jans

Alla inlägg den 28 juni 2019

Av Jan Sandström - 28 juni 2019 06:58

Fredag den 28/6


Igår började dagen lite besvärlig för mig med oreda i kalkylprogrammet men det löste jag så att siffrorna stämmer mot banken.


Anders ringde och undrade om jag inte skulle titta över och så pratade jag med grannen, det gjorde jag i förrgår också då hon var på väg till stugan men igår var det han jag pratade med.

Det blev MC till Anders där vi tittade och pratade om hans utekök han skulle bygga och så gosade jag lite med Lycka (Anders katt).

Vi bestämde att åka till BYGGmax där han köpte ett par plankor och några fler lecablock eller murblock som de heter.


Sedan åkte jag mot norr och Anders hem till söder.

Det blev fint det han byggde https://www.instagram.com/p/BzOcMwko76V/ 


Så nu ska jag se vad jag har för vattenkran eller göra en kran som passar och så avloppsslang ut i gröngräset/jordgubbarna.

Det blev väg 364 och jag hamnade i Gravmark där jag skulle dricka kaffe hos grannen men då var hon inte där när jag äntligen hittade dit.

Jag fick i alla fall se D på en bil.

Jag har börjat kolla den där sista bokstaven de infört och länge har jag spanat efter D men nästan gett upp hoppet när den dök upp på Ersboda, till saken hör att jag senare nästen hemma såg en bil till med D. Så nu får jag spana efter E.

Vad jag läst har de tagit bort I, Q och V men jag kan inte tänka mig att O finns för det om något kan väl förväxlas med en nolla 0.


Jo när jag var ute och körde plingade mobilen av och till och jag funderade på vad som var på gång men saknade någon mig gick det ju att ringa.

Men det var barnen som skrev på Watts Upp eller vad det nu heter.

Vi hade orange vatten på Västerslätt,(WhatsApp heter det).

 

Erik "trodde" att de tillsatt apelsinsmak på kranvattnet men det var en vattenläcka en bit bort på vägen.

Inte ovanligt med sådana här på Västerslätt och det var därför dom kom med en grävare när jag tidigare åkte iväg.


Det var alltså fullt hus här hemma när jag kom hem då även Inger kommit hem och vi fikad och åt soppa, pannkakor med jordgubbar och grädde.

Emil gjorde mig uppmärksam på att Glassbilen kom så jag köpte en kartong som nu ligger i frysen.

De yngre åkte hem och vi grejade på lite här inne, Inger gick ut och jag satte mig här och såg TV medan jag surfade innan det blev sängen runt midnatt.


Läste några sidor innan jag somnade och har sovit skapligt men vaknade tidigt då Inger steg upp och vat tät i näsan och ögonen kliade.

Det gjorde dom även igår kväll så då fick jag ta medicin vilket jag även tog i morse, tydligen mycket gräs i luften just nu sa grannen.


Inger sa att toastolen rann så då blir det jobb med den också idag, jag som tänkt rensa avlopp och byta en toafläkt innan jag tar en promenad ned på stan.

Ska prata med Telia om att byta till nått bättre billigare abonnemang på mobilen, dom höjde ju mitt "Till vänner och familj" eller vad det heter.
Dom gör ju om allt sådant oftare än jag byter strumpor.


Sedan blir det MC och till stugan där jag ska kolla och vara till imorgon då det blir MC upp mot Skellefteå på en träff med vänner ute i en by.


Igår blåste det men det ska vara lite lugnare idag men än är det kallt ute.

Just nu 13,1° utanför fönstret vid och väderstationen där uppe visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-28 07:15:10

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 1012,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 158,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
17:50
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
01:58
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
03:30
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
04:32
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1012,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1007,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:46 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:33
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 16:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det då ut på mina bilder.

       


Nu mot toastolen och avloppen.

 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards