jans

Direktlänk till inlägg 23 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 juni 2019 08:56

Söndag den 23/6 och dagen närmar sig. Alltså den stora dagen.


Igår blåste det men det blev ändå ganska skönt framåt dagen.

På förmiddan gick åskan runt omkring men mest uppåt och ute till havs men det small även här i närheten, eller en bit utanför stan då.

 

Lycka (Anders katt) som jag sköter om medan han är på lasarettet i Piteå    Jo han fick tydligen nått pumpfel.

Insulinpumpen lade av eller nått sånt och kanske berodde det på åskan, allt enligt hans inlägg på Instagram.

Kompisen Krister kom och lånade ett verktyg och sedan tog jag en promenad och det så soligare men blåsiga vädret.

     I hörlurarna har jag Moströms bok Dominodöden. 


Kaffe blev det men även en höneblund på soffan här ute på altanen där det var lite lä.

Inger kom hem och vi åt restmat, samma (likadan) midsommartallrik som igår och ett glas bubbelvatten till, Inger drack utan bubblor. Alltså Sodastreambubblor i kranvatten.


Satt vid datorn och grejade på men såg även en film senare på kvällen. En inte allt för bra film med 728 004 mord.

Polar heter den.


Det blev sängen och Gunnar vågar/vill inte komma in och lilla Lycka är mer vild än tam ibland och det kan inte vara lätt att vara en liten tygmus med henne i huset.

Jag lade upp två videosnuttar i gårdagens morgoninlägg.


Jag har sovit illa inatt, haft värk och varit upp flera gånger men så är det allt som oftast för mig.

Bara att ta dagen som den kommer.

Upp före åtta och Erik har just varit och hämtat bilen som han ville låna idag och det fick han ju.

Men vänta bara tills han fått sin bil för då ska jag låna den ofta   


Jag såg igår när jag hissade flaggan att linan har en skada så när det började blåsa på eftermiddan tog jag ned flaggan igen då jag var lite orolig att den kunde gå av och då blir det besvärligt.

Jag har en ny flagglina men inga clips, i alla fall hittade jag inte igen några i skåpet där de borde ligga.

Förmodligen har jag redan använt dem och bytt ut tidigare utan att köpa nya.


Så jag kanske tar en promenad ned på stan och Clas Ohlson där jag kan köpa nya.

Men jag kan ju ha dem i beslagslådan i garaget också, ska gå och leta senare.


Inger jobbar kväll idag och börjar efter lunch och det är då jag kan gå iväg en sväng eller om det blir en tur på hojen.

Jag får se vad det blir för vädret ska vara mestadels soligt men aningen blåsigt.


Just nu 16,7° där ute utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-23 09:30:11

Temperatur: 17,1 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 16,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 157,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
17:11
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
11:11
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
04:45


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:14
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och några bilder.

     


och Lycka har lagt sig till ro här i fönstret.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards