jans

Direktlänk till inlägg 2 juli 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 juli 2019 08:46

Tisdag den 2/7


Idag fyller Ingers systerdotter å.. procent menar jag

 

liksom Gösta som är en vän till familjen.


Jag räknar ju inte år utan åldern i % och 100 år blir alltså 100%


Igår var det fullt liv här hemma med två små gosingar som bara frågade och frågade vad saker var och sådant.

Men jag fick en liten stund för mig själv då alla åkte eller gick till lekparken.

Emil kom ju även hit så han fick träffa sina kusiner och han gick till lekparken medan de andra åkte och handlade.

Då satte jag mig ute på altanen med Gunnar och läste en stund i boken med fötterna på en pall.


Lunchen blev som luncher blir med två 1½-åringar.

 


Jag skulle byta fläkt på ena toan men den passade inte, den nya går för långt in i röret och där finns en skarv som tar i.
Så antingen får jag kapa lite på fläkten eller leta efter en ny kortare fläkt. Men det löser sig sa han som sket i vattnet.


Det blev kväll och de små blev nattade och vi stora och gamla satt en stund ute på altanen.


Jo Anders tittade förbi en stund under dagen och så lackade jag de två plywoodskivorna jag sågade till.

Innan jag gick isäng drog jag på ett lager till av lacken men jag får se hur bra det blev. Fast man kommer inte att se så mycket av dom så det duger nog. Det får lov att duga.


Inger kom hem och satt ute med Gunnar, det kom en liten regnskur och efter den blev det en fin regnbåge.

 

Det hänger nog en gryta med guld i grannens björk och så gick då jag isäng.


Vaknade efter en timme och visste nästan inte var jag var eller vad klockan var.
Det blev lite mer Voltaren och så somnade jag om men har vaknat flera gånger inatt.

Gunnar kom in och låg hos mig inatt till morgonen då han gick ut och lade sig på "sin stol" på altanen.


Min tå är mindre ond idag men lika blå om inte mer.

  Svullen är den också så det blir till att ta det lite lugnt idag men har ändå tänkt mig upp till K-Rauta och köpa två insatser till toalettkranarna som jag retat mig på under lång tid.

Dom kärvar och går så trögt, jag har haft upp och rengjort och då funkar dom fint en kortare tid för att sedan gå så trögt att man tror att spaken ska gå av, ibland.

Nu byter jag ut de keramiska plattorna och hela överdelen, det finns en ombyggnadssats till en nyare modell.

De här är ju ändå från 80- 90-talet eller förra seklet kanske låter bättre.


Eljest blir det hemarbete idag, kanske en tur på hojen och den kanske blir i samband med inköpen.

Får se om jag samtidigt skaffar grejor till Anders utekök och så åker jag förbi han.

Äsch, jag tar dagen som den kommer, det är enklast men kaffe blir det då.

Någon matinéfilm är det inte då tyvärr sporten går först men det är sommar och inte så mycket TV-tittande.


Solen skiner men det blåser i träden, +14,9° ute i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-02 09:15:11

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
17:52
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
05:07
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
996,0 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Max:
990,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
08:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:35 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:38
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 22:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma och

     


i stugan där allt såg bra ut idag.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards