jans

Alla inlägg den 14 juni 2019

Av Jan Sandström - 14 juni 2019 20:49

Steg upp tidigt i morse och åkte iväg tidigt, hann bara en liten bit så ringde mobilen och det var åkaren som meddelade att han åkte från Lycksele.

Sedan ringde Inger och sa att jag kunde köpa tunnbröd i Rödånäs när jag ändå var där.


Jag hann till stugan och dricka en kopp kaffe och göra lite annat innan lastbilen kom efter vägen.

 


Men jag hade två tallegrenar som stack ut och efter att jag hämtat en stege sågade han av dem, något jag ändå tänkt göra men inte kommit mig för.

   


Han hade lite svårt att backa upp för efter flera försök där han bara slirat i gruset tog han ordentlig sats och kom upp, men jag fick laga en del med krattan efteråt och vi har ändå djupa hjulspår på infarten.

 

Isoleringen var lätt och fick fint att lyfta in på gräsmattan.


Han var trevlig och vi pratade en hel del om ett och annat.

     


Virket var tyngre och kranen nådde sin gräns då han körde ut den men vi fick dit allt på gräsmattan.

     


När han åkt så lade jag över en presenning och surrade fast innan jag åkte hem.

   


Vi har hyresgäst i granen, trasten har antingen en ny kull eller så är det en annan som ligger där.

 


Det gick bra att köra hem igen men glömsk som jag är glömde jag tunnbrödet och blev osäker på om jag stängde vattnet till badtunnan.
Så hemma åt jag en filtallrik och klädde på mig, nu tog jag hojen upp och efter att ha kollat vattnet som var avstängt köpte jag tunnbröd och mjukkaka hos Rödå Bröd &Spis 

Sedan tog jag vägen över Spöland till Vännäsby där jag trodde jag skulle få en kopp kaffe men dom var just på väg bort så det blev raka vägen hem igen.
Kaffe ute på altanen innan jag gick över på ICA fram och åter.


Av Jan Sandström - 14 juni 2019 07:14

Fredag den 14/6


Igår vaknade jag och, nåja Gunnar vaknade inte direkt så tidigt men vi var i stugan för att ta emot min beställning av virke från BYGGmax.


Efter en lugn morgon gick jag ut och började gräva för avloppet från lillstugan. Inte så märkvärdigt men ett litet dike som var en spade djup, ungefär 2 dm alltså och lika brett samt 2 meter långt in i skogsriset.

Fyllde med lite grus och ett 50 mm avloppsrör och så mer grus ovanpå.

Det är ju bara från tvättstället och diskbänken så det får lingon och blåbärsriset ta hand om sommartid om jag inte lägger in en frostskyddskabel.


Jag hade sällskap av en liten harpalt som skuttade omkring mig men på ett antal meters avstånd då och Gunnar låg och sov.

När Gunnar väl var ute höll han sig utmed mig för då klarade han sig från tjyvnyp och skitbombning från trastens föräldrar

      som mest satt på trädgårdsbordets tak och ropade på mat.


Jag hade även en liten blåmes som hämtade hår som vi borstat från katten och vad den stackaren kämpade med hårtussarna.

       


Jag drack även kaffe, fyllde badtunnan som är gisten men måste hållas blöt så den sväller ihop fast nu tror jag den är på sista året.


Till slut ringde jag Jonas på BYGGmax och som kämpade på med mitt virke men skulle inte hinna få iväg det under gårdagen.

Jag fick välja om jag ville ha det idag eller nästa vecka men jag valde idag fredag och ska få några blommor som kompensation för eländet.

Men man kan ju inte rå för att personal ligger däckade och sjuka så det var bara två st som höll igång varuhuset i Lycksele.

Umeå har ingen utkörning för tillfället så därför får jag allt därifrån och det är väl bra att dom får upp försäljningssiffrorna.


Jag åkte och hämtade hem min husvagn som var parkerad hos en granne då jag ville ha båda infarterna fria och så lastade jag Gunnar och åkte hem.


Här blev det en lugn eftermiddag där jag satt ute och läste med kaffemuggen.

Gunnar sprang runt och jagade hem grannarna eller vad han nu sysslade med, det är inte lätt att va katt i stan eller på landet.


Det låg ett brev i lådan och från barnbarnen Alex och Harry i Jönköping.

     

Vad dom är duktiga och det ska bli kul att träffa dem, sist var ju på dopet i höstas innan vi åkte på Norgeresan och så kröp de bara på golvet.


Det blev svalt så jag gick in och så blev det film på TV, Arrival från 2016 och som är en lite annorlunda planetfilm (science fiction).
Inte utomjordingar som kommer för att äta upp oss utan mer tänkande och, ja en bra film

Den sändes på TV 6 så tyvärr en massa reklam men man kan ju gå och göra kaffe under den.


Lade mig vid midnatt och har sovit gott fast jag hade ont i vänster stortå, den hade jag jävligt ont i hela gårdagen så det var birkenstock som gällde på fötterna och inte högklackat. Kan jag för övrigt inte ha för mina onda tår.


Steg upp tidigt idag för jag ska straxt iväg till stugan igen och idag ska väl mitt virke komma.

Inger sover ännu men vaknar väl snart innan jag åker och idag får Gunnar stanna hemma.


Jag hade funderingar på att köra MC men det blir nog bilen ändå, jag kan ju måsta flytta på husvagnen igen och så är det småkallt ute, det kändes då så när jag var ut med Gunnars frukost tidigare.


Nåja jag har i alla fall +12,1° utanför fönstret och det blåser lite men mulet och grått. Prognosen från YR säger sol idag och varmt så jag får väl se vad det blir, väder blir det i alla fall. Hoppas jag.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-14 07:30:10

Temperatur: 12,7 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 12,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
07:26
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
15:05
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
01:42
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:24
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,1 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
06:43
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
17:51


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:45 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:28
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 02:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma och stugbilden.

         





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards