jans

Alla inlägg den 3 juli 2019

Av Jan Sandström - 3 juli 2019 14:18

Dom gick till Hedlundadungen och jag linkade dit. Sträckte mig i ryggen då vi gick iväg.
Nu är dom både där och där men jag sitter här med tredje kåsan kaffe.

Av Jan Sandström - 3 juli 2019 09:58

Måste ju gratta extradottern Mona-Liz som fyller 25% idag

Det är hon som ritar så roliga saker på vår kylskåpstavla

Det här är den senaste, men jag tror att någon varit där och ändrat lite.

 

Den föreställer hennes Trassel och Marias Tristan som håller i skylten.

Trassel tar emot en kattunge och det är Lycka som Mirabell släpper ned åt Anders.
Mirabell blev ju sjuk och fick somna in i vintras och så flyttade senare Lycka in till Anders.

Men åter till ett STORT GRATTIS Mona på födelsedagen.

Av Jan Sandström - 3 juli 2019 07:59

Onsdag den 3/7


Igår blev en skaplig dag, barnbarnen lekte och levde om som små barn gör.

Jag tog bilen och åkte till K-Rauta där jag köpte tre enheter för att modifiera mina toalettkranar till senaste modellen eller från 4000 till 9000.

Fast det säger väl inte så mycket men man skruvar upp och byter keramikdelen samt överdel med manöverspaken.

Ett par bilder förklarar bättre.

Då här ser den gamla kranen ut

och så här ser den ut efter förvandlingen.

 

Naturligtvis ska det jävles för en för den övre lycksdes jag inte få loss muttern som håller keramikinsatsen.

Den sitter som berg och när jag märkte det kom jag ju ihåg att jag försökt mig på den tidigare och då gav upp, liksom nu fast helt har jag inte gett upp.

Ska prova med värme eller så blir det en helt ny kran men det ställer till problem det med.

Dom jag har är ju med lyftventil, den där spaken baktill på kranen men ska jag ha en sådan på nya kranen kostar den drygt 2000:-

Nu har K-Rauta extrapris på den utan men då måste jag köpa nytt avlopp och det kostar.

Dessutom är det ganska trångt med rören under tvättstället.

 


Den till höger ligger bakom andra rör men jag fick ju ihop det en gång i tiden fast då hade jag ju friska fingrar, men idag har jag säkert bättre verktyg.

Fast på nya kranar är det långa slangrör som då måste gå i nån krok.

 


Kag får se vad det blir, jag har ju en kran i stugan också.

Den andra jag gjorde om gick lätt och det tar bara 10 minuter att göra.


Jag hann sitta ute på altanen och läsa en del och sedan gick de små till lekparken igen och jag tog min MC tillbaks till K-Rauta där jag lämnade igen en ombyggnadssats och tänkte köpa en kran, det var då jag upptäckte det där med avloppet.


Jag bytte även torkarblad på Tomas bil och lättare jobb har jag aldrig haft, konstigt att dom sitter kvar över 30 km/h.

Men så är det en fransk bil och det säger mycket.   


Inger kom hem och det blev hemgjorda hamburgare till middag som Tomas gjorde.


Plock och städ efter barnbarnen, limmade de lackade plywoodskivorna jag gjorde till husvagnsskåpet och så blev det till slut kväll och sängdags, då låg redan barnfamiljen.

Min tå känns bättre och som sympati skickade väninnan Maria en bild på sin vänstra fot där hennes motsvarande tå var helblåsvart.

Hon hade sparkat i en sten skrev hon.


Det var en varm kväll och jag var trött så det blev inte många sidor i boken men som vanligt vaknade jag efter nån timme.

Var upp en gång till inatt och så vid 6 men lade mig igen då alla andra sov.


Före 7 vaknade de små hörde jag genom hela huset och lite senare gjorde vi morgon.

Frukost och tidning avklarade och idag är Inger ledig så det ska bli en promenad till Hedlundadungen (där man spelar bangolf).

Fast vi ska, eller de yngre ska leka i lekparken, jag som hade sånt besvär med att göra en sandlåda här på tomten.

  

Det ska bli en fin dag idag men det var lite kallt i morse och nu är det bara 14,4° här ute i skuggan men solen skiner och värmer.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-03 08:30:09

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 1001,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:21
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
17:57
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
04:10
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
05:20
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:27
Sol ned: 22:58
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:31 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:30
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 23:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser himmel

 

och jord ut, lite tidigare innan någon hunnit ut förutom

   


Gunnar som fått mat och lagt sig i solen på altanen mot gatan där det är lugn och ro.

 

Gunnar är den där pälsbollen hitanför blommkrukorna.


I stugan är det också soligt men säkert kallt. Jo +10,2° är det där i skuggan.

 

Nu ska jag gå till husvagnsgrejorna och sedan kan det bli en sväng tillbaks upp till K-Rauta men först kaffe.

 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards