trasten gillade inte att han låg på gräsmattan när en unge satt i björken två meter ovanför men Gunnar visade inget intresse att jaga något.


Jag grejade lite i husvagnen och monterade två nya tandborstmuggar, det där räcket på bänken ovanpå kylskåpet och så plockade jag bort barskåpet ovanpå kylen och kanalen för spillvärmen från nämnda kylskåp.

 


Lyckades även få igång termostaten och det behövdes bara lite olja vid vredet

 

just bakom plåten innanför ratten.

Det gick ju inte att vrida ned lägre än till 4,5 där 5,0 var max.

Jag gissar att ingen vridit på den under många år men vi fick ju som jag nämnde tidigare -2,2° till -2,5° inne i kylen men då var det bara +20° inne i vagnen.

 


Så nu ska det dit ett gallret bakom ovanför och rakt ut. Nu funderar jag på att helt enkelt kapa kanalen som är en utbyggnad av väggen på 5 cm och flytta in det där barskåpet direkt mot ytterväggen så slipper man överskottsvärmen in uppe vid taket.

Så här ser det ut i original.

 

Då ska jag även passa på att flytta en hylle inne i skåpet, den med hål för flaskor och flytta upp och göra hållös.


Här ser man "kanalskivan".

 


Gallret kommer att sitta just ovanför och till vänster om kylskåpets avgasrör eller mellan röret och radioantennen ungefär.

 


Jag lyckades även byta två däck på gräsklipparen.

 

Jag läste på nätet om hur man går till väga och det är att först koka däcken i 10-15 minuter samtidigt som man klipper av de gamla med en sekatör, det var inte så lätt att klippa av däcken men det gick.

De nya var varma och mjukare så det gick faktiskt ganska lätt att kränga på dem men nog behövdes brytverktyget, åtminstone för mig och mina fingrar.

Nu har Inger bättre grepp och kan ånga vidare i stugan.


Men vi hann även med annat, jag slarvade bort ett dörrhandtag till toadörren, jag vete    var jag lagt det, letade överallt tror jag men nått ställe måste jag ha missat eller så har nån hustomte retats med mig.

Vi gav oss även på nya husvagnsplatsen och lade ut fiberduk som vi kärrade ut lite grus ovanpå så att den inte blåser bort.

Men vi (Inger) grävde också ned avloppsröret som jag kapade och skarvade ihop så att det kommer att gå under uppfarten.

 

Det blir ju mest sommaravlopp från tvättställ och diskbänken så det får rinna ut i lingonriset.

Det syns lite dåligt där till höger på webbkamerabilden.

 


Vi stal även, tog släpen och åkte ut till ett ställe där vi stal lite sand som barnbarnen Alex, Harry och även Emil kan leka i.

Det blir bara en pallkrage här på gräsmattan men vi glömde ta hem en bit fiberduk att lägga mellan gräsmatta och sand.

Men det fixar jag imorgon då jag är i stugan.


Jag var helslut då vi kom hem igår kväll och tänkte gå isäng tidigt men så blev det inte utan jag fastnade här i datorn och rensade min GPS från gamla POI, alltså de där egna punkterna man gör för att hitta dit man ska.

Så först vid midnatt blev det sängen och då var Gunnar också på väg isäng men först borstade jag hans päls fri från fågelbajs.
Den hade nu torkat ordentligt så det gick fint att få bort den utan att det blev klet av allt.

En stund med en ny bok och det blev Jonas Jonassons  Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän). som jag började lite på men var trött så jag släckte.

Jag har sovit gott och jag tror att Gunnar legat hos mig hela natten, han ligger fortfarande kvar i sängen men vi ska straxt gå ut.

 

Min ischias var mindre ond i morse men dagen har bara börjat.

Frågan är nu om jag ska ta med mig Gunnar till stugan och fåglarna som skiter på han eller om han ska få vara hemma med Inger inatt och imorgon.
Jag åker upp senare idag eller kväll och då ska jag dra husvagnen till grannens stora gård och jag tror inte han säger något om att gå en till husvagn på tomten.
Det är ju bara för torsdagen då vi ska få vårt virke för jag fick en ny plan.

Istället för att lägga allt på lillstugans infart, där jag vill ha lite hjälp av svågern att köra ut lite grus så får lastbilen backa in där husvagnen nu står och så kanske han kan lyfta det ända in på gräsmattan där till vänster mellan altanstolparna

 

framför förrådet.

Fullt upp alltså men jag återkommer med mer om husvagnen och allt i framtida inlägg.


Gårdagen började kall och småruggig men idag skiner solen fast då blåser det ganska mycket.

Tempen ligger på 12,1° i skuggan utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-12 08:45:11

Temperatur: 13,0 °C
Lufttryck: 1028,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
08:23
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1029,4 hPa
Klockan:
06:25
Lufttryck - Max:
1028,6 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1028,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:17
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 02:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Hmm. det blåser inte så mycket men nordlig vind och det är därför det syns så mycket på flaggan som sitter på förrådet.

Så här ser det då ut här hemma och i stugan.

   

 

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards