jans

Alla inlägg den 21 juni 2019

Av Jan Sandström - 21 juni 2019 21:27

Vi körde ju till stugan för några dagar sedan och efter Haddingen mötte vi efter väg 363 just som hastigheten gick upp till 90 från 70.

Från andra hållet blev det alltså 70 från att ha varit 90 och polisbilen låg väldigt nära framförvarande.
Skäms Polisen för skulle jag kört sådär hade det blivit dryga böter, minst.


  Allmänheter ser er.

Av Jan Sandström - 21 juni 2019 17:18

Inte hos oss men en bit inåt landet.
Så tids nog kommer den till et i stugan.
 

Det är den här sidan jag kollar på https://www.lightningmaps.org

Av Jan Sandström - 21 juni 2019 09:12

Midsommarafton den 21/6 2019


Igår vaknade vi i stugan och det var lugnt och skönt men ute var det grinväder.


Så valet stod mellan utejobb eller inne, det blev inne och jag började riva bänken mellan kök och rum för där lilla kylen en gång stått skulle ett skåp från IKEA in.

Det är ibland inte lätt att få in nytt i gammalt och så även här när måtten inte är standard. Jag fick såga till en liten sockel på 3 cm för att det inte skulle bli allt för stora ingrepp på lådhurtsen och väggpanelen där bänkskivan var infälld.


Resultatet blev ändå ganska bra men jag vill sätta dit en ny baksida

 

så att den blir slät utan luftgaller.

 


I begynnelsen stod kylen längst in till vänster men så flyttade vi den under diskbänken och den lilla frys som stod där fick ta kylens plats.

När jag senare gjorde nytt vattensystem i stugan men invändiga rör och en liten varmvattenberedare trängde ut kylen som fick hamna där.

Nu har vi ju en stor kyl/frys och nytt skafferi och städ.

 


Vädret blev finare och det blev varmt, Gunnar låg ute och sov i blomrabatten 

Jag plockade undan i husvagnen så den blev bobar innan vi packade ihop och åkte hem till stan igen.

När vi kom hem kom Anders förbi med Lycka (hans katt) och så en räkmacka vi delade på tre och så varmkorv och broccoli m.m

Lite hopplock men jag blev då mätt.


Det blev datorpyssel men även film, en gammal svensk film jag spelat in.

Men Lycka är så vild av sig, full rulle då hon inte sover förstås.

NU sover hon efter att ha klättrat och rivit ned en massa från mitt skrivbord, tror hon varit överallt här inne.
 

Jag vet inte vad det är med den här kattrasen, Mirabell var likadan här inne och skulle klättra upp på dator och skrivarna.

 


Det blev sängen igår och jag hade värk, förmodligen efter jobbet i stugan men det kan även bero på kommande oväder som inte ska bli så allvarligt som tidigare prognoser.

Nu ser det ut så här.

   


Lycka levde rövare i sängen inatt och en gång bet hon mig i tån då hon kröp under mitt täcke.

Jag har sovit erbarmerligt dåligt men inte enbart för katten utan även värken jag haft.


Inger jobbar idag och jag funderar på en tur på MC och kanske förbi stugan och Hundsjön där det ska vara midsommarfirande.

Det är väl ingen flaggdag idag utan först imorgon. Datorkalendern säger då det.


Lycka har rivit kontoret men nu ligger hon och sover så gott här, Gunnar är ute och har inte varit in mer än fram och åter inatt och vi kan ju inte ha sovrumdfönstret öppet.
Men vi ska se om vi kan stänga till sovrummet och öppna till Gunnar fast han kan ju komma in genom luckan, däremot inte ut då vi stängt den vägen.

Vi får ju inte riskera att Anders katt rymmer.


Det är gråmulet idag men ska ju klarna upp så jag får se vad det blir idag.


Just nu 16,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-21 09:45:10

Temperatur: 15,7 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 24,0 mm
Året: 155,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
06:22
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
17:58
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
02:32
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
02:35
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
03:21
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
07:51
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:57
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här

   


och i stugan dit Emil med föräldrar ska vara i helgen.

Så då blir det inga bilder därifrån.

     







Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards